Skip to main content
Newsy z Polski

Polska: co się zmieniło w ostatnich latach w ośrodkach narciarskich i plany na nabliższą przyszłość

Polskie ośrodki narciarskie przechodzą okres intensywnego rozwoju i modernizacji, który zmienia oblicze polskiego narciarstwa. Po latach niedoinwestowania, w ciągu ostatnich lat uruchomiono szereg ambitnych projektów o łącznej wartości przekraczającej miliard złotych. Wśród nich znajdują się zarówno konserwatywne modernizacje istniejącej infrastruktury, jak i projekty, które na pierwszy rzut oka wydają się szalone – od tunelu kolejowego pod Śnieżką, przez najdłuższy kryty stok narciarski na świecie, po całoroczne koleje gondolowe w Bieszczadach.

Uwaga będzie bardzo dużo czytania, dla uproszczenia poniżej znajdziesz skrót i linki do najważniejszych części:

  1. Projekty w realizacji.
  2. Projekty na etapie planowania
  3. Projekty "szalone" – wizje i kontrowersje
  4. Inne ambitne wizje
  5. Przyszłość polskiego narciarstwa
opracowanie Piotr Burda

Największe zrealizowane inwestycje ostatnich lat

Solina – spektakularny sukces w Bieszczadach

Jedną z najbardziej spektakularnych inwestycji ostatnich lat jest kolej gondolowa nad zaporą w Solinie, zrealizowana przez Grupę PKL i Polski Fundusz Rozwoju. Projekt, którego budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 roku, kosztował około 110 milionów złotych. Uruchomiona latem 2022 roku kolej okazała się spektakularnym sukcesem – w zaledwie cztery sezony obsłużyła już ponad 2 miliony turystów, osiągając rentowność na poziomie EBITDA już w pierwszym roku działalności.​

Trasa kolei ma długość ponad 1,5 km i przebiega nad monumentalną zaporą solińską. Wagoniki poruszają się po linach zawieszonych na pięciu podporach, z których najwyższa osiąga 75 metrów wysokości – to najwyższa podpora kolei linowej w Polsce. Na górze Jawor, dokąd wiedzie kolej, wybudowano wieżę widokową o wysokości 50 metrów, z której rozpościera się zapierający dech w piersiach widok na Jezioro Solińskie i Bieszczady. Dzięki tej inwestycji ruch turystyczny w regionie wzrósł o 20% w porównaniu do okresu sprzed pandemii, a w 2025 roku okolice Soliny odwiedzi łącznie blisko 1,5 miliona turystów.​

Szczyrk Mountain Resort – gigant Beskidów

Szczyrk Mountain Resort to największa inwestycja w infrastrukturę narciarską w Polsce w XXI wieku. Od przejęcia przez słowacką firmę Tatry Mountain Resorts w 2015 roku, w ośrodek zainwestowano już 65 milionów euro, a plany na nadchodzące lata przewidują kolejne 10 milionów euro wydatków.​

Ośrodek dysponuje obecnie 20 trasami narciarskimi o łącznej długości ponad 40 km, obsługiwanymi przez 11 wyciągów, w tym nowoczesną 10-osobową gondolę oraz 6-osobowe koleje kanapowe. Kluczowym elementem infrastruktury jest zbiornik wodny o pojemności 100 000 m³ (równowartość 40 basenów olimpijskich) na Hali Skrzyczeńskiej, zasilający 230 lanc i armatek śnieżnych. System naśnieżania pracuje na wysokości 1000 m n.p.m., gwarantując optymalne warunki przez cały sezon.​

W ramach najnowszych inwestycji w Szczyrku powstają między innymi: całoroczny tor bobslejowy, rozbudowa parku rowerowego z nowymi trasami enduro oraz strefa Chill & Fun na wysokości 1000 m n.p.m.. Gruntownej modernizacji przeszła także kultowa trasa rowerowa Hip Hopy Air 2.0 – ekipa GmzWorx przeprowadziła totalną przebudowę 2300 metrów trasy, poprawiając jej flow, dynamikę i bezpieczeństwo.​

Zieleniec Sport Arena i fabryki śniegu

W odpowiedzi na zmieniający się klimat i coraz cieplejsze zimy, Zieleniec Sport Arena wprowadził pod koniec 2024 roku dwie zaawansowane technologicznie fabryki śniegu marki Demaclenko, zdolne do pracy nawet w temperaturach do +20°C. To energooszczędny, supernowoczesny system, a przy tym jedyny taki w całym regionie Gór Orlickich.​

