Co nowego w Alpach w sezonie 2016/17 – część 2
Nowe koleje linowe, trasy i superkarnety. Inwestycje warte setki milionów euro. Duże przetasowania w rankingach największych ośrodków narciarskich. Tak w skrócie można podsumować to, co czeka narciarzy w tym sezonie w Alpach. Zgodnie z obietnicą przedstawiamy drugą część naszego przeglądu najciekawszych nowości w Alpach.

Po przedstawieniu nowych inwestycji w Austrii (możecie ten artykuł przeczytać tutaj - Co nowego w Alpach w sezonie 2016/17 - Austria), pora na przedstawienie kilku nowości z drugiego najpopularniejszego kraju alpejskiego wśród Polaków – czyli z Włoch. Także tutaj lista nowych inwestycji jest długa – przypomnimy tylko te najważniejsze. Najpopularniejsze regiony we włoskich Alpach to Trentino i Południowy Tyrol – na nich więc skupimy swoją uwagę.
<content>19112</content>
Jeśli chodzi o nowości tej zimy w Trentino – przedstawiliśmy je szczegółowo w osobnym artykule - Zima w Trentino 2016/17. Tutaj chcemy się skoncentrować przede wszystkim na nowej kolejce w dolinie Val di Fassa. Już w ubiegłym roku w tym regionie wybudowano nowy „autobus linowy”, który znacznie ułatwił dostęp z doliny w rejon słynnej trasy Sella Ronda. W tym roku w dolinie Fassa powstała następna, nowoczesna gondola – w rejonie Alpe Lusia – San Pellegrini. Stare wyciągi krzesełkowe Castelir-Fassane oraz Fassane-Morea zostały zastąpione przez nowoczesny wyciąg gondolowy ze stacją pośrednią (1.800 m n.p.m). Osoby mające ochotę dotrzeć na sam szczyt mogą tam dojechać w wygodnych kabinach gondoli. Nowy wyciąg jest w stanie przewieźć nawet 10 osób w jednej gondoli i około 2.200 osób w ciągu godziny.
Kolejny nowy wyciąg w tej dolinie powstał w rejonie Belvedere – Col Rodella. Stara kolejka Pradel – Rodella została zastąpiona nowym modelem posiadającym panoramiczne kabiny, a czarna trasa zjazdowa „Diego” została poszerzona. Jeśli jesteśmy już przy czarnych trasach – wymagający narciarze koniecznie muszą się zmierzyć z nową czarną trasą “Volata” (co po włosku oznacza „sprint”) na obszarze San Pellegrino. Szybki i wymagający pod względem umiejętności technicznych stok zaczyna się od pnącej się w górę stacji kolejki linowej Col Margherita na wysokości 2.510 m n.p.m. i biegnie do przełęczy na wysokości 1.879 m n.p.m. Trasa ma 2.350 m długości, w tym różnica spadku wynosi 631 m.Nowa trasa “Volata” zaledwie tuż przed końcowym odcinkiem osiąga maksymalny stopień nachylenia wynoszący 57% (średnio wynosi 30%).
Wszystkie nowości z doliny Vall di Fassa możecie poznać lepiej czytają artykuł Val di Fassa nowości sezonu 2016/17
Z innych nowości, jakie powstały na terenie objętym superkarnetem Dolomity Superskipass, warto także zwrócić uwagę na nową gondolę “Portados”, zbudowaną w popularnym ośrodku Arabba. Bardzo ucieszą się miłośnicy terenów zjazdowych na granicy Trentino i Południowego Tyrolu – w ośrodku Obereggen-Latemar. Jedna ze starych 4-osobowych kanapa “Laner”, została tutaj zastąpiona nowoczesnym Telemixem - gondole i kanapy o przepustowości 2,600 osób/h. Wyposażona będzie w 6-osobowe krzesła i 8 - osobowe kabiny. Telemix będzie obsługiwał także nowy tor saneczkowy. Dwie nowe kolejki powstaną także w Val die Fiemme, w rejonie Bellemonte.
