Skip to main content

Nowe technologie w nartach biegowych Fischera na sezon 2010-2011

Autor: |

Coraz większą popularnością w Polsce cieszy się narciarstwo biegowe, dlatego też postanowiliśmy przybliżyć ten sport od strony technologicznej. Na początek prezentujemy rozwiązania firmy Fischer - jednego z liderów wśród firm specjalizujących się w produkcji sprzętu narciarskiego. 

Panie i Panowie - przedstawiamy nowe technologie zastosowane w nartach biegowych ze stajni Fischera na sezon 2010-2011.

 

Ciąg dalszy pod galerią
(foto: pl.fischer-ski.com)

Swingweight

HOLE SKI TIP
Wycięcie w dziobie narty wykonanej ze specjalnej mieszanki carbonowych laminatów. Dzięki wycięciu zredukowano masę narty o 5 gram. Niższa waga i mniejszy opór powietrza wymaga mniejszej siły i powoduje mniejsze straty energii potrzebnej do opanowania ruchu wahadłowego narty. W efekcie mamy większą precyzję w prowadzeniu narty przy technice łyżwowej i zwiększoną częstotliwość kroku.

CARBON TIP/TAIL

Dzioby i tyły nart wykonane w całości z lekkiego tworzywa węglowego. Technologia pozwalająca zminimalizować bezwładność narty, a dzięki temu - uzyskiwać większe prędkości i lepszą efektywność pracy narty.

SWINGWEIGHT SKATING/CLASSIC
Minimalizacja drgań narty podczas jazdy techniką łyżwową, redukcja bezwładności masowej dla lżejszego biegu. Oszczędność energii, doskonała obsługa.

Konstrukcje

SKATING SOFT TRACK
Perfekcyjne dopasowanie nart do wyższych temperatur i bardziej miękkiego śniegu sprawia, że narty nie zwalniają, gwarantują mocne odbicie, solidnie trzymają krawędź i doskonale się prowadzą.

CLASSIC SOFT TRACK 902
Technologia polegająca na zmniejszeniu nacisku na dzioby i piętki nart. Stosowana na miękkim, mokrym śniegu; poprawia parametry jezdne nart, sprawia, że po śniegu mkną szybko i gładko.

CLASSIC 812
Specjalna konstrukcja nart do biegania techniką klasyczną ułatwiająca podchodzenie i zjeżdżanie.

SHORT CUT
Konstrukcja nart stosowana w modelach z grupy race i Shortcut. Technologia, dzięki której bieganie jest czystą przyjemnością. Niezwykle lekka konstrukcja pozwalająca skrócić narty o 7 cm w porównaniu do tradycyjnych modeli tourowych. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań, podczas ślizgu śnieg nie klei się do struktury - narty gładko suną po śniegu i umożliwiają solidne odbicie. Łagodne taliowanie sprawia, że narty ułatwiają zjazd i wykonywanie skrętów.

CAMBER SKATING MY STYLE
Technologia Camber Classic My Style sprawia, że odbicie jest łatwiejsze i wymaga mniejszego nakładu energii. Narty płynnie suną po śniegu i nie wymykają się spod kontroli.

CAMBER CLASSIC MY STYLE
W nartach, w których zastosowano konstrukcję Camber Classic My Style, sztywność i elastyczność dopasowana została do niższej wagi narciarza. Technologia ta sprawia, że odbicie jest łatwiejsze i wymaga mniejszego nakładu energii. Narty płynnie suną po śniegu i nie wymykają się spod kontroli.

CFC – COMPUTER FLEX CONTROL
Technologia wykorzystywana w nartach z serii race. Minimalizuje różnice konstrukcyjne nart, sprawia, że narty doskonale spisują się podczas podchodzenia, a odbicie jest mocne i stabilne.

FCF – FISCHER CARBON FIBRE
Wielokierunkowe włókno węglowe T300 1K stosowane w dziobach i piętkach nart oraz jako laminat. Niezwykle twarde i bardzo lekkie.

SIDECUT WORLD CUP SKATE
Taliowanie na kształt strzały. Poprawia jakość i dynamikę jazdy, zwłaszcza podczas biegania techniką łyżwową 1:1.

WBT – WIDE BODY TECHNOLOGY
Technologia budowy narty biegowej do stylu klasycznego polegająca na poszerzeniu narty w strefie pod stopą. Daje to lepsze oparcie i większą stabilność nogi przy podbiegach, jednocześnie minimalizując wysiłek. Mimo zwiększenia powierzchni narty udało się utrzymać niewielką wagę sprzętu, a to dzięki zastosowaniu jednocześnie technologii konstrukcji rdzenia narty Air Tec.

ENERGY TRANSMISSION SYSTEM
Konstrukcja 3D oraz 2 elementy wspomagające przepływ energii sprawią, że siła wkładana w odbicie rozprowadzana jest szybko i równomiernie, ułatwiając podchodzenie. Rozwiązanie technologiczne pozwalające "odchudzenie" jednej pary nart aż o 140 g.

RENTAL TAIL PROTECTOR
Specjalny, niezwykle wytrzymały materiał stosowany na dziobach i piętkach nart celem ich wzmocnienia. Dzięki takiej konstrukcji narty, nawet przy bardzo intensywnym użytkowaniu na długo pozostają w bardzo dobrym stanie.