Podobną technologię zastosowano w Centralnym Ośrodku Sportu w Dusznikach-Zdroju, gdzie zainwestowano w trzy urządzenia do produkcji śniegu, z czego jedno mobilne. Fabryki są w stanie produkować na potrzeby tras biegowych nawet do pięciu ton śniegu na godzinę. Dzięki temu w sezonie 2024/25 trasy były udostępniane biegaczom już 1 grudnia, a naśnieżanie rozpoczęło się od 1 listopada. System pozwala również na organizację zawodów sportowych niezależnie od warunków pogodowych – podczas gdy sąsiedni Zieleniec zamknął sezon w marcu, COS organizował jeszcze cztery wielkie imprezy na przełomie marca i kwietnia.​

Brenna – pierwsza kolej linowa

W Beskidzie Śląskim, w miejscowości Brenna, która przez ostatnie lata była zapomniana przez narciarzy, w sezonie 2024/25 otwarto nowoczesny kompleks Ski Dolina z pierwszą w tej miejscowości koleją linową. To 4-osobowa kolej krzesełkowa firmy Doppelmayr o długości 800 m i przewyższeniu 200 m. Do dyspozycji narciarzy są dwie trasy o łącznej długości prawie 2 km, strefa dla najmłodszych oraz nowe punkty gastronomiczne.

Ciąg dalszy pod zdjęciami i reklamą

Projekty w realizacji – gigantyczne inwestycje Grupy PKL

Program modernizacji ośrodków narciarskich

Grupa PKL (Polskie Koleje Linowe) ogłosiła w 2023 roku ambitny program inwestycji narciarskich o wartości około 300 milionów złotych, który miał zostać zrealizowany do 2025 roku. 

Jaworzyna Krynicka – 200 milionów złotych transformacji

Największa część tej inwestycji, wynosząca około 200 milionów złotych, skierowana jest do ośrodka na Jaworzynie Krynickiej w Beskidzie Sądeckim. Realizowany plan inwestycyjny zakłada:​

  • Budowę nowej 6-osobowej kolei krzesełkowej Jaworzyna Express

  • Rozwój infrastruktury narciarskiej dla początkujących z nową niebieską trasą i 4-osobową koleją krzesełkową​

  • Modernizację systemu naśnieżania w całym ośrodku​

  • Całkowitą modernizację oświetlenia tras narciarskich​

  • Rozbudowę bazy ratraków do przygotowania tras​

  • Powstanie trasy slalomowej z pomiarem czasu i toru do ski crossu dla najmłodszych​

  • Rozbudowę i przebudowę Hotelu Jaworzyna Krynicka oraz budowę nowego Apart Hotelu przy stacji dolnej kolei gondolowej​

Co istotne, trasa FIS nr 5 na Jaworzynie Krynickiej została specjalnie zmodernizowana i przystosowana do organizacji zawodów w snowboardzie zjazdowym. W lutym 2024 roku, po raz pierwszy w historii Polski, na Jaworzynie Krynickiej odbył się Puchar Świata w snowboardzie zjazdowym.​

W sezonie 2025/2026 na Jaworzynie powstała także nowa kolej krzesełkowa "Izwór" o długości około 1 km, z podgrzewanymi kubełkowymi siedziskami oraz czerwonymi osłonami przeciwwiatrowymi – jedynymi takimi w Polsce.​

Palenica i Szafranówka – baza dla sportu wyczynowego

Kolejne dwie znaczące inwestycje w ramach programu PKL dotyczą tras w Szczawnicy: Palenica 1 oraz trasy nr 2 na Szafranówce. Łączna wartość tych projektów to ponad 56 milionów złotych, z czego ponad 28 milionów zostanie sfinansowanych z dotacji.​

Trasa Palenica 1 to już dzisiaj jedna z najważniejszych tras do treningów dla zawodników. Posiada homologację FIS, na tej trasie rozgrywane są zawody z cyklu Pucharu Polski oraz międzynarodowe zawody z kalendarza FIS. Z kolei trasa Szafranówka ze względu na położenie i ukształtowanie bardzo dobrze nadaje się do treningów i rozgrywania zawodów w slalomie równoległym.​

