W pierwszy weekend grudnia (5–7 grudnia) ośrodek będzie czynny w godzinach 8:30–16:00. Pierwszych odwiedzających czeka niespodzianka – specjalna koszulka pamiątkowa dla najwcześniejszego narciarza na stoku.
Warunki pogodowe ostatnich dni przyniosły inwersję temperatury, jednak prognoza mrozu pozwala ośrodkowi na dokończenie przygotowań kolejnych tras w ciągu kilku dni.
Harmonogram działania:
* kolej na Zbójnicką Kopę kursuje od 8:45 do 15:30 tylko dla narciarzy i snowboardzistów, gondola kursuje od 8:30 do 16:00 tylko w celach transportowych - trasa pod gondolę (nr 3) będzie nieczynna.
6 grudnia (sobota) w godzinach 11:00–13:00 w Restauracji Kuflonka odbędzie się spotkanie ze Świętym Mikołajem. Organizatorzy przygotowali ponad 100 prezentów dla dzieci, a całość uzupełni gorąca czekolada i świąteczna atmosfera.
Głównym wydarzeniem będzie Szczyrk Winter Opening w dniu 13 grudnia, będące częścią projektu BESKIDY WINTER GO. Impreza stanowi oficjalne powitanie zimy w województwie śląskim i zapowiada się jako jedno z ważniejszych событий narciarskiego kalendarza.
Karnety dostępne są już od 87 złotych na platformie gopass.travel. Wczesna sprzedaż gwarantuje najlepszą cenę sezonu. Dodatkowo, do 11 grudnia parking pod gondolą jest całkowicie bezpłatny.
Do piątku (5 grudnia) przygotowana będzie trasa 3B ze Zbójnickiej Kopy. Pozostałe trasy (2, 3, 4, 8 i 10) osiągają 60–80% gotowości i będą sukcesywnie udostępniane w ciągu najbliższych dni.
]]>Jednym z największych atutów SnowTrex jest fakt, że w zdecydowanej większości ofert karnet narciarski jest już wliczony w cenę pakietu. To oznacza nie tylko wygodę, ale przede wszystkim realne oszczędności – SnowTrex nabywa karnety na korzystnych warunkach hurtowych, dzięki czemu może oferować pakiety w atrakcyjnych cenach. Dzieci otrzymują karnety ze zniżką, a w niektórych przypadkach nawet bezpłatnie.
Dla porównania: rezerwując noclegi i kupując karnety osobno, zazwyczaj zapłacimy więcej niż wybierając pakiet SnowTrex. Dodatkowo operator oferuje Gwarancję Best-Price – jeśli znajdziemy u innego organizatora tańszą ofertę z takimi samymi parametrami, SnowTrex zagwarantuje nam cenę niższą o 50 PLN.
SnowTrex rozumie, że różne grupy narciarzy mają różne potrzeby. Dlatego platforma oferuje zaawansowany system filtrów, który pozwala dopasować ofertę do indywidualnych wymagań. Możemy wybierać według:
Ten poziom szczegółowości jest szczególnie istotny dla rodzin – dzięki filtrom łatwo znaleźć ośrodki oferujące bezpłatne karnety dla dzieci, bliskość do stoków oraz odpowiednie warunki dla młodych narciarzy.
Dla wielu narciarzy kluczowa jest odległość zakwaterowania od wyciągów. SnowTrex oferuje szeroką gamę obiektów położonych bezpośrednio przy stokach lub w niewielkiej odległości. Opcja ski-in/ski-out oznacza możliwość wyjścia z hotelu prosto na trasę narciarską i powrotu bezpośrednio do obiektu – idealne rozwiązanie dla rodzin z dziećmi, które mogą szybko wrócić do pokoju na odpoczynek lub ciepły posiłek.
W ofercie SnowTrex znajdziemy hotele z kategorią "na stoku", gdzie przystanek autobusowy dla narciarzy lub pierwszy wyciąg znajduje się w odległości 0-50 metrów. To gwarancja maksymalnego wykorzystania czasu na śniegu.
]]>Włochy zajmują szczególne miejsce w europejskim narciarstwie, jeśli chodzi o egzekwowanie przepisów bezpieczeństwa. Od 1 listopada 2025 roku obowiązek noszenia kasku dotyczy wszystkich narciarzy i snowboardzistów, niezależnie od wieku. To rewolucyjne podejście – Włochy stopniowo wprowadzały to wymaganie, najpierw dla dzieci poniżej 14 lat, potem poniżej 18 lat, a teraz dla każdego.
Osoby łamiące tę zasadę muszą liczyć się z grzywną w wysokości €100–€200 lub zawieszeniem karnetu na okres do trzech dni. Sankcje egzekwować będą pracownicy ochrony i ratownictwa na stokach. Dodatkowo brak kasku u osób poniżej 18 lat wiąże się z karą dla rodziców lub opiekunów.