<content>40950</content>
Szczegółowy wykaz wszystkich inwestycji z tego regionu możecie znaleźć w naszym osobnym artykule - Inwestycje w ośrodkach Dolomitisuperski
Przejdźmy do nowości z Południowego Tyrolu. Oprócz ciekawostek w stylu zmiany nazwy niewiele mówiącej niewtajemniczonym regionu Alta Pusteria na chwytliwe „Tre Cime”, zwrócić chcemy uwagę na trzy nowe inwestycje. Pierwsza to budowa nowoczesnej 8-osobowej kanapy Gran Paradiso (nie mylić ze szczytem we włoskich Alpach, w zupełnie innym regionie). Zastąpi ona stary orczyk w rejonie szczytu Sella, dzięki czemu udrożniona zostanie ta część Sella Ronda. Druga ośmioosobowa kolej powstanie w północnej część Południowego Tyrolu – w rejonie Vipitano, w ośrodku Racines. Nowy produkt miejscowej firmy Leitner zastąpi tutaj starą czwórkę. Więcej o tej inwestycji można przeczytać tutaj - Racines - Południowy Tyrol, pierwsza 8 osobowa kolej krzesełkowa.
<content>41484</content>
Ciekawą inwestycję przygotowano także w popularnym wśród polaków ośrodku Kronplatz, niedaleko Bruneck. Będzie to nowa niebieska trasą Hintenberg, o długości prawie 3 km. Więcej szczegółów można naleźć tutaj - Hintenberg nowa trasa narciarska w Południowym Tyrolu
Przenieśmy się teraz do Szwajcarii. W kraju słynącym od lat z niesamowitych terenów narciarskich, ale mającego też opinię miejsca, gdzie w ostatnich latach niewiele inwestuje się w nowe wyciągi, starają się złamać ten stereotyp. Z najciekawszych inwestycji warto wymienić nową kolejkę w Zermatt, gdzie na nartach szusować można przez okrągły rok. Prace nad nowym 6-osobowym wyciągiem krzesełkowym z Gant na Blauherd ruszyły tu w maju. Nowa inwestycja ma zastąpić starą gondolkę z 1971 r. i zwiększyć przepustowość w tym rejonie z 1000 do 1800 osób na godzinę.
W tym miejscu warto wspomnieć, że w regionie tym szykuje się naprawdę wspaniała inwestycja, której budowa została jednak rozłożona na dłuższy okres czasu. Będzie to najwyżej na świecie położona świecie położona gondola 3S. Prace budowlane rozpoczęte latem tego roku mają zostać zakończone przed rozpoczęciem sezonu zimowego 2018/19. Wydawać się może, że to bardzo długo – trzy lata na wybudowanie jednej gondoli, jest to bardzo krzywdzący dla budowlańców pogląd. W ciągu tych 3 lat prace budowlane będą możliwe jedynie przez około 100 dni, wynika to z położenia dolnej stacji na wysokości blisko 3000 metrów i górnej stacji na wysokości 3821 m. Więcej o tej arcyciekawej inwestycji na stokach Matterhornu możecie przeczytać tutaj - Matternhorn najwyżej położona kolej 3S.
<content>41443</content>
Warto też wspomnieć o nowej, bardzo nowoczesnej kolejce wybudowanej w ośrodku Davos Klosters. Powstaje tu obecnie pierwsza w Szwajcarii 6-osobowa kanapa przystosowana do bezpiecznego przewożenia dzieci i osób niepełnosprawnych wyposażona w automatyczny system otwierania i zamykania poręczy zabezpieczającej oraz komfortowe, podgrzewane siedziska i osłonę przed wiatrem. Kanapa ta w 7 minut przewiezie narciarzy na Schaffürggli. Na dwóch trasach narciarskich wzdłuż nowego wyciągu rozmieszczony zostanie także nowoczesny system naśnieżania.