Białka Tatrzańska – rewolucyjne plany połączenia stoków

Właściciele Kotelnicy Białczańskiej, bracia Paweł i Piotr Dziubasik, ogłosili w 2025 roku ambitne plany rozwoju, które mogą całkowicie zmienić układ narciarskich sił na Podhalu. Projekty obejmują:​

  • Budowę kolei gondolowej z centrum Białki Tatrzańskiej na szczyt Litwinki, co połączy ośrodki Kotelnica i Grapa-Ski w Czarnej Górze​

  • System monorail, który będzie przewozić narciarzy z Kotelnicy i Bani na stoki po drugiej stronie rzeki – standard znany z Alp​

  • Budowę 80-metrowej wieży widokowej w centrum Białki Tatrzańskiej koło kościoła​

  • Tarasu widokowego na Litwince

  • Wielopoziomowych parkingów oraz całorocznej galerii zabaw dla dzieci i młodzieży​

Początkowo plany obejmowały kolej linową na wzór Kasprowego Wierchu, jednak musiały zostać zmodyfikowane ze względu na lokalne uwarunkowania. Projekt kolei widokowej w Białce Tatrzańskiej miałby być pierwszym tego typu w Polsce, łączącym funkcję transportową z widokową. Z gondoli, przechodzącej nad miejscowością, rozpościerać się będzie piękny widok na Tatry.​

Czarna Góra Resort – kompleksowa modernizacja

Czarna Góra Resort w Stroniach Śląskich realizuje ostatnią inwestycję apartamentową w tej lokalizacji – hotel Biała Perła II. Budynek powstaje tuż przy dolnej stacji kolei Luxtorpeda i będzie oferował 900 metrów kwadratowych strefy SPA & Wellness, basen, kompleks saun, trzy jacuzzi oraz ponad 1100 metrów kwadratowych przestrzeni konferencyjnej.​

Równolegle toczą się rozmowy o modernizacji ośrodka narciarskiego z udziałem inwestora strategicznego. Jeśli projekt dojdzie do skutku, zimowa oferta może zyskać skalę porównywalną z letnią i jesienną. W planach jest również budowa Sky Walk z panoramicznym Sky Barem na szczycie Czarnej Góry oraz wymiana wyciągu Proca.

 

Projekty na etapie planowania

Kasprowy Wierch – modernizacja za 400 milionów złotych

Polskie Koleje Linowe planują modernizację kolei linowej na Kasprowy Wierch o wartości szacowanej na około 400 milionów złotych.

Kontrowersyjnym elementem planów była również modernizacja kolejki krzesełkowej w Dolinie Goryczkowej, która miała zwiększyć przepustowość z 720 do 2400 osób na godzinę. Projekt zakładał również powiększenie stacji i przeniesienie dolnej stacji Jednak w czerwcu 2025 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił decyzję środowiskową dotyczącą tej modernizacji. Sąd zauważył, że w dwóch ostatnich sezonach zimowych (2023/24 i 2024/25) wyciąg Goryczkowy nie był uruchomiony z powodu braku śniegu, co podważa sens inwestycji.​

Butorowy Wierch – nowe centrum narciarsko-rekreacyjne

PKL wraz z gminą Kościelisko podpisały w 2021 roku list intencyjny dotyczący budowy Centrum Narciarsko-Rekreacyjnego na Butorowym Wierchu. Plan inwestycji zakłada:​

  • Budowę wieży widokowej o wysokości 45 metrów z dwoma tarasami widokowymi

  • Modernizację kolei linowej „Butorowy Wierch" wraz z budową stacji pośredniej „Kościelisko-Czajki"

  • Wytyczenie nowych tras narciarskich i przywrócenie funkcji narciarskiej ośrodka​

  • Modernizację budynków oraz budowę obiektów gastronomicznych​

Projekt ma na celu zapewnienie funkcjonowania kolei linowej na Butorowym Wierchu przez cały rok oraz przekształcenie ośrodka w rodzinną stację narciarską zimą i atrakcyjne miejsce odpoczynku latem. Na razie trwają rozmowy z mieszkańcami w celu uzyskania zgód właścicielskich związanych z rozwojem ośrodka.​