Włoskie przepisy dotyczą również obowiązkowego ubezpieczenia narciarskiego odpowiedzialności cywilnej - popularne OC . Od 2022 roku narciarze, którzy nie posiadają polisy OC, ryzykują grzywnę do €150 i utratę karnetu.
Włochy chroniąc przyrodę, zakazują jazdy poza wyznaczonymi trasami w obszarach ochrony przyrody. Narciarz przyłapany na łamaniu tego zakazu może otrzymać znaczną grzywnę, niestety nie znalazłem dokłaj kwoty.
Ciekawostką jest również przepis zabraniający zbyt szybkiej jazdye. Choć nie ma oficjalnych limitów prędkości, to lekkomyślność i zagrożenie dla innych narciarzy prowadzi do grzywny i konfiskaty karnetu
]]>W artykule przedstawiam szczegółową analizę systemów ubezpieczeniowych w każdym z wyżej wymienionych siedmiu krajów, porównuje koszty akcji ratowniczych z i bez helikoptera, wyjaśniam warunki korzystania z EKUZ oraz omawiam krytyczną kwestię pokrycia ubezpieczeniowego przy wypadkach na zamkniętych trasach narciarskich.
W Polsce system ratownictwa górskiego jest wyjątkowy na skalę europejską. Wszyscy turyści, niezależnie od ich narodowości i posiadanego ubezpieczenia, mogą liczyć na całkowicie bezpłatne akcje ratunkowe prowadzone przez Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (GOPR) i Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (TOPR). Koszty finansowane są z budżetu państwa i Narodowego Funduszu Zdrowia. Jednak warto wiedzieć, że samo uruchomienie akcji ratowniczej generuje znaczne koszty dla systemu. Godzina lotu śmigłowca to około 5 000 złotych, a transport ze stoku do szpitala wraz z kosztami materiałów opatrunkowych wynosi około 1 000 do 2 000 złotych. W sezonie zimowym w polskich Tatrach przeprowadzanych jest średnio kilkanaście akcji ratowniczych dziennie.
Pomimo że ratownictwo jest bezpłatne, ubezpieczenie narciarskie turystyczne w Polsce nadal ma sens. Ubezpieczenie dodatkowe powinno pokrywać następstwa nieszczęśliwych wypadków (NNW), odpowiedzialność cywilną, ubezpieczenie sprzętu narciarskiego oraz koszty leczenia i rehabilitacji.
]]>Gardy to specjalne osłony montowane na rękojeściach kijów narciarskich, najczęściej wykonane z wytrzymałego tworzywa sztucznego. Ich głównym zadaniem jest ochrona dłoni narciarza przed uderzeniami, które mogą wystąpić podczas dynamicznej jazdy, zwłaszcza w konkurencjach technicznych takich jak slalom.
W slalomie zawodnicy pokonują trasę wyznaczoną przez gęsto rozmieszczone tyczki. Aby osiągnąć jak najlepszy czas, często celowo „zbierają” tyczki ramieniem lub kijem, co pozwala na bardziej bezpośredni tor jazdy. Właśnie w takich sytuacjach gardy chronią dłonie przed bolesnymi uderzeniami i potencjalnymi kontuzjami. Dzięki nim zawodnik może skupić się na technice i prędkości, nie martwiąc się o urazy.
Choć gardy kojarzą się głównie z narciarstwem alpejskim, ich zastosowanie nie ogranicza się wyłącznie do tej dyscypliny. W innych sportach również spotykamy się z podobnymi rozwiązaniami, choć ich forma i funkcja mogą się różnić.
]]>Włochy
Szwajcaria
Francja
Te wiadomości pomogą Ci być na bieżąco z rozwojem sytuacji w europejskich kurortach oraz wydarzeniami branżowymi, które kształtują przyszłość narciarstwa.
]]>Nowa gra wideo pozwala graczom na tworzenie i zarządzanie kompletną stacją narciarską. To nie zwyczajny symulator – zamiast tego, będziesz musiał podejmować decyzje dotyczące infrastruktury, operacji i zarządzania, podobnie jak właściwy dyrektor stacji. Projekt powstał w Regionie Bourgogne-Franche-Comté, we Francji.
Gra skierowana jest zarówno do miłośników narciarstwa, jak i do fanów symulatorów zarządczych. Czy masz fascynację górami i zimą? Czy lubisz gry o budowaniu i zarządzaniu? Jeśli odpowiedź brzmi „tak" na któreś z tych pytań – ta produkcja powinna trafiać do Ciebie.
Powstanie takiej gry to interesujący sign dla branży turystyki narciarskiej. Pokazuje, że narciarstwo przyciąga uwagę twórców gier i jedno z największych mediów interaktywnych. Gra może wspomóc edukację graczy na temat wyzwań zarządzania kurortami narciarskimi oraz skomplikowanej logistyki, jaka się za tym kryje.
Premiera symulatora "Skingdom" planowana jest na listopad 2026, gra będzie dostępna na platformie STEAM (PC, Mac i Linux).
