Skip to main content
Newsy z Austrii

Atomic Double Deck, czy jeszcze coś? - nowości z stajni Atomica na sezon 2008/09

Rafła Grzesik
Kolekcja 2008 - narty
Kolekcja 2008 - narty

Po Fischerze z systemem FlowFlex i Voelkl z technologią Power Switch w sezonie 2008/09 mamy kolejny kamień milowy w rozwoju sprzętu narciarskiego. Tym razem do zawodów przystąpiła firma Atomic ze swoim nowatorskim rozwiązaniem o nazwie Double Deck (D2).

Jak zwykle epokowość tego odkrycia zweryfikuje czas i praktyka, natomiast w bieżącym sezonie to na pewno jedno z najciekawszych rozwiązań technicznych na rynku. Idąc zgodnie z obecnym trendem poszukiwania nart jak najbardziej uniwersalnych Atomic skonstruował nartę, która adaptuje się do różnych warunków, oraz różnego stylu jazdy i poziomu zaawansowania narciarza. Tutaj w przeciwieństwie do Systemu Power Switch Volkla, gdzie zmiany własności narty zmieniają się za pomocą przełącznika, lub systemu Mutix Rossignol, gdzie wymieniano ramiona usztywniające przystosowywanie się narty do wszelkich możliwych warunków odbywa się bez ingerencji użytkownika, niejako automatycznie.

Double Deck to konstrukcja narty złożona z dwóch pokładów (jak sama nazwa mówi). Pokład dolny (Lower Deck) to zasadnicza część narty, czyli kształt, taliowanie, krawędzie. To on ma bezpośredni kontakt ze śniegiem a dzięki swojemu miękkiemu fleksowi idealnie przylega do powierzchni stoku. Pokład górny, tak zwany Control Deck to rodzaj wzmocnienia wyglądem przypominający długą płytę z wystającymi na końcach przedłużeniami. Zadaniem tego elementu jest odbieranie i przekazywanie impulsów z nóg narciarza, dystrybucję energii w każdej fazie skrętu, oraz nadanie nartom stabilności. Obie części połączone są ze sobą za pomocą mocowań elastomerowych zapewniających możliwość ruchu elementów względem siebie.

System D2 występuje w dwóch wariantach, Vario Flex zmieniających twardość narty pod działaniem siły docisku i Vario Cut powodujący zmianę promienia skrętu przy płynnej zmianie geometrii narty. W tym systemie poza obecnością mostka narta wyposażona jest w osiowo ustawione, ruchome elementy, które w miarę zwiększania siły nacisku i wygięcia narty zwiększają szerokość piętki i czuba tym samym zmniejszając promień skrętu, zmieniający się podczas jazdy automatycznie i płynnie. W ten sposób stworzono uniwersalne narty. Jeden system zapewnia komfort jazdy zarówno przy stylu typowo rekreacyjnym jak i ostrej jeździe, drugi pozwala z jednakową łatwością wykonywać krótkie cięcia jak i dłuższe łuki.


Modele z systemem D2 to:

Doubledeck VC z talią szerokości 82mm i promieniem skrętu 15-21m dla długości 170cm, oraz z talią 72mm (r = 12 do 18m / 172cm), oba z technologią Vario Cut

oraz

Doubledeck VF; talia 82mm r = 18 do 19,5m / 174cm oraz talia 72mm r = 16m / 172cm z deckiem Vario Flex..


A co nowego w kolekcji nart? Mamy złą wiadomość dla tych, którzy w obecnym sezonie mieli zamiar zaopatrzyć się w Metrony. Niestety już tego nie zrobią. Cała grupa Metron, będąca niejako pionierem całej filozofii allmountain zniknęła z kolekcji Atomic. Generalnie oferta narciarska została gruntownie przebudowana i znacznie uproszczona.

Poza zlikwidowaniem Metronów, Atomic postanowił także zlikwidować skicrossową grupę Drive-SX, której zawartość w składzie okrojonym do trzech modeli znalazła się w grupie race.

Z grupy race zniknęły modele LT i ST, za to pojawiły się „jedenastki”. Obecna grupa Race składa się z 9 modeli GS:12; 11; 10; SX:12; 11; 10 i SL:12; 11; 10.

Nowością w kolekcji grupa Drive, która po raz pierwszy zagościła w zestawieniu Atomic. W jej skład wchodzą typowe modele allround przeznaczone dla narciarzy rekreacyjnych poruszających się po przygotowanych stokach. Grupa zawiera cztery modele dla narciarzy o różnym stopniu zaawansowania: Drive 11, 9; 7; 5.


