Skip to main content

Jasna – Montaż słupów dla nowej kolejki linowej

Zbliża się koniec kolejek do kolejek w słowackim ośrodku narciarskim Jasna na Chopoku. Budowa nowej kolejka linowej w Jasnej, która ma połączyć Biela púť z Priehybą, weszła w kolejny etap. We wtorek 5 lipca za pomocą śmigłowca zamontowano wszystkie słupy nośne.

Po dokładnym przygotowaniu wcześnie rano zaczął latać śmigłowiec firmy Heli-Tirol, aby przetransportować poszczególne części pylonów do betonowych podstaw. Następnie pylony zostały złożone przez ekipę montażową.

"To była przyjemność obserwować cały dobrze skoordynowany zespół. Pilot śmigłowca, każdy instalator, wszyscy dali naprawdę doskonały popis i pylony wzdłuż trasy zostały ukończone w ciągu dwóch godzin" - powiedział Jiří Trumpeš, dyrektor generalny ośrodka Jasná i wyraził uznanie dla ekipy instalacyjnej firmy Doppelmayr.

Każdy proces montażu kolejki linowej składa się z kilku zasadniczych etapów.

"Na początku budowana jest podstawowa konstrukcja górnej i dolnej stacji, z których jedna służy jako napędowa. Po wybudowaniu stacji napędowej dodaje się kable, łączy się ze stacją dyspozytornię. Następnie wznoszone są pylony, głównie z pomocą helikoptera, ponieważ teren nie jest łatwo dostępny. Pylony są połączone z kablami. Inżynierowie wgrywają oprogramowanie, kolejka jest testowana z maksymalnym obciążeniem kabiny, testowane są wszystkie funkcje - hamulce, napęd awaryjny, wszystkie przełączniki. Jeśli wszystko działa, kolejka linowa jest przekazywana do użytku - wyjaśnia Tomáš Fried, przedstawiciel firmy Doppelmayr na Słowacji. 

Z kolejką linową związana jest jedna ciekawostka - kabiny dostarcza firma CWA ze Szwajcarii i nazywają się one Jasná. Są to kabiny 15-osobowe i zostały wykonane na zamówienie firmy TMR.

Budowa planowanej od dawna nowej kolejki linowej rozpoczęła się w Jasnej w ubiegłym roku, a pierwsi pasażerowie powinni móc z niej skorzystać zimą 2022/23 roku. "Nie możemy się jej doczekać, ponieważ pomoże nam rozwiązać największy problem, jak dla transportu narciarzy i turystów z Biela púť na Priehybę. Dziś przesiadka z istniejącej 4-osobowej kolejki krzesełkowej na kolejkę linową Twinliner jest bardzo skomplikowana i trwa zbyt długo, regularnie tworzą się długie kolejki, miejsce jest przepełnione.   Jest to dla nas rzecz fundamentalna, która zagwarantuje większy komfort dla narciarzy, ale będzie miała również zauważalny efekt ekologiczny, ponieważ kolejka linowa pomoże zaopatrzyć nasze restauracje, a to zmniejszy wykorzystanie ratraków i ślad węglowy. Ponadto będzie to rozwiązanie transportowe przyjazne dla wózków inwalidzkich, co ułatwi podróż rodzinom z wózkami i osobom niepełnosprawnym o ograniczonej sprawności ruchowej" - dodał Jiří Trumpeš. Dolna stacja kolejki linowej będzie obejmować nie tylko urządzenia kolejki linowej i inne niezbędne obiekty, ale także 65 miejsc parkingowych.

Inwestycja w liczbach

  • 17 mln euro.  - kwota inwestycji
  • 2800 pasażerów/godzinę - zdolność przewozowa kolejki linowej 15KLD Biela púť - Priehyba
  • 930 m - długość kolejki linowej Biela púť - Priehyba
  • 250 pasażerów/godzinę - obecna przepustowość kolejki linowej Twinliner
  • 1,5 godziny - czas oczekiwania na kolejkę Twinliner w godzinach szczytu
Ciąg dalszy pod galerią

Montaż pylonów w Jasnej (video)

Montaż pylonów w Jasnej

Montaż słupów Jasna Chopok