Pierwsze wrażenia i perspektywy
Produkcja jest już gotowa do premiery i stanowi obiecujący projekt dla branży gaming. Jeśli interesuje Cię kombinacja pasji do narciarstwa oraz zarządzania, to będzie idealny tytuł do wypróbowania. Gra obiecuje być zarówno edukacyjna, jak i rozrywkowa – dwa elementy, które mogą przyciągnąć szeroką publiczność.
W Borovtsu, najstarszym bułgarskim kurorcie narciarskim z niemal 130-letnią tradycją – niczym w środku lata w Łebie. Rytmiczne dudnienie muzyki w barach apres ski przy dolnych stacjach wyciągów opodal hoteli, zbudowanych na francuską modłę tuż przy stokach, jest tak donośna, że na balkonie czuję się jakbym siedział tuż przy DJ-u. Stąd aż do dolnej stacji kolei gondolowej na drugim końcu kilkusetmetrowej promenady rozciąga się specyficzny pas aktywności gospodarczej: stragany, których właściciele przenieśli się z towarem z czarnomorskich plaż, bo dominują klapki i stroje kąpielowe, kantory wymiany walut, jest też supermarket z chińszczyzną, budki z erotic show, liczne sklepy całodobowe, wypożyczalnie i szkółki narciarskie a przede wszystkim knajpki starające się na tysiąc sposobów zwabić klientów (najbardziej oryginalny to Szalony Byk, reklamujący się jako dzienne centrum opieki nad mężami, których żony poszły na zakupy – z zimnym piwem i gorącymi transmisjami sportowymi). A od południa pomiędzy hotelem Riła a wyciągami pojawiają się kucyki na które chętnie wskakują najmłodsi Brytyjczycy.
]]>Imadło pozwala stabilnie unieruchomić snowboard w odpowiedniej pozycji – poziomej (ślizgiem do góry) lub pionowej (krawędzią do góry). Dzięki temu:
Bez imadła snowboard może się przesuwać, co nie tylko utrudnia pracę, ale może prowadzić do uszkodzeń sprzętu lub nawet kontuzji.
1. Imadła dedykowane do snowboardu
2. Imadła uniwersalne (narty/snowboard)
3. Imadła kompaktowe / podróżne
Posiadacze IKON PASS zyskują teraz dostęp do wyjątkowego, transgranicznego areału Silvretta Arena Samnaun/Ischgl – połączenia austriackich tras z położonym na granicy terytorialnej szwajcarskim Samnaun. Dla tych, którzy inwestują w pełny IKON PASS (bez blackout'ów), to oznacza 7 dni jazdy w tym ośrodku, natomiast posiadacze IKON BASE PASS mogą liczyć na 5 dni (z wyłączeniami w szczycie sezonu: 27-31 grudnia, 17-18 stycznia, 14-15 lutego).
W opublikowanym niedawno obszernym porównaniu 7 dużych skipassów europejskich zwróciłem uwagę, że IKON PASS to już niemarginesowa oferta dla turystów z USA, lecz pełnoprawny gracz na europejskim rynku skipassów. IKON PASS, obok Epic Pass, stanowi obecnie najpoważniejszą konkurencję dla tradycyjnych europejskich systemów, takich jak SuperSkiCard, Snow Card Tirol czy slovenski Gopass.
Czym przyciąga IKON PASS narciarzy z Polski i Europy?
Dostęp do 8 europejskich areałów (ok. 35 ośrodków), w tym do najwybitniejszych: Dolomiti Superski, Chamonix, Zermatt, St. Moritz i właśnie Samnaun/Ischgl
Konkurencyjne ceny – IKON PASS bez ograniczeń kosztuje ok. 1429$ (≈1215€), a wariant BASE ok. 1009$ (≈855€)
49 albo 40 dni jazdy (w zależności od wariantu) rozmieszczonych w prestiżowych ośrodkach
Dodanie Silvretta Arena do oferty IKON PASS to wyraźny sygnał, że ta zachodnia krawędź Tyrolu staje się kluczowym punktem na mapie europejskich narciarzy. Ischgl zyskał światową sławę nie tylko trasami, ale i niezapomnianymi koncertami live, a teraz dołącza do elity międzynarodowych destynacji dostępnych na jednym biletach sezonowym.
Dla narciarzy z Polski, którzy:
Planują długie, wielokrajowe pobyty w Alpach (3–4 tygodnie i więcej)
Interesują się Włochami (Dolomiti to magnes dla wielu)
Mogą „sobie pozwolić" na logistykę podróży między krajami
IKON PASS to interesująca alternatywa wobec „domowych" skipassów jak Gopass. Z drugiej strony, jak wskazuje analiza narty.pl, dla tych, którzy wolą się trzymać bliżej Polski i Centralnej Europy, Gopass SKI (629€) lub SuperSkiCard (od 999€) mogą być bardziej praktyczne i tańsze.
