Skip to main content

Coś nowego pod wiązaniem – Tyrolia 2009/10

Autor: |
Mojo 18X (Peak 18X)
Mojo 18X (Peak 18X)

Tyrolia to jeden z dwóch, obok Markera,  wiodących producentów wiązań narciarskich. Firmy korzystając z produktów tego austriackiego wytwórcy to między innymi Head, Fischer, Elan i Kneissl.

Szczególnie ścisłą współpracę Tyrolia podjęła z firmą Head, od lat tworząc koalicję podobną do Marker – Voelkl. To właśnie dziełem duetu Head – Tyrolia był wprowadzony w sezonie 2002/2003 szynowy system integralny o nazwie Super Railflex.

W bieżącym sezonie Tyrolia przedstawia kolejną generację systemu Railflex – LiteRail. Jest to bezpośredni następca systemu Railflex Lite. LiteRail jest stosowany w najtańszych modelach nart przeznaczonych dla dzieci, juniorów i kobiet preferujących bardzo rekreacyjny styl jazdy. System znakomicie sprawdza się zarówno w wiązaniach dla indywidualnych odbiorców jak i systemach dla wypożyczalni. Płyta systemu LiteRail występuje w trzech rozmiarach. Płyta Small pozwala na zastosowanie butów o długości podeszwy od 199 do 283mm, Mid przygotowano dla butów o wielkości 239 do 323mm i Large 263 do 347mm. LiteRail w porównaniu ze swym poprzednikiem jest znacznie węższy i niższy, co dało efekt w postaci znacznej redukcji wagi systemu. Całość nadaje się do użytkowana w nartach o długości powyżej 87 cm i nie wpływa w żaden sposób na ich naturalne wygięcie. Szyna tego systemu może współpracować z trzema rodzajami bezpieczników. LR 9, LR 7.5 i LR 4.5. System nie wymaga użycia narzędzi. Montaż obejmuje wsunięcie trzech osobnych elementów wiązania (przedni bezpiecznik, ski stoper i tylny bezpiecznik) na szyny i zablokowanie ich za pomocą dźwigienek w punktach odpowiadających na skali długości podeszwy.
 
Mojo
Mojo to nazwa linii wiązań free w kolekcji Head. Wiązania tego typu to nic innego jak grupa Peak z regularnej kolekcji Tyrolia przystosowanych na potrzeby kooperanta. W tym sezonie Head wypuścił kolekcję nart freeride w wyjątkowo nietypowym stylu. W związku z chęcią uczczenia czterdziestej rocznicy festiwalu w Woodstock narty freerde posiadają grafikę w nieco hippisowaskim stylu. Aby nie wykroczyć poza ramy tej formy Tyrolia przygotowała swoje dwa najwyższe modele w tej klasie Mojo 18X (Peak 18X) i  Mojo 15 (Peak 15) w kolorowym malowaniu, idealnie komponującym się z graficzną koncepcją nart nawiązujących do tego słynnego wydarzenia muzycznego i socjologicznego.

W związku z kolejnymi regulacjami FIS dotyczącymi wysokości stania narciarza Tyrolia zmuszona była przebudować swoje wiązania z linii Racing. Obniżono wysokość lifterów z 21mm do 17mm. Grupę nadal reprezentują wiązania Freeflex Pro 18. Freeflex Pro 15 i przeznaczone dla juniorów i bardzo lekkich narciarzy Freeflex Pro 11

W bieżącym sezonie Tyrolia zrewidowała nieco swoją kolekcję płyt. Pojawiły się cztery nowe konstrukcje. Całkowita nowość to Ultraflex Plate 9 znakomicie tłumiąca drgania i wspomagająca odbicie narty dzięki sprężystemu elementowi łączącemu jej przednią i tylną część. Konstrukcyjnym zmianom uległa również najpopularniejsza w kolekcji trzynastomilimetrowa Speedplate Plus. Dodatkowo w kolekcji pojawiły się dwuelementowe płyty zawodnicze Raceplate RDX i Raceplate Junior. Pierwsza to płyta rodem z Pucharu Świata o wysokości 14,5mm, druga to support pod wiązania dla zajmujących się sportem juniorów a jej podniesienie to 11,5mm

Mojo 18X (Peak 18X) Mojo 18X (Peak 18X)
LiteRail base LiteRail base
Ultraflex Plate 9 Ultraflex Plate 9
LR 9 LR 9