Skip to main content

Pitztal i Otztal dwa lodowce tyrolskie - silne połączenie.

Autor: |
Połaczenie Sölden i Pitztal (render: pitztal-oetztal.tirol)
Połaczenie Sölden i Pitztal (render: pitztal-oetztal.tirol)

W kwietniu 2022 powrócił temat połączenia dwóch, bardzo popularnych wśród polskich narciarzy ośrodków Pitztal I Soelden. Plany zarzucone na początku pandemii wywołały w Tyrolu bardzo głośną dyskusję między zwolennikami i przeciwnikami projektu. Z jednej strony argumenty ekologów o topnieniu lodowców, z drugiej inwestorów przekonujących, że sztuczne naśnieżanie jest ratunkiem dla topniejącej pokrywy lodowej.

O aktualnej dyskusji toczonej w Tyrolu przeczytacie tu: Polityczny gorący kartofel w Austrii - powraca pomysł połączenia Sölden i Pitztal.

Poniżej przedstawiamy założenia projektu z 2019 roku.

 

Zarówno Pitztaler, jak i Ötztaler Gletscherbahnen planują połączenie swoich terenów narciarskich. Podstawowe elementy zgłaszanego projektu przedstawiamy poniżej.

Pod tekstem znajdziesz wizualizację działań przedstawionych w punktach 1 do 7

1. Nowa droga dojazdowa z Pitztal

Nowoczesna kolejka linowa Fernerkogl I o napędzie 3S ma uzupełniać kolejkę Gletscherexpress po stronie Pitztal. Nowoczesna instalacja będzie przebiegać od Mittelbergu do nowego ośrodka narciarskiego pod schroniskiem Braunschweiger Hütte. Stąd do doliny Ötztal będzie można dojechać 10-osobową kolejką gondolową z pojedynczą liną. Jednocześnie na terenie ośrodka znajduje się stacja górska kolejki Grabkogl z lodowca Pitztal.

W zespole, zaprojektowanym we współczesnej architekturze, przewidziano restaurację, pomieszczenia dla personelu, przechowalnię sprzętu narciarskiego i magazyny. Większa część budynku będzie się znajdować pod ziemią i zostanie pokryta skałami z najbliższego otoczenia, dzięki czemu harmonijnie wtopi się w krajobraz. Jedynie całkowicie przeszklone wejścia do stacji nadal wystają na zewnątrz.

2. Połączenie do Ötztal

10-osobowe wyciągi gondolowe Fernerkogl II + III mają swój początek w nowym centrum dystrybucyjnym po stronie Pitztal. Centrum" jest również górną stacją nowego wyciągu 3S z Mittelbergu. Stąd narciarze mogą wjechać 10-osobową gondolą Fernerkogl II do górnej stacji na wysokości 3171 m n.p.m. Znajduje się na wschód od lewej strony Fernerkogl.

Drugi wyciąg Fernerkogl III o długości zaledwie 326 m prowadzi gości dalej, aż do lodowca Tiefenbach w Sölden. Wyciąg kończy się bezpośrednio przy istniejącej stacji górskiej 8-osobowej jednolinowej gondoli na lodowcu Tiefenbach.

3. Na lodowcu Pitztal

10-osobowa kolejka gondolowa Grabkogl East i West - składająca się z dwóch odcinków o łącznej długości 2200 metrów - łączy istniejące obiekty po stronie Pitztal z nowym ośrodkiem we wschodniej części terenu narciarskiego Pitztal Gletscher. Stacja górska zostałaby zbudowana w całości jako pieczara w górze, dzięki czemu zostałaby starannie wkomponowana w krajobraz.

4. Tunel narciarski

Turyści odwiedzający lodowcowe tereny narciarskie w Sölden znają tunel narciarski między lodowcami Rettenbach i Tiefenbach jako malownicze połączenie między nimi. Podobne połączenie tunelowe o długości około 614 m planowane jest między Ötztal i Pitztal. Portal w Sölden znajduje się na terenie Rettenbachferner, poniżej środkowej stacji kolejki Schwarze-Schneid. Po stronie Pitztal połączenie podziemne kończy się obok stacji kolejki Karlesferner.

5. Połączenie do Ötztal

W ramach projektu połączenia planuje się budowę 64,4 ha nowych tras narciarskich, z czego 58 ha na lodowcach. Odpowiada to zaledwie 0,6% całkowitej powierzchni lodowca w gminach Sölden i St. Leonhard im Pitztal.

6. Nowe trasy narciarskie

Planowana trasa nr 50 o średnim nachyleniu prowadzi narciarzy obok istniejących obiektów ośrodka narciarskiego na lodowcu Pitztal do jęzora lodowca Mittelbergferner. W tym miejscu znajdowałaby się stacja pośrednia kolejki łączącej Grabkogl Zachód i Grabkogl Wschód. Trasa 50 będzie połączona trzema łącznikami z istniejącym systemem tras na lodowcu Pitztal.

Trasa nr 55 zjeżdża czerwoną nartostradą z przełęczy Linker Fernerkogl i na wysokości około 3000 m n.p.m. rozdziela się na dwie nartostrady w kierunku nowego ośrodka kolejki linowej.

Planowana nartostrada nr 58 będzie trasą czarną. Prowadzi od górnej stacji kolejki Fernerkogl II po dwóch stromych schodach do Karlesferner i łączy się z nartostradą nr 55.

Trasa narciarska o numerze 51 zapewnia dostęp z nowego ośrodka do stacji pośredniej kolejki linowej w kierunku lodowca Pitztal.

Po stronie Ötztal, trasa nr 32 odgałęzia się bezpośrednio od trasy Pucharu Świata do planowanego portalu tunelu w kierunku Karlesferner. Sam tunel, jako trasa nr 52, umożliwia również zejście z Ötztal do lodowca Pitztal.

7. System naśnieżania i zbiornik wody

Planowana jest również budowa instalacji do naśnieżania. Obejmuje on ujęcie wody, pompownię, oraz staw retencyjny o pojemności użytkowej 100 800 m3.

Trasy narciarskie i brzegi lodowca o powierzchni 9,9 ha będą zaopatrywane przez system naśnieżania. Bez mechanicznego naśnieżania nie jest już możliwe niezawodne, a tym samym ekonomiczne uprawianie narciarstwa w Alpach. Badania naukowe wykazały jednak, że dobrze utrzymane - tzn. pokryte śniegiem i przygotowane - obszary lodowcowe są bardziej odporne na topnienie.

Pod reklamami znajdziesz wizualizację działań przedstawionych w punktach 1 do 7

Ciąg dalszy pod galerią
Połaczenie Sölden i Pitztal (render: pitztal-oetztal.tirol) Połaczenie Sölden i Pitztal (render: pitztal-oetztal.tirol)

Plan połączenia Pitztal Otztal


  • Redaktor naczelny Piotr Burda