Wstąpienie Samnaun/Ischgl do IKON PASS to kolejny dowód na to, że światowe skipass systemy z USA naprawdę "atakują" europejski rynek. Europejskie tradycje (SuperSkiCard, Snow Card Tirol, Dolomiti Superski) wciąż są konkurencyjne, ale krajobraz narciarskiego biznesu zmienia się szybko. Jeśli planujesz sezon w Alpach i chcesz maksimum elastyczności, IKON PASS – dzięki dodaniu Samnaun/Ischgl – staje się jeszcze bardziej atrakcyjny.
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj pełne porównanie skipassów na narty.pl – tam dowiesz się, jak IKON PASS wypada na tle Epic Pass, SuperSkiCard, Gopass i innych gigantów.
]]>| Ośrodek/Region | Start sezonu | Liczba km tras | Co warto wiedzieć |
|---|---|---|---|
| Titlis Engelberg | 25 października 2025 | 82 km | Niezawodny śnieg od października do maja |
| Saas-Fee | 1 listopada 2025 | 150 km | Ponad 300 słonecznych dni w roku, bez samochodów |
| Schilthorn | 1 listopada 2025 (weekendy) | ~50 km | Direttissima – najstarsza trasa w Szwajcarii (nachylenie 88%) |
| Nendaz (4 Vallées) | 15 listopada 2025 | 410 km | Największy teren narciarski w Szwajcarii |
| Davos Klosters | 21 listopada 2025 | 156 km | Parsenn, freestyle na Jakobshorn, nocne zjazdy |
| Scuol/Samnaun | 27 listopada 2025 | 239 km | Silvretta Arena połączona z austriackim Ischgl |
| Jungfrau Ski Region | 27 listopada 2025 | 211 km | 100 km zimowych szlaków pieszych, doskonałe warunki |
| Zermatt | 29 listopada 2025 | 360 km | Klasa światowa, widoki na Matterhorn |
| Aletsch Arena | 6 grudnia 2025 | 104 km | Rodzinny ośrodek, Lodowiec UNESCO, Eggishorn (2927 m) |
Materiały stosowane w ochraniaczach pleców działają na różne sposoby, aby zapewnić maksymalną ochronę:
Materiały te są zaprojektowane tak, aby rozpraszać energię uderzenia na większą powierzchnię, zmniejszając tym samym siłę działającą na jeden punkt. Proces ten zmniejsza ryzyko urazów poprzez rozpraszanie energii w całym materiale. Dzięki temu nawet przy silnych uderzeniach, energia jest skutecznie rozpraszana, co minimalizuje ryzyko poważnych urazów.
Materiały używane w ochraniaczach pleców mają kilka kluczowych właściwości, które czynią je skutecznymi:
Trwałość: Materiały te są trwałe i odporne na zużycie, co zapewnia długotrwałą ochronę. Trwałość jest ważna, ponieważ ochraniacze muszą wytrzymać trudne warunki użytkowania.
]]>Data 1 lipca 2025 roku stała się kluczowa dla polityki antytytoniowej w Europie, jednak jej skutki w Polsce i we Francji są diametralnie różne. W polskiej przestrzeni medialnej pojawiło się wiele nieścisłości sugerujących wprowadzenie w tym dniu całkowitego zakazu palenia na plażach i w parkach w Polsce. W rzeczywistości polska nowelizacja ustawy (obowiązująca od lipca 2025) skupiła się na uszczelnieniu przepisów dotyczących papierosów elektronicznych i nowatorskich wyrobów tytoniowych oraz doprecyzowaniu miejsc zakazu, podczas gdy to Francja wprowadziła w tym terminie radykalny zakaz palenia w przestrzeniach otwartych, w tym na stokach narciarskich.
Polska ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (znowelizowana w 2025 r.) podtrzymuje i rozszerza zakaz palenia (zarówno tradycyjnego, jak i e-papierosów) w ściśle określonych miejscach.
Gdzie obowiązuje ustawowy zakaz palenia?
Zgodnie z art. 5 ustawy, zakaz obejmuje:
Przystanki komunikacji publicznej oraz obiekty służące obsłudze podróżnych (dworce).
Teren zakładów opieki zdrowotnej (szpitale, przychodnie) i placówek oświatowych (szkoły, uczelnie).
Pomieszczenia obiektów sportowych (np. hale, szatnie, kryte pływalnie).
Ogólnodostępne miejsca przeznaczone do zabaw dzieci (place zabaw).
Lokale gastronomiczno-rozrywkowe (chyba że posiadają wydzieloną, szczelnie zamkniętą palarnię).
Wbrew doniesieniom medialnym, polska ustawa nie wprowadziła od 1 lipca 2025 r. ogólnokrajowego zakazu palenia na plażach, w parkach czy na otwartych terenach rekreacyjnych (w tym na stokach narciarskich), o ile nie są one placami zabaw. Zakazy takie mogą być jednak wprowadzane lokalnie przez Rady Gmin w drodze uchwały, co sprawia, że przepisy mogą różnić się w zależności od miejscowości (np. w Sopocie czy na niektórych kąpieliskach regulaminowych).
