Skip to main content
Newsy z Polski

Ślizgacz - Fischer 2009/10

Rafał Grzesik
Dynamic Grip Control
Dynamic Grip Control

Fischer – jedna z najpopularniejszych na polskim rynku firm zajmujących się produkcją sprzętu narciarskiego w sezon 2009/10 zgodnie z aktualnymi trendami wkroczyła jako całkowicie ekologiczna. Trudno powiedzieć, czy firma aby na pewno robi to aby chronić środowisko, czy jest to zabieg czysto marketingowy. Jeżeli jednak to marketing to trzeba przyznać, że Fischer nieźle się wykosztował promując swoją markę jako przyjazną środowisku. Austriacka fabryka Fischera już od 2001 uzyskała status przyjaznej środowisku, dzięki zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla oraz ograniczeniu zużycia produktów ropopochodnych w procesie produkcyjnym i w zastosowanych komponentach.

Od bieżącego sezonu także fabryka na Ukrainie w Mukaczewie jest instytucją w pełni ekologiczną. Obie wytwórnie zmniejszyły zużycie wody o 40%. Wszystkie produkty wykonywane są z materiałów mogących być powtórnie przerabiane. Elementy z tworzyw sztucznych redukowane są do postaci granulatu, który następnie może być użyty do produkcji kolejnych komponentów. Metalowe elementy, takie jak krawędzie czy detale wiązań są powtórnie przetapiane. Pozostałe materiały ulegają procesowi recyklingu termicznego i mogą służyć jako ekologiczne paliwo służące na przykład do ogrzewania domów, co jest już bardzo rozpowszechnione w gospodarstwach a Austrii.

A co nowego w kolekcji Fischer na bieżący sezon?

Viron
Dawna grupa Sport Performance zmieniła całkowicie swoją zawartość. W poprzednich sezonach reprezentowała była przez cztery modele RX Fire. Obecnie Fischer zrezygnował z nart o tej konstrukcji i przedstawił całkowicie nową linię nart Sport Performance o nazwie Viron. Linia obejmuje cztery modele o bardzo szerokim spektrum zastosowania od narciarzy o najwyższych umiejętnościach VIRON 8.8 RAILFLEX SP do narciarzy średnio zaawansowanych i początkujących VIRON 2.2 RAILFLEX SP. Viron to typowe narty allrund o promieniach skrętu rzędu 14 do 15 m i wąskiej talii 68 do 72 mm w zależności od modelu. Cała grupa oparta jest o najnowszą technologię Fischer o nazwie DYNAMIC GRIP CONTROL. Jest to technologia pozwalająca na zmniejszenie sztywności wzdłużnej narty bez ingerencji w jej sztywność poprzeczną. Konstrukcja taka to potrójne nacięcia biegnące wzdłuż rdzenia narty w okolicach dziobów i piętek nart. Zmniejszenie powierzchni przekroju w tych krytycznych strefach powoduje znaczny spadek wartości flexu. Dzięki temu narty łatwiej pozwalają wprowadzić się w skręt i pewniej jadą na krawędziach. Flagowy model VIRON 8.8 RAILFLEX SP to można powiedzieć technologiczne dzieło sztuki. Narta dla ambitnych narciarzy o konstrukcji zbliżonej do sprzętu „pucharowego”. Konstrukcja sandwich, sztywne ścinki boczne, podwójna titanalowa warstwa na drewnianym rdzeniu wzmacnianym kompozytem węglowym Air Carbon o 68 – milimetrowej talii osy i promieniu skrętu 14m okuta w wiązanie FSX12 RAILFLEX2 R pozwala sądzić, że te narty posiadają sporo sportowego, slalomowego ducha.

Powder Hull Technology
W bieżącym sezonie najszersze narty w kolekcji, czyli wielkowymiarowe deski freeride zbudowane są w oparciu o całkowicie nową koncepcję. W modelach Watea 114, Watea 101 i Watea 94 zastosowano technologię Powder Hull Technology której idea pochodzi z zupełnie innej dyscypliny sportu, a mianowicie z motorowodniactwa. Kształt dziobu i piętki narty jest podobny do kształtu dziobu i części rufowej łodzi motorowej. Jak widać sprzęt freeride przejmuje coraz więcej rozwiązań z tej nieco mniej zimowej dyscypliny sportu (odwrotne taliowanie w nartach Rossignol). Skoro sypki śnieg zachowuje się podobnie jak woda to zastosowanie dzioba narty podobnego do tego jaki stosuje się w sportach wodnych pozwoli na rozgarnianie śniegu i bardziej stabilną flotację w puchu pozbawioną  myszkowania przy znacznie zwiększonej wyporności narty. Wyoblone piętki znacznie polepszają opływ śniegu w tylnej części narty powodując znacznie łagodniejsze przejście zwłaszcza przy wychodzeniu ze skrętu.

Allmountain

Grupa terenowych nart do jazdy po trasach i w trudnych warunkach w tegorocznej kolekcji Fischera uległa sporemu złagodzeniu. Zniknął najbardziej radykalny model Cold Heat o ogromnych wymiarach i talii 82mm. Na placu boju pozostały trzy modele Heat 76, Heat 74 i Heat 72 o szerokości talii widocznej w oznaczeniach. We wszystkich modelach serii zastosowano, podobnie jak w przypadku nart Viron technologię DYNAMIC GRIP CONTROL oraz sandwiczową konstrukcję ścianek bocznych. Jak większość nart allmountain tak i seria Heat przeznaczona jest dla narciarzy o nieco wyższych umiejętnościach.

Race
W grupie race już od bardzo dawna skład zostaje bez zmian. Dwaj czołowi zawodnicy czyli race carver RC4 WORLDCUP RC PRO i slalom carver RC4 WORLDCUP SC PRO przejęli ze, znakomicie sprawującej się na trasach Pucharu Świata, grupy nart komórkowych, technologię Hole Ski. Istotą tego rozwiązania jest wycięcie w dziobach nart otworów co zmniejsza ich masę i nie powoduje tendencji do wpadania w drgania, dodatkowo zwiększając autokinetykę narty. Otwór o kształcie półkolistym został również wycięty w piętkach nart co zwiększa swobodę przepływu śniegu i ułatwia wykończenie skrętu. Oba modele uzbrojone są w płyty rewolucyjnego systemu FlowFlex.

Składu w tej grupie dopełniają dobrze znane RC4 Race SC i RC oraz RC4 Competition również z zastosowaną technologią Hole Ski, ale tylko w części dziobowej narty.



    Zobacz również