Skip to main content
Newsy z Austrii

Austria: powraca projekt fuzji KitzSki i SkiWelt w Austrii

Czy powstanie drugi największy ośrodek narciarski w Europie?

W Austrii ogłoszono ambitny projekt połączenia dwóch znanych ośrodków narciarskich: KitzSki (Kitzbühel – Kirchberg) i SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental. Ta strukturalna unia pozwoliłaby na stworzenie obszaru narciarskiego o długości tras ponad 500 km i 139 wyciągach, co uczyniłoby go drugim co do wielkości ośrodkiem narciarskim w Europie, zaraz po francuskim Les Trois Vallées (600 km). Pierwsze kroki w kierunku stworzenia wspólnego karnetu, który umożliwiłby narciarzom swobodne poruszanie się po obu obszarach, zostały już podjęte.

mat. prasowe / Piotr Burda
KitzSkiWelt Tour / źródło: https://www.kitzskiwelt.at/
KitzSkiWelt Tour / źródło: https://www.kitzskiwelt.at/

Część z Was się być może ździwiła, pisze o połaczeniu już przecież połączonych, ilustruję artykuł grafiką pokazującą najdłuższy na świecie "tour narciarski." O co chodzi? Wyjaśnienie jest proste, czym innym jest tour, wymagający przejazdu skibusem, a czym innym jest trwałe połączenie ośrodków narciarskich wyciągmi trasami. 

Projekt fuzji tych dwóch ośrodków narciarskich nie jest nowy. Pierwsze rozmowy na ten temat miały miejsce dwie dekady temu, kiedy to zbudowano wyciągi KiWest i Pengelstein. Jednak negocjacje utknęły w martwym punkcie z powodu problemów z nabyciem gruntów i złożoności technicznych. Obecne dyskusje koncentrują się na Westendorfie jako kluczowym punkcie połączenia, co sugeruje odnowione zaangażowanie w pokonywanie tych przeszkód.

  • - Połączenie KitzSki i SkiWelt stworzy 508 km tras narciarskich
  • - Inwestycja wyniesie ponad 100 milionów euro
  • - Planowane rozpoczęcie budowy: zima 2026/27
  • - Częściowe otwarcie: 2027/28
  • - Projekt wymaga koordynacji wielu gmin i organizacji regionalnych

Fuzja KitzSki i SkiWelt przyniesie znaczne korzyści dla turystyki zimowej w Austrii. Strukturalne połączenie tych dwóch ośrodków zapewni jazdę na nartach po olbrzymim obszarze bez konieczności dojazdu busem czy samochodem. Łącznie będzie to 508 km połączonych tras: 233 km dla KitzSki i 275 km dla SkiWelt. Taki wynik zbliżyłby się do rekordu francuskiego Les Trois Vallées. Jak podkreśla Stefan Grafl, dyrektor stacji narciarskiej w Westendorfie, fuzja byłaby "zjednoczeniem tego, co od dawna było połączone de facto", wykorzystując istniejącą bliskość geograficzną.

Rozszerzenie ośrodka narciarskiego ma również istotny wpływ ekonomiczny. Szacuje się, że ponad 100 milionów euro zostanie zainwestowane w nowe wyciągi narciarskie i adaptację infrastruktury. To pobudzi kilka lokalnych sektorów: od budownictwa i produkcji sprzętu po turystykę. Na przykład SkiWelt już zainwestował ponad 27 milionów euro w sezonie 2024-25 w ulepszenia, takie jak nowy wyciąg krzesełkowy Eibergbahn, mała elektrownia wodna do samodzielnego zaopatrzenia i nowy zbiornik do produkcji śniegu.

  • - SkiWelt zainwestował 27 milionów euro w sezonie 2024-25
  • - KitzSki inwestuje 23 miliony euro w modernizację wyciągów
  • - Wzrost przepustowości wyciągów i wydłużenie sezonu narciarskiego
  • - Zwiększenie przychodów z noclegów i usług
  • - Tworzenie miejsc pracy w hotelarstwie, gastronomii i innych sektorach

Współpraca między Kitzbühel a Westendorfem (bramą do SkiWelt) jest już w trakcie planowania, z podziałem kosztów i badaniami wykonalności. Inwestycja nie ograniczałaby się tylko do modernizacji wyciągów narciarskich, ale mogłaby obejmować dodatkowe udogodnienia (nowe obszary narciarskie, oznakowane trasy, usługi na stokach) w celu poprawy doświadczeń odwiedzających. Ostatecznie rozwój tego mega-ośrodka generowałby oszczędności skali w sektorze hotelarskim i rekreacyjnym: więcej narciarzy oznacza większe zapotrzebowanie na hotele, restauracje i powiązane aktywności.

Jednakże, niektórzy mieszkańcy wyrazili obawy dotyczące masowego turystyki, wzrostu kosztów życia i ewentualnego zniesienia zniżek dla lokalnych mieszkańców na karnety narciarskie, podkreślając potrzebę znalezienia równowagi między rozwojem turystyki a potrzebami społeczności. Obecnie nie istnieje mapa ilustrująca bezpośrednio proponowane połączenie z nową infrastrukturą między KitzSki a SkiWelt, co wynika z faktu, że projekt jest nadal w fazie dyskusji, a plany budowy nowych połączeń fizycznych są wizją na przyszłość, a nie natychmiastową rzeczywistością.


  • - Redaktor naczelny Piotr Burda

Zobacz również