Projekty "szalone" – wizje i kontrowersje

Tunel kolejowy pod Śnieżką – 9 km transgranicznych marzeń

Jednym z najbardziej ambitnych, a zarazem kontrowersyjnych projektów jest pomysł budowy tunelu kolejowego pod masywem Śnieżki, który połączyłby polski Karpacz z czeskim Pecem pod Śnieżką. Pomysł, który powraca kolejny raz (pierwsze koncepcje pojawiały się już w latach 90. XX wieku), zyskał drugie życie w czerwcu 2025 roku dzięki deklaracjom samorządowców z Dolnego Śląska.​

Parametry projektu:

  • Długość tunelu: około 9 kilometrów (ok. 4 km po polskiej stronie, ok. 5,5 km po czeskiej)​

  • Szacunkowy koszt: od 2,5 do 5,5 miliarda złotych

  • Obecna odległość drogowa: około 40 km, czas przejazdu około 45 minut​

  • Odległość w linii prostej: zaledwie 15 km​

„Dojechaliśmy do Karpacza, ale tory nie mogą się kończyć, trzeba tę górę pokonać. Parę miliardów złotych i jesteśmy z drugiej strony. Środki finansowe myślę, że się znajdą" – zadeklarował marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz. Wtórował mu wicemarszałek Michał Rado, który stwierdził: „Chcemy tę górę przewiercić".​

Prezes Kolei Dolnośląskich, Damian Stawikowski, również wyraził poparcie dla projektu: „To byłby hit na miarę europejską, a może nawet światową". Projekt miałby połączyć dwa największe karkonoskie kurorty, tworząc szybkie, transgraniczne połączenie, które mogłoby przyciągnąć turystów z całej Europy.​

Wyzwania projektu:

  • Konieczność przejścia przez teren Karkonoskiego Parku Narodowego

  • Potrzeba uzyskania międzynarodowych zezwoleń i przeprowadzenia szczegółowych analiz wpływu na środowisko​

  • Możliwy sprzeciw organizacji ekologicznych​

  • Ogromne koszty – dla porównania, budowa niespełna 4-kilometrowego tunelu pod Pisarzową będzie kosztować 750 mln zł​

Jak na razie projekt pozostaje w sferze wstępnych koncepcji i nie został jeszcze rozpoczęty żaden oficjalny proces przygotowawczy.​

Babica k. Wadowic – najdłuższy kryty stok narciarski na świecie

Najbardziej spektakularnym projektem, który wkroczył w fazę decyzji administracyjnych, jest pierwszy w Polsce całoroczny kryty stok narciarski w miejscowości Babica koło Wadowic. W październiku 2025 roku burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński wydał decyzję środowiskową, która pozwala inwestorowi rozpocząć starania o pozwolenie na budowę.​

Parametry projektu:

  • Długość stoku: 650 metrów – najdłuższy kryty stok narciarski na świecie​

  • Powierzchnia całkowita: około 4 hektarów (sama hala), całość kompleksu na 7 hektarach

  • Powierzchnia zabudowy: około 27 000 metrów kwadratowych

  • Nachylenie stoku: od 10 do 35 stopni

  • Pojemność: do 2000 osób jednocześnie

  • Parking: około 700 miejsc

  • Szacunkowy koszt: ponad 100 milionów złotych

Dla porównania, dotychczasowy rekordzista, chiński L+Snow w Szanghaju, ma długość 460 metrów. Znany niemiecki Alpenpark Neuss oferuje stok o długości 300 metrów, co oznacza, że obiekt w Babicy będzie ponad dwukrotnie większy. Słynny kryty ośrodek narciarski w Dubaju (Mall of the Emirates) ma najdłuższą trasę 400 m, więc polski kompleks rzeczywiście ma szansę stać się fenomenem w skali światowej.​

Infrastruktura kompleksu:

  • Stok dla początkujących i zaawansowanych narciarzy oraz snowboardzistów

  • Nowoczesne wyciągi i systemy bezpieczeństwa

  • System sztucznego naśnieżania utrzymujący temperaturę od -2 do -5°C

  • Restauracje, kawiarnie i sklepy sportowe

  • Wypożyczalnia sprzętu i zaplecze serwisowe

  • Strefa zabaw dla dzieci​

„To będzie najdłuższy kryty stok narciarski na świecie o długości 650 m. Jest to więc bardzo atrakcyjna i istotna dla naszego regionu inwestycja" – wyjaśnia burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński. Inwestorem jest krakowski deweloper Wacław Prorok, który od lat skupował działki w Babicy pod budowę kompleksu turystycznego.​

