Skip to main content
Filmy

Wozisz sprzęt narciarski luzem? Konsekwencje mogą być tragiczne

Przewożenie sprzętu narciarskiego wewnątrz samochodu, bez odpowiedniego zamocowania, może w razie wypadku przynieść katastrofalne skutki – wynika z testów zderzeniowych przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC. Bezpieczeństwo wyraźnie zwiększyć może użycie pierścieni mocujących albo przewóz sprzętu na dachu samochodu.

Taurus
Test ADAC - wariant 1
Test ADAC - wariant 1

Testy ADAC, niemieckiego klubu zrzeszającego obecnie ponad 17 mln pasjonatów motoryzacji, przeprowadzono w dwóch wariantach. W pierwszym sprzęt narciarski (m.in. buty, kask i narty) pozostawiono luzem i praktycznie w żaden sposób nie zabezpieczono. W drugim natomiast sprzęt został odpowiednio przymocowany.

Wyniki pierwszego testu zderzeniowego (przy prędkości 50 km/h) pokazały, jak niebezpieczne może być przewożenie narciarskiego osprzętu wewnątrz auta luzem. Przy uderzeniu w ścianę poszczególne elementy „fruwały” po całym pojeździe. Szczególnie podatne na uszkodzenia były głowy umieszczonych z przodu samochodu manekinów.

Jak tłumaczą eksperci ADAC, niezabezpieczony obiekt ważący realnie np. 20 kg w trakcie takiego testu uderza z siłą nawet jednej tony. W przypadku podobnego zderzenia z udziałem człowieka najprawdopodobniej, oprócz urazów głowy, doszłoby również do – spowodowanych przez sprzęt narciarski – uszkodzeń innych części ciała, w tym kręgów lędźwiowych oraz kręgosłupa.

Jak zadbać o bezpieczeństwo?
Drugi test zderzeniowy wypadł zdecydowanie lepiej. Przy odpowiednim zabezpieczeniu w momencie uderzenia sprzęt praktycznie pozostaje w miejscu.

„Testy ADAC dokładnie pokazały, jak źle może skończyć się przewóz luzem sprzętu zimowego. Warto więc zadbać o dobre umocowanie ładunku. Buty narciarskie można umieścić np. na podłodze za siedzeniem kierowcy. W przypadku nart czy deski snowboardowej warto z kolei użyć pierścieni mocujących”mówi Jacek Radosz, ekspert polskiej firmy Taurus, specjalizującej się w produkcji oraz dystrybucji m.in. bagażników dachowych i innego sprzętu ułatwiającego transport.

Alternatywnym i bardziej wygodnym rozwiązaniem jest przewóz sprzętu na dachu pojazdu – za pomocą boxu dachowego, do którego można załadować nie tylko narty, ale także inne bagaże, albo specjalnego uchwytu narciarskiego, stworzonego do transportu nart i snowboardów.

Jeśli posiadamy stosunkowo małe auto lub zamierzamy wyjechać w kilka osób, to zakup bagażnika będzie rozsądnym wyjściem i zapewniającym właściwie w stu procentach bezpieczeństwo” – dodaje Radosz.

Na rynku dostępnych jest wiele modeli boxów dachowych i uchwytów narciarskich. Różnią się – jak wyjaśnia ekspert Taurusa – głównie pojemnością, jakością wykonania, komfortem użytkowania i tym samym również ceną. W przypadku boxów koszt oscyluje w granicach od ok. 600 do 6000 zł. Tańszą opcją są natomiast uchwyty narciarskie – solidny bagażnik tego typu można kupić już za sto kilkadziesiąt złotych.

Ciąg dalszy pod zdjęciami i reklamą

Oops, an error occurred! Code: 202512161400333b3c8d55
    UWAGA! Zima nadchodzi.… Poznaj markę Wed’ze

    Zobacz również

    Nowy system w Kitzbühel – skipass proporcjonalny do liczby otwartych tras

    Nowy system w Kitzbühel – skipass proporcjonalny do liczby otwartych tras

    Piotr BUrda
    Nowa gondola Franzin / Gabriel Eisath

    Nowa gondola Franzin na Carezzę – Rewolucja w sercu Dolomitów

    mar. prasowe
    Lyndsey w Aspen 2006 / wikimedia Arthur Mouratidis / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.

    Alpejski Puchar Świata: Powrót Vonn, spektakularne zwycięstwa Robinson i Haugana

    mat. prasowe opracowania Piotr Burda

    BONUS: Tyrol bez milionów - wybrane ośrodki poddane dokładnej kontroli cen

    Piotr Burda / Jakub Burda / Anna Burda
    Rodzinny Hotel Stern w Obsteig (c)Der Stern_In the Headroom

    Tyrol w świetlnej magii zimowego sezonu

    mat. prasowe
    La Plagne: 550 milionów Euro inwestycji w przyszłość (do roku 2052)

    La Plagne: 550 milionów Euro inwestycji w przyszłość (do roku 2052)

    Piotr Burda opracowanie na podstawie iloveski
    Blizzard narty freeridowe Canvas / (c) Blizzard

    Blizzard Canvas – nowa era nart freeridowych - artystyczny projekt z pełną swobodą

    opracowanie Jakub Burda
    Nowa kolej w Szczyrbskim Jeziorze / fot. TMR

    Nowa 8-osobowa kolej w Zermatt potwierdza: technologia bez granic. Szwajcaria i Słowacja stawiają na ten sam standard

    Piotr Burda
    Nowe krzesło na Słowacji / fot. K. Kowalski

    Otwarcie nowej kolejki linowej w słowackim Štrbskim Plesie rozpoczyna głęboką transformację tego tatrzańskiego ośrodka.

    Krzysztof Kowalski