Kary w Polsce:
Mandat karny: do 500 zł.
Właściciel obiektu nieoznaczający zakazu palenia: do 2000 zł.
Polskie prawo nie zawiera przepisu wprost wymieniającego "ośrodek narciarski" lub "stok narciarski" jako strefę wolną od dymu. Zasady opierają się na interpretacji przepisów o "obiektach sportowych" oraz środkach transportu.
Szczegółowa analiza dla narciarzy:
Stok narciarski (otwarta przestrzeń):
Dozwolone (z wyjątkami): Ustawa zakazuje palenia jedynie w pomieszczeniach obiektów sportowych. Oznacza to, że na samej trasie zjazdowej czy otwartej przestrzeni stacji narciarskiej palenie nie jest ustawowo zabronione.
Wyjątek: Zarządca ośrodka może wprowadzić własny regulamin zakazujący palenia na terenie całej stacji.
Wyciągi i kolejki:
Kolejki gondolowe (wagoniki): Traktowane jako publiczny środek transportu lub zamknięte pomieszczenie – zakaz palenia.
Wyciągi krzesełkowe i orczykowe: Znajdują się na wolnym powietrzu. W świetle ustawy nie są objęte zakazem, chyba że regulamin przewoźnika stanowi inaczej.
Kolejki do kas i wyciągów:
Miejsca te są często traktowane analogicznie do przystanków komunikacji lub miejsc skupisk ludzkich, jednak egzekucja zakazu przez straż miejską/policję bez wyraźnego znaku "zakaz palenia" (wynikającego z uchwały gminy) jest trudna prawnie.
We Francji przepisy, które weszły w życie (dekret z czerwca 2025, obowiązujący w pełni od sezonu 2025/2026), są znacznie bardziej restrykcyjne i precyzyjne. Francuski ustawodawca potraktował stacje narciarskie priorytetowo ze względów ekologicznych (niedopałki w śniegu) i zdrowotnych.
Kluczowe różnice (Francja):
Całkowity zakaz: Obejmuje nie tylko pomieszczenia, ale cały teren stacji narciarskiej, w tym otwarte stoki, kolejki do wyciągów oraz same wyciągi (również krzesełkowe).
Strefy palenia: Palenie jest dozwolone wyłącznie w specjalnie wyznaczonych strefach ("pour les fumeurs"), zazwyczaj na uboczu tras.
Kary: Są znacznie wyższe niż w Polsce i surowo egzekwowane przez tzw. "skipatrole" oraz żandarmerię.
| Cecha | Polska (stan na lipiec 2025) | Francja (stan na lipiec 2025) |
|---|---|---|
| Podstawa prawna | Ustawa antytytoniowa (znowelizowana) | Dekret rządowy + regulacje stacji narciarskich |
| Palenie na stoku (trasa) | Dozwolone (chyba że regulamin stacji zakazuje) | ZAKAZANE (całkowity zakaz na terenie stacji) |
| Palenie na wyciągu | Zakaz w gondolach; na krzesłach zazwyczaj dozwolone | ZAKAZANE (na każdym typie wyciągu) |
| Kolejki do wyciągów | Dozwolone (brak ustawowego zakazu) | ZAKAZANE |
| Wysokość mandatu | do 500 PLN (ok. 120 EUR) | 135 – 750 EUR (ok. 580 – 3200 PLN) |
| Główny cel przepisów | Ochrona zdrowia w pomieszczeniach zamkniętych | Ochrona środowiska (niedopałki) i zdrowia |
Szczegóły dotyczące kar we Francji:
Zgodnie z informacjami zebranymi do mojego artykułu o przepisach zakazujących palenia we Francji oraz treścią francuskiego dekretu, grzywna za złamanie zakazu wynosi 135 euro (płatne na miejscu/natychmiast). W przypadku odmowy przyjęcia mandatu i skierowania sprawy do sądu kara może wzrosnąć do 550-750 euro (w zależności od kwalifikacji czynu i regionu).
"Od 1 lipca 2025 r., we Francji zakaz dotyczy całego terenu stacji narciarskiej w tym wyciągów i kolejek krzesełkowych (koniec z dymkiem na krześle)."
Więcej informacji o francuskich regulacjach znajdziesz w artykule: Francja - od 135 do 550 EURO za palenie w ośrodku narciarskim.
Każdy narciarz palący na terenie stacji musi liczyć się z rzeczywistymi karami finansowymi. Grzywna za palenie wynosi 135 euro przy zapłacie natychmiast – to równowartość prawie 550 złotych. W przypadku gdy sprawa trafi do sądu, kara może wzrosnąć do 750 euro. Pamiętaj o tym zakazie, jeden dymek może puścić z dymem Twój budżet.