Projekt architektoniczny przygotowała Pracownia Architektoniczna LA z Wadowic. Dzięki przeszklonym śluzom od strony północno-wschodniej, w sezonie zimowym stok będzie mógł funkcjonować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz hali. Inwestycja ma szansę przyciągnąć turystów nie tylko z Polski, ale z całej Europy, stając się symbolem nowoczesnej, zrównoważonej turystyki Małopolski.​

Inne ambitne wizje

Wśród innych projektów, które pojawiały się w dyskusjach, ale nie zostały zrealizowane lub pozostają w sferze wstępnych koncepcji, znajdują się:

  • Kryty tor bobslejowy na Furmanowej w Zakopanem – projekt był wzmiankowany jako element planów rozwoju Szczyrku Mountain Resort, ale nie ma szczegółowych informacji o jego realizacji w Zakopanem​

  • Całoroczne trasy zjazdowe w Muszynie – wizja stoków funkcjonujących niezależnie od warunków pogodowych na terenach, gdzie brak naturalnych walorów śnieżnych​

  • Nowe trasy narciarskie na Gubałówce – plany modernizacji tego kultowego miejsca w Zakopanem​

Kontekst klimatyczny i technologiczny

Intensyfikacja inwestycji w polskich ośrodkach narciarskich jest bezpośrednią odpowiedzią na zmiany klimatyczne, które coraz mocniej wpływają na branżę sportów zimowych. Z artykułu opublikowanego w „Nature Climate Change" wynika, że ośrodkom położonym poniżej 1500 metrów n.p.m. grozi zagłada. Jeżeli temperatura wzrośnie o kolejny 1 stopień Celsjusza, nawet wysoko położone alpejskie kurorty mogą co drugą zimę mieć problemy z brakiem pokrywy śnieżnej.​

W Polsce problem jest jeszcze bardziej dotkliwy. Polska jest jednym z krajów, w których śnieżnych dni ubywa najszybciej. Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy opracował projekcje klimatyczne dla Polski na lata 2021-2030, które pokazują, że w przypadku danych dla stycznia w żadnym ze scenariuszy średni miesięczny wzrost temperatury nie jest niższy niż 1 stopień Celsjusza. W bardziej odległej perspektywie roku 2090 może on sięgnąć nawet 3,9 stopnia.​

„Istotną wspólną cechą dla obydwu wariantów jest większy wzrost wartości średnich temperatur w miesiącach zimowych (grudzień, styczeń, luty), niż miesiącach pozostałych" – ostrzegają autorzy raportu.​

W tym kontekście inwestycje w fabryki śniegu, systemy sztucznego naśnieżania oraz kryte stoki stają się nie luksusem, ale koniecznością dla przetrwania branży. Paweł Sibik, kierownik ds. obiektów sportowych w COS Duszniki-Zdrój, podkreśla: „W dzisiejszych czasach wydaje mi się, że takie fabryki są nieodzowne".​

Finansowanie i wsparcie publiczne

Znaczna część największych inwestycji narciarskich w Polsce jest finansowana z udziałem środków publicznych. Program Ministra Sportu i Turystyki w ramach inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu przekazał ponad 42 miliony złotych dotacji dla Grupy PKL na modernizację tras w Szczawnicy i na Jaworzynie Krynickiej.​

Polski Fundusz Rozwoju (PFR), jako pośredni właściciel Grupy PKL, odgrywa kluczową rolę w finansowaniu dużych projektów infrastrukturalnych. PFR był współinwestorem m.in. kolei gondolowej w Solinie (110 mln zł) oraz planowanych modernizacji na Kasprowym Wierchu (400 mln zł).​

Prywatni inwestorzy również odgrywają istotną rolę. Słowacka firma Tatry Mountain Resorts zainwestowała już 65 milionów euro w Szczyrk Mountain Resort i planuje kolejne 10 milionów. Deweloper Wacław Prorok przygotowuje się do budowy krytego stoku w Babicy za ponad 100 milionów złotych.​