Struktura ślizgu

DTG WORLD CUP PLUS
Struktura ślizgu przeznaczona na warunki dodatnich temperatur z mokrym, rozmiękłym śniegiem. Charakteryzuje się głębszymi żłobieniami i większą szorstkością. Szlifowana naturalnym diamentem.

DTG WORLD CUP COLD
Struktura ślizgu przeznaczona na warunki ujemnych temperatur z twardym, zmrożonym śniegiem. Charakteryzuje się dużą gładkością. Szlifowana syntetycznym diamentem.

DTG WORLD CUP UNIVERSAL
Uniwersalna struktura doskonale sprawdzająca się w szerokim zakresie temperatur (-5°C do +5°C) jak i w zmiennych warunkach. Szlifowana naturalnym diamentem.

PREWAXED
Struktura ślizgu zakładana w podczerwieni z użyciem smarów na gorąco zawierających fluorek, chroniąca przed utlenianiem i zanieczyszczeniami, nadająca narcie lepszy poślizg.

ULTRA FINISH
Technologia polegająca na fabrycznym doprowadzeniu powierzchni ślizgu narty do idealnej gładkości poprzez zdjęcie warstwy włoskowatej powstałej w procesie obróbki technicznej ślizgów.

ULTRA TUNING
Fabrycznie zakładana struktura ślizgu; inna na wilgotne, a inna na zmrożone śniegi. W połączeniu ze specyficznym składem chemicznym ślizgu umożliwia optymalne wykorzystanie właściwości nart w danych warunkach pogodowych.
Narty z oznaczeniem:

  • cold (5-7% grafitu) - zastosowanie w temp. poniżej -5°C oraz na śniegu sztucznym od -3°C.
  • plus (13-15% grafitu) - zastosowanie w warunkach temperatur powyżej -5°C.

Rdzenie

AIR CORE CARBONLITE
Innowacyjna konstrukcja nart biegowych Fischera, będąca połączeniem technologii Air Core ("plastra miodu" - rdzeń narty wykonany z kartonu nasączonego tworzywem sztucznym) i Air Carbon, co pozwoliło na znaczne obniżenie wagi (para nart waży tylko 980 g!).

AIR CORE
Tzw. "plaster miodu", w 80 proc. składający się z powietrza. Technologia budowy rdzenia narty biegowej, w której do jego wykonania stosuje się karton nasączony tworzywem sztucznym. Dzięki temu wyczynowe narty biegowe Fischera ważą tylko 1020 g (para).

AIR CORE BASALIGHT
Rdzeń najnowszej generacji: wykonany z włókien bazaltowych wpływa na zmniejszenie ciężaru narty i zapewnia doskonałą elastyczność we wszystkich zakresach temperatur.

AIR TEC D-FRAME
Technologia budowy rdzenia narty z włókien węglowych w technologii 3D, pozwalająca na zmniejszenie wagi nart i zapewniająca optymalną stabilność i dużą odporność na wygięcia.

AIR TEC
Technologia budowy rdzenia nart biegowych polegająca na połączeniu technologii Air Channel (korytarze powietrzne drążone w drewnianym rdzeniu) z zastosowaniem niezwykle lekkich gatunków drewna. Pozwala to uzyskać - w stosunku do nart wykonanych w technologii Air Channel - zmniejszenie ciężaru pary nart o 150 g.

AIR CHANNEL
Technologia stosowana w konstrukcji rdzeni polegająca na połączeniu kanałów powietrznych z włóknem szklanym. Rdzenie wykonane w tej technologii są o wiele lżejsze, bardziej wytrzymałe i lepiej rozkładają siły nacisku w porównaniu z rdzeniami drewnianymi.

Krawędzie

POWER EDGE
Wzmocniony rdzeń pozwala na dłuższe eksploatowanie narty. Dzięki rozkładowi siły nacisku na całej długości narty, smar ściera się równomiernie.

STEEL EDGE
Steel Edge to wąska, lecz bardzo wytrzymała stalowa krawędź okalająca nartę na całej długości. Gwarantuje stały kontakt narty ze śniegiem w każdych warunkach. Rozwiązanie pomagające narciarzowi w pełni wykorzystać umiejętności na trasie oraz poza trasą.

MOUNTAIN EDGE TEC
Plastikowa krawędź w środkowej części. Specjalna struktura ułatwiająca podchodzenie znajduje się na całej szerokości narty.

Crown climbing systems

PREMIUM CROWN
Ślizgi z pojedynczą łuską w przedniej i tylnej części. Dzięki mniej agresywnej strukturze suną po śniegu dużo łatwiej. Ułatwiają odbicie i zapewniają płynną jazdę w różnych warunkach śniegowych.

MOUNTAIN CROWN
Specjalna konstrukcja ślizgów umożliwiająca łatwe podchodzenie, która jednocześnie doskonale sprawdza się podczas jazdy. Stosowana w nartach ze stalowymi krawędziami.

CROWN TEC
Ślizg z karbowaniem w formie rybiej łuski pod częścią środkową narty, ułatwiającym pokonywanie podbiegów. Rozwiązanie to pozwala uniknąć błędów przy smarowaniu nart, zwłaszcza w zmiennych warunkach pogodowych. Łuska nie utrudnia poślizgu w przód. Dostępne są narty w wersji z łuską pojedynczą, podwójną lub z kombinacją tych dwóch systemów.