Duże stacje rozpoczęły kampanię informacyjną z humorystycznymi sloganami, m.in. „Last cigarette" (Ostatni papieros), „Extend your skiing life" (Wydłuż swoje narciarskie życie) czy „The view is breathtaking enough as it is" (Widok i tak zapiera dech w piersiach).
| Data | Zdarzenie |
|---|---|
| 27 czerwca 2025 | Publikacja dekretu w Dzienniku Oficjalnym |
| 29 czerwca 2025 | Wejście w życie zakazu w otwartych przestrzeniach publicznych |
| 1 lipca 2025 | Rozszerzenie – zakaz na stokach, wyciągach i wszystkich miejscach publicznych |
Francuskie władze uzasadniają zakaz dwoma głównymi argumentami. Po pierwsze, ochrona zdrowia publicznego – szczególnie dzieci i niepalących przed biernym paleniem.
Jednak drugą, równie ważną przyczyn ą jest ochrona środowiska. Pojedynczy niedopałek może zanieczyścić nawet jeden metr sześcienny śniegu i 500 litrów wody. Podczas rozpuszczania się śniegu toksyny z filtrów przedostają się do górskich potoków i wód gruntowych.
Resort Les Gets w Haute-Savoie już wprowadził zakaz w 2022 roku i stał się pierwszą europejską stacją z taką regulacją. Opinie były pozytywne – nawet palacze zaakceptowali zmianę.
Dla turystów wybierających się do Francji oznacza to konieczność przystosowania się do nowych reguł:
Zakaz dotyczy całego terenu stacji narciarskiej w tym wyciągów i kolejek krzesełkowych (koniec z dymkiem na krześle).
Grzywna: 135 euro przy natychmiastowej zapłacie lub do 750 euro w sądzie.
Ośrodki prowadzą kampanię edukacyjną i przypominającą na terenie ośrodka.
To zmiana, którą popiera 62% społeczeństwa francuskiego społeczeństwa.
Uwaga: zakaz nie dotyczy tarasów w barach.
Dla zwolenników czystych gór i zdrowia publicznego to znakomita wiadomość. Dla palaczy – "reality check" przed wyjazdem na narty do Francji. W każdym razie, przepisy są jasne, a kary – realne.
]]>W najbliższą sobotę ruszają wyciągi Wierchomla 1 oraz Stonoga, które będą działały w godzinach 9.00–17.00, dając cały dzień na pierwsze zjazdy sezonu. To świetna okazja, by sprawdzić formę po letniej przerwie i poczuć klimat zimy jeszcze przed świąteczną gorączką.
Z okazji otwarcia stacja przygotowała mocny argument, by nie odkładać wyjazdu na później: 2‑godzinne karnety w cenie 39 zł, dostępne zarówno w kasach na miejscu, jak i on‑line. To idealna opcja na szybki wypad – poranne rozruchowe zjazdy lub popołudniowe szusowanie po pracy.
W weekend działać będzie Szkoła Narciarska Dwie Doliny, więc to dobry moment, żeby postawić pierwsze kroki na śniegu lub doszlifować technikę przed zimowymi wyjazdami. Otwarta będzie także wypożyczalnia sprzętu, w której czekają dobrze przygotowane narty i deski dla dzieci i dorosłych.
Majesty HNX Ti to narty z kategorii „crossover carving” – połączenie solidnego, trasowego charakteru z odrobiną freeride’owej swobody.
Mają taliowanie 125–85–120 mm (w okolicach środka to 85 mm), co daje im stabilność w szybkim skręcie, ale też pozwala czuć się pewnie, gdy stok nie jest już idealnie gładki. 4R Sidecut (wielopromieniowe taliowanie) sprawia, że narta płynnie przechodzi z krótszych, ciaśniejszych łuków w dłuższe, szybkie cięcia – bez szarpania i nerwowości.
Kluczowe elementy konstrukcji HNX Ti:
camber z przodu wspierany przez 4R rocker – bardzo dobre trzymanie krawędzi na twardym, a jednocześnie łagodna inicjacja skrętu,
rdzeń z topoli i jesionu + warstwa Titanalu – tłumienie drgań i stabilność przy większych prędkościach,
konstrukcja semi‑cap, triaxial fiberglass – precyzyjny przekaz siły na krawędź,
swallow tail – nie tylko efektowny wygląd, ale też odczuwalnie płynniejsze wyjście ze skrętu i odrobina „grywalności” z segmentu freeride.
W praktyce oznacza to narty, które:
dają mnóstwo frajdy z całodniowego carvingu po przygotowanych trasach,
dobrze trzymają na lodzie i twardym betonie,
pozwalają bawić się promieniem skrętu – raz ciaśniej, raz szerzej – zależnie od humoru i nachylenia stoku.