Wpływ na turystykę i lokalną gospodarkę

Inwestycje w ośrodki narciarskie mają bezpośrednie przełożenie na rozwój turystyki i lokalnej gospodarki. Przykład Soliny jest tu szczególnie wymowny – od momentu uruchomienia kolei gondolowej ruch turystyczny w okolicy wzrósł o 20% w porównaniu do ostatniego roku przed pandemią. Samorząd gminy Solina szacuje, że w 2025 roku ten malowniczy zakątek Bieszczadów odwiedzi łącznie blisko 1,5 miliona turystów.​

Inwestycja PKL i PFR stała się kołem zamachowym dla lokalnej gospodarki, stymulując rozwój bazy noclegowej, gastronomicznej i usługowej. Podobne efekty można zaobserwować w innych regionach – rozwój Szczyrku, Białki Tatrzańskiej czy Jaworzyny Krynickiej przyciąga nowe inwestycje hotelowe, restauracje oraz centra rozrywki.​

Burmistrz Muszyny Jan Golba, komentując odrzucenie projektu kompleksu narciarskiego w Szczawniku, podkreślił: „Stacja narciarska to nie tylko wyciągi - to praca, usługi, nadzieja na przyszłość". Jego słowa oddają znaczenie, jakie infrastruktura narciarska ma dla małych górskich gmin.​

Wyzwania środowiskowe i społeczne

Intensywny rozwój ośrodków narciarskich spotyka się również z krytyką ze strony organizacji ekologicznych i części społeczności lokalnej. Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska blokowały lub utrudniały realizację kilku znaczących projektów, powołując się na konieczność ochrony przyrody i korytarzy ekologicznych.​

Przykład wyciągu Goryczkowego w Dolinie Goryczkowej pokazuje, jak decyzje sądowe mogą wpłynąć na los inwestycji. WSA w Krakowie uchylił decyzję środowiskową, argumentując między innymi tym, że w dwóch ostatnich sezonach zimowych wyciąg nie był uruchomiony z powodu braku śniegu, co w połączeniu z prognozami klimatycznymi podważa sens modernizacji w chronionym obszarze Tatrzańskiego Parku Narodowego.​

Podobnie projekt kompleksu narciarskiego w Szczawniku (gmina Muszyna) został zablokowany przez RDOŚ w Krakowie ze względu na ochronę siedlisk wilków i rysi. Z drugiej strony, projekt krytego stoku w Babicy uzyskał pozytywną decyzję środowiskową, co pokazuje, że przy odpowiednim planowaniu możliwe jest pogodzenie rozwoju turystyki z ochroną środowiska.​

Przyszłość polskiego narciarstwa

Polskie ośrodki narciarskie stoją przed podwójnym wyzwaniem: z jednej strony muszą sprostać rosnącym oczekiwaniom turystów przyzwyczajonych do alpejskich standardów, z drugiej strony muszą dostosować się do zmieniającego się klimatu, który skraca sezony śnieżne i wymusza inwestycje w sztuczne naśnieżanie.

Projekty takie jak fabryki śniegu w Zieleńcu czy całoroczny kryty stok w Babicy pokazują, że branża przechodzi transformację w kierunku niezależności od warunków pogodowych. Inwestycje w koleje gondolowe (Solina, plany w Białce Tatrzańskiej) podkreślają trend w kierunku całorocznej oferty turystycznej, która nie ogranicza się tylko do sezonu zimowego.​

Najbardziej ambitne wizje, jak tunel pod Śnieżką, pokazują również, że polscy samorządowcy i inwestorzy myślą kategoriami międzynarodowej konkurencji i chcą tworzyć obiekty o europejskiej, a nawet światowej randze. Choć wiele z tych projektów może wydawać się szalonymi, historia rozwoju infrastruktury turystycznej w Europie pokazuje, że to właśnie takie odważne wizje często zmieniają oblicze całych regionów.​

Kluczowe wnioski:

  1. Wartość inwestycji w polskie ośrodki narciarskie przekracza już miliard złotych, z projektami od 10 mln zł (fabryki śniegu) do 400 mln zł (Kasprowy Wierch)​

  2. Grupa PKL i Polski Fundusz Rozwoju są głównymi graczami w transformacji polskiego narciarstwa, realizując inwestycje o wartości ponad 800 mln zł​

  3. Zmiany klimatyczne wymuszają inwestycje w technologie niezależne od pogody – fabryki śniegu, kryte stoki, całoroczne koleje​

  4. Projekty "szalone" (tunel pod Śnieżką, najdłuższy kryty stok na świecie) pokazują ambicje polskiej branży narciarskiej i chęć konkurowania z alpejskimi kurortami​