Przedstawiciele najbardziej obecnie promowanej grupy, allmountain to grupa Nomad wzbogacona o modele Ti: Crimson Ti, Blackeye Ti oraz Highnoon Ti. Technologia Ti to odmiana systemu kontroli elastyczności narty TFC (torsion flex control). TFC to system budowy narty zapewniający odpowiedni rozkład elastyczności na całej długości narty. Jego istotą jest wpływ na sztywność poprzez wycinanie odpowiednich fragmentów głównej konstrukcji narty i zastępowanie ich elementami z innego materiału. W przypadku technologii Ti można się domyśleć, że tym materiałem jest stop tytanu.


Freeridingowa grupa Big Mountain zawiera w tym sezonie trzy modele: Bigd addy, Sugar Daddy i Dnoop Daddy.


Kolekcja dla pań to cztery modele dla kobiet o dobrej technice jazdy: allroundowy  Raisin’hell, Allmountain to Seventh Heaven, freeride Heaven’n Hell oraz narty do jazdy krótkim skrętem o nazwie Heaven’s Gate. Pozostałę 4 modele Cloud to sprzęt dla pań preferujących bardziej rekreacyjny styl jazdy.
W kolekcji butów narciarskich Atomic wprowadził nowość w grupie race. Obuwie dla najlepszych, pragnących jak największej kontroli i precyzji sterowania, najtwardsze w kolekcji RT CS 140 z nowym pasem Dual Strap występującym również w modelu RT CS 130. Buty z grupy race zostały zaopatrzone w blokady klamer (covered buckless) zabezpieczające zapięcia przed niekontrolowanym otwarciem, na przykład w przypadku zaczepienia o tyczkę. Warto dodać również, że w tym sezonie wszystkie modele butów z grupy race dostępne są w wersjach dla pań.

Buty narciarskie
Buty serii Hawks z grupy High Performance, przeznaczone dla ambitnych narciarzy allmountain i allrounderów o zacięciu sportowym oparte są na technologii i-Flex,, która zapewnia zmniejszenie naprężeń działających na nogi narciarza, dzięki brakowi całkowitego unieruchomienia stopy w bucie. Nowością w tej grupie jest model H120 najtwardszy w zestawieniu, komfortowy i zarazem niezwykle precyzyjny. Z drugiej strony występuje model H80 o uproszczonej budowie w porównaniu z zeszłym sezonem, ale za to niższej cenie.


Grupa sport, reprezentowana przez serię M-Tech została nieco „zmiękczona” zniknął najwyższy model M110 a pojawiły się dwa bardziej miękkie M80 i M70. W bieżącym sezonie buty tej serii wyposażone są w skorupy typu Offset Shell. Istotą tej konstrukcji jest ustawienie stóp w bucie w sposób naturalny, czyli palcami lekko na zewnątrz co zapewnia mniejsze obciążenie kolan narciarza. Całość budowy buta (nie tylko serii M-Tech) to złożony system dopasowania AFS (Adaptive Fit System). Na który składa się cały szereg regulacji pozwalających dostosowanie obuwia do indywidualnych potrzeb każdego narciarza. Grupa M-Tech charakteryzuje się teraz zmniejszoną wagą dzięki porzekonstruowaniu skorupy i zastosowanym, nowym materiałom.


W grupie Comfort z modelami B-Tech usunięto ze wszystkich modeli reflektor systemu Recco co ma wpływ na zmniejszenie ceny butów z tej grupy. Poza tym wprowadzono nowy model B120 przeznaczony głównie dla narciarzy słusznej wadze ciała. B120 zastąpiły model B110, który zniknął z tegorocznej kolekcji. Tegoroczne B-Tech  charakteryzują się większymi klamrami i zastosowaniem pasa power strap we wszystkich modelach.


Grupy Race, Hawx i M-Tech i B_Tech występują także w wersjach damskich.
W kolekcji wiązań Atomic pojawiła się zupełnie nowa grupa XTO. XTO zintegrowane z platformą Smarttrack to wiązania przeznaczone dla ambitnych narciarzy rekreacyjnych. Linia 4tix to najlżejsza grupa w kolekcji Atomic. W bieżącym sezonie występują także w wersji dla pań.



    Zobacz również