Producent pozycjonuje HNX Ti jako narty dla narciarzy od poziomu średnio zaawansowanego po eksperta, którzy chcą jednej pary na codzienną jazdę w ośrodku: głównie po trasach, ale z marginesem tolerancji na rozjeżdżony śnieg i zmienne warunki.
To świetny wybór dla kogoś, kto lubi tempo, ale nie chce czuć się jak na bezkompromisowej, „zabetonowanej” desce zawodniczej.
]]>
Kto chce w pełni wykorzystać narciarską ofertę, może pojeździć także wieczorami na Reither Kogel. Dwa razy w tygodniu działają tam trasy z oświetleniem. Nocna jazda na nartach jest od lat jednym z elementów, które oddają charakter Alpbachtal. To cichy i klarowny moment, gdy stoki pustoszeją, śnieg błyszczy, a góra w ciemności wygląda zupełnie inaczej niż za dnia.
Poza trasami Alpbachtal oferuje wiele doznań, które nie potrzebują dużych słów. Prowadzone zimowe wędrówki prowadzą przez krajobrazy, które zaskakują spokojem. Wędrowcy na rakietach śnieżnych zataczają szerokie kręgi po głęboko ośnieżonych zboczach. Dzieci mogą wieczorami zasiąść jako pomocnik w kabinie ratraka i zobaczyć, jak z miękkiego śniegu powstają w nocy idealnie przygotowane trasy.
Szczególnie popularny jest spacer z pochodniami na górze. Prowadzi on cichą ścieżką przez zimową scenerię. Na końcu czeka kieliszek grzanego wina, który na wolnym powietrzu smakuje często lepiej niż w jakimkolwiek wnętrzu. Jest to mały rytuał, który pięknie dopełnia dzień.
]]>Sezon w Dolomitach rozpoczyna się etapami, z pierwszymi wyciągami uruchamianymi już w połowie listopada. Najwcześniej, bo w połowie listopada 2025, ma ruszyć Passo Monte Croce di Comelico w obszarze 3 Zinnen. W tym samym czasie planowane jest rozpoczęcie sezonu w Col Gallina w pobliżu Cortina d`Ampezzo która może pochwalić się najdłuższym sezonem w regionie – wyciągi działają tu aż do 3 maja 2026.
Ostatni tydzień listopada to czas intensywnych przygotowań w większości ośrodków. 28 listopada 2025 rusza Obereggen w Val d`Ega, a dzień później, 29 listopada, rozpoczyna się sezon w sześciu kolejnych obszarach: Cortina d`Ampezzo, Plan de Corones (Kronplatz), Alta Badia, Pampeago w Val di Fiemme, San Martino di Castrozza/Passo Rolle oraz Alpe Lusia/San Pellegrino.
Dla wielu narciarzy najważniejsza data to 4 grudnia 2025 – wtedy startuje słynna Sellaronda wraz z dolinami centralnymi: Val Gardena/Alpe di Siusi, Alta Badia, Arabba/Marmolada and Val di Fassa/Carezza. Ten kultowy okrąg narciarski, pozwalający na pokonanie trasy dookoła masywu Sella bez zdejmowania nart, będzie dostępny do 7 kwietnia 2026.
Początek grudnia to również moment otwarcia ostatnich ośrodków w regionie. 5 grudnia dołączają Gitschberg Jochtal - Brixen oraz Predazzo w Val di Fiemme, a 6 grudnia uruchamiają wyciągi Carezza i Civetta.
]]>W sezonie 2025/26 większość ośrodków w Południowym Tyrolu rusza już pod koniec listopada lub na początku grudnia, a część oferuje jazdę aż do maja Dzięki temu łatwo zaplanować zarówno przedświąteczny wypad, ferie, jak i wiosenne szusowanie.
Jak dojechać z Polski?
Dla turystów z Polski Południowy Tyrol jest stosunkowo łatwo dostępny, a możliwości dojazdu jest kilka . Najczęściej wybieranym środkiem transportu pozostaje samochód, ale w regionie można później wygodnie przesiąść się na rozbudowaną sieć komunikacji publicznej i zostawić auto na parkingu .
Alternatywą jest podróż koleją, która uchodzi za najbardziej przyjazną środowisku formę transportu . Najszybszym rozwiązaniem pozostaje samolot – w sezonie zimowym linia SkyAlps uruchamia bezpośrednie rejsy z Warszawy do Bolzano raz w tygodniu, w każdy piątek, co znacznie ułatwia zaplanowanie krótszych wyjazdów ski & city break .
Polskie akcenty: SKI BEATS i sztuka na szczycie
Południowy Tyrol coraz mocniej zaznacza swoją obecność w świadomości polskich narciarzy, a Kronplatz jest jednym z najpopularniejszych kierunków wśród gości z Polski . W dniach 21–28 marca 2026 odbędzie się tam pierwsza edycja SKI BEATS Kronplatz Polish Week – tygodnia pełnego atrakcji przygotowanych specjalnie z myślą o polskich turystach .