  5. Ekologia kontra rozwój – część projektów (Szczawnik, Dolina Goryczkowa) została zablokowana przez ochronę środowiska, co pokazuje rosnące napięcie między rozwojem turystyki a ochroną przyrody​

  6. Efekt ekonomiczny – inwestycje w ośrodki narciarskie generują wzrost ruchu turystycznego o 20% i tworzą nowe miejsca pracy w lokalnych społecznościach​

Polska branża narciarska przechodzi okres bezprecedensowej transformacji, która ma szansę zmienić krajobraz zimowej turystyki w naszym kraju. Najbliższe lata pokażą, które z ambitnych projektów zostaną zrealizowane, a które pozostaną w sferze wizji.

 

Lista źródeł do raportu o inwestycjach w polskich ośrodkach narciarskich

TytułDomena 
Infrastruktura turystyczno-rekreacyjna narciarstwawnus.usz.edu.pl 
Rozwój infrastruktury narciarskiej w Polsce i na tereniecejsh.icm.edu.pl 
Grupa PKL ogłosiła program inwestycji narciarskich w ośrodkachmedia.pkl.pl 
Polskie Koleje Linowe rozpoczęły budowę nowegopfr.pl 
Gdzie na narty w Polsce? Najlepsze stoki i ośrodkitravelist.pl 
Grupa PKL ogłosiła program inwestycji narciarskich w ośrodkachskionline.pl 
Nowoczesne wyciągi, koleje i stoki narciarskie – 400 mlnpap-mediaroom.pl 
Ranking 8 najlepszych ośrodków narciarskich w Polscewakacyjnapolisa.pl 
Polskie Koleje Linowe prezentują strategię rozwojupkl.pl 
Jaworzyna Krynicka – Nowości w sezonie 2025/2026nowosci.jaworzynakrynicka.pl 
Polskie Koleje Linowe z dotacją 24 mln złkrakow.tvp.pl 
Szczyrk Mountain Resort 2025 czyli Nowości, Cenyszczyrkapartamenty.pl 
Historiaczarnagora.pl 
Białka Tatrzańska z nową wizją: kolej gondolowa ipodhale24.pl 
Lato w Szczyrkuszczyrkowski.pl 
Ziemia Kłodzka na nowo. Czarna Góra Resort zmieniabusinessinsider.com.pl 
Nowoczesny ośrodek i inwestycje w przyszłośćbialkatatrzanska.pl 
Czarna Góra Resort - Nowe Centrum Inwestycjipl.linkedin.com 
Nowa inwestycja w Białce Tatrzańskiej. Powstanie kolejpsnit.pl 
Otwarcie Bike Parku w Szczyrku 2025apartamentyxyz.pl 
Nowe inwestycje - Apartamenty Inwestycyjne - Biała Perła IIbialaperla.pl 
Imponująca inwestycja w Białce Tatrzańskiej - gondolamalopolskaonline.pl 
W Beskidach za kilka dni wystartuje sezon narciarski 2024bielskobiala.naszemiasto.pl 
Najnowsze inwestycje w Czarna Góra Resortskionline.pl 
Białka Tatrzańska planuje inwestycję, która zadziwi całągazetakrakowska.pl 
Trwa budowa widokowej kolei gondolowej i nowegomedia.pkl.pl 
Trwa budowa kolei gondolowej nad Soliną. Zobacz postęprmf24.pl 
Kolej linowa na Kasprowy Wierchpl.wikipedia.org 
Ośrodki narciarskie inwestują w fabryki śniegufinanse.wp.pl 
Solina z rekordem. Kolejka gondolowa obsłużyła już dwarzeszow-news.pl 
Brzegova Residence zmienia się w Grand Lake, a Infinitye-hotelarz.pl 
Nowa atrakcja w Bieszczadach. Kolej gondolowa wobserwatorlogistyczny.pl 
Sąd uchyla decyzję o modernizacji wyciąguzakopane.naszemiasto.pl 
W ZIELEŃCU BUDUJĄ NOWĄ KOLEJpsnit.pl 
Lina kolei widokowej w Solinie rozciągnięta przy użyciumedia.pkl.pl 
Kolej główna PKL Kasprowy Wierch ponownie dostępnamedia.pkl.pl 
Ski Mountain Zieleniecfacebook.com 
PKL Solina - zakończony kolejny etap budowyyoutube.com 
Modernizacja kolejki na Kasprowy Wierch trwanarty.pl 
O nas Zieleniecwinterpol.eu 
Kolej gondolowa w Solinie, inwestycja w zgodzie z naturągazuno.pl 
Stacja narciarska SKI-DOLINAdolinalesnicy.pl 
Stacja Narciarska Ski-Dolina - Oficjalny Serwis Gminy Brennaturysta.brenna.org.pl 
Ma połączyć dwa kraje i kosztować nawet 5,5 mld złotychradiowroclaw.pl 
W Brennej powstaje pierwsza kolej linowaslaskie.eska.pl 
Master Ski w Tyliczu zaczął odliczanie do otwarcia sezonugazetakrakowska.pl 
Śnieżka z dziurą na wylot? Kontrowersyjny plan tunelu pod górąnational-geographic.pl 
W Brennej powstały nowe trasy narciarskie, orczyk i kolejbrenna.info 
Centrum Narciarskie Master-Skie-tylicz.pl 
Chcą przewiercić się przez szczyt Sudetówmoney.pl 
Pierwsza kolej linowa w Brennej ruszyła!cieszyn.naszemiasto.pl 
Aktualności - Centrum Narciarskiemaster-ski.pl 
Tunel z Karpacza do Pecu pod Śnieżkąkarkonoszego.pl 
Top 5 mniej znanych stacji narciarskich w Polscecarwiz.pl 
Ciekawa inwestycja w Polsce - kryty stok narciarskidobrewiadomosci.net.pl 
Karpacz i Pec pod Śnieżką połączone koleją?lca.pl 
Gigantyczne inwestycje w Muszynieinwestycjewkurortach.pl 
Tunel kolejowy pod Snieżką?nakolei.pl 
Plany rozwoju ośrodka turystycznego na Butorowym Wierchumedia.pkl.pl 
Karpacz: Wraca pomysł na tunel kolejowy pod Śnieżkąjelonka.com 
Na Butorowym Wierchu powstanie nowoczesny kompleksportaltatrzanski.pl 
Zakopane i rewolucyjne inwestycjegazetakrakowska.pl 
Pociąg z Jeleniej Góry do Karpaczamuratorplus.pl 
Kolejny ośrodek narciarski pod Tatrami?podroze.onet.pl 
Wymarzone inwestycjepodroze.onet.pl 
Centrum Narciarsko-Rekreacyjne Butorowy Wierch w Kościeliskupodhaleregion.pl 
Pierwszy całoroczny kryty stok w Polscemoney.pl 
Najdłuższy kryty stok narciarski na świecie powstanie woswiecimonline.pl 
Duża inwestycja w Zakopanem opóźnionamoney.pl 
Pierwsze takie miejsce w Polsce. Będzie jak w Dubajuturystyka.wp.pl 
W Małopolsce powstanie pierwszy kryty stok narciarskikrakow.eska.pl 
Zadaszony tor lodowy- Zakopanefacebook.com 
Reaktywacja ośrodka narciarskiego w Szczawnikuttgpolska.pl 
Całoroczna hala narciarska pod Wadowicami?skiinfo.pl 
Wyjątkowy obiekt w Zakopanem prawie gotowyturystyka.wp.pl 
Nie będzie wyciągu w uzdrowiskuzielona.interia.pl 
Hala lodowa w budowie (galeria zdjęć)zakopane.cos.pl 
Stok narciarski w Muszynie?nowysacz.naszemiasto.pl 
Najdłuższa hala na świecie powstanie pod Wadowicami!glos24.pl 
Zadaszonego toru lodowegofacebook.com 
Koniec marzeń o wielkim ośrodku narciarskimgazetakrakowska.pl 
Ośrodek narciarski w Małopolsce jak Dubaj?se.pl 
Korbielów: nie było chętnych na "Pilsko"wiadomosci.onet.pl 
Jak powstała kolej na Gubałówkę?zakoplan.pl 
Polska wieś jak Dubajbiznes.interia.pl 
Trasy narciarskie - Gubałówkapkl.pl 
Polska buduje najdłuższy kryty stok narciarski na świecie!facebook.com 
Potężna inwestycja dla turystówkatowice.tvp.pl 

  • - Redaktor naczelny Piotr Burda

Zobacz również