W programie przewidziano m.in. degustacje lokalnego Specka i win, sportową rywalizację w postaci konkursu zjazdów oraz muzyczne wydarzenia, w tym koncert popularnego polskiego artysty na szczycie Kronplatz (szczegóły mają zostać ogłoszone wkrótce) . Pełen pakiet będzie dostępny w wybranych biurach podróży, a sam koncert ma mieć formułę otwartą dla wszystkich przebywających na szczycie .
Reinhold Messner House am Helm i polska sztuka
Ciekawy polski akcent pojawia się również w nowo otwartym Reinhold Messner House am Helm, powstałym w miejscu dawnej górnej stacji kolejki linowej z lat 80. . Obiekt przekształcono w nowoczesne centrum kultury, które ma łączyć twórców z różnych dziedzin .
W stałej ekspozycji znalazły się dwa obrazy polskiej artystki Beaty Zuby, umieszczone w głównej strefie recepcyjnej . To właśnie te prace jako pierwsze widzą osoby odwiedzające muzeum po wejściu do środka, co stanowi miły ukłon w stronę polskiej sceny artystycznej .
Oferty Dolomiti Superski 2025/26
Narciarze planujący wyjazd do Południowego Tyrolu w sezonie 2025/26 mogą skorzystać z atrakcyjnych promocji Dolomiti Superski . Na początek sezonu przewidziano ofertę Dolomiti Superpremière, która umożliwia rezerwację 4 noclegów i dni jazdy w cenie 3 lub 8 w cenie 6 – promocja obowiązuje od inauguracji sezonu do 20 grudnia 2025 r. .
Rodziny zyskują darmowe karnety dla dzieci do 8. roku życia, 30% zniżki dla młodzieży oraz dodatkowe korzyści przy karnetach rodzinnych, co wyraźnie obniża koszt wspólnego wyjazdu . W końcówce sezonu pojawia się Dolomiti Springdays (od połowy marca), z pakietami 7 nocy w cenie 6 lub 4 w cenie 3 oraz zniżkowanymi skipassami: 6-dniowy w cenie 5-dniowego i 4-dniowy w cenie 3-dniowego .
Warto pamiętać, że zakup dziennego lub wielodniowego karnetu online z co najmniej 2-dniowym wyprzedzeniem pozwala uzyskać 5% rabatu, a rezygnacja z fizycznej karty My Dolomiti – kolejne 3%, co może przełożyć się na oszczędność ok. 30 euro przy typowym tygodniowym wyjeździe . Osoby, które planują jazdę wyłącznie w jednym ośrodku, mogą rozważyć limitowany skipass, tańszy od karnetu obejmującego całe Dolomity .
Nowe kolejki i modernizacje na stokach
W sezonie 2025/26 w wielu miejscach w Dolomitach pojawią się nowe udogodnienia, które poprawią komfort jazdy i skrócą kolejki do wyciągów . W Latemar Dolomites (okolice Obereggen) dotychczasowy czteroosobowy wyciąg krzesełkowy z Pampeago z 1988 roku zastąpiono nową, szybciej działającą, dziesięcioosobową gondolą .
W ośrodku Speikboden (Ahrntal/Valle Aurina) uruchomiono nowoczesny, sześcioosobowy wyciąg krzesełkowy Bernhard Glück z podgrzewanymi siedzeniami i systemem ROPERA, który zapewnia płynniejsze przejazdy i krótszy czas oczekiwania przy bardziej zrównoważonej eksploatacji infrastruktury . Z kolei w lubianym przez polskich narciarzy Carezza Dolomites nowa, dziesięcioosobowa gondola Franzin zastąpiła orczyk z 1976 roku, wyraźnie podnosząc komfort wjazdu .
]]>Wieża widokowa to inwestycja ośrodka Skolnity, wchodzącego w skład Grupy Pingwina, czyli sieci całorocznych stacji narciarsko-rowerowych. Unikalna budowa rozpoczęła się w 2023 roku, a w minionym tygodniu dopełniono wszystkich niezbędnych formalności, aby pierwsi turyści mogli zachwycić się widokiem na Perłę Beskidów, jak nazywa się często Wisłę. Warto dodać, że obiekt będzie czynny cały rok.
– Ta wieża jest wyjątkowa, bo takich majstersztyków jest w Polsce bardzo mało. Cała konstrukcja jest w pełni wykonana z drewna robinii akacjowej, która była do nas sprowadzana zza granicy. Jest tam wycinana, bo mocno wypiera rodzime gatunki. Drewno cechują duża trwałość i ciekawe kształty, a jego fragmenty były dopasowywane przez budowniczych zupełnie jak puzzle. Z wieży podziwiamy przede wszystkim widoki, ale myślę, że sama konstrukcja zachwyci także wiele osób – mówi Karolina Hanik, koordynatorka marketingu stacji Skolnity w Wiśle, a zarazem dyrektor ds. komunikacji Grupy Pingwina.
]]>