ABC narciarza z polisą
Samo wykupienie polisy ubezpieczeniowej na wyjazd to nie wszystko. Aby w pełni czuć się bezpiecznie, należy wiedzieć jak się zachować w razie wypadku i znać swoje obowiązki z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia. Wówczas wszelkie problemy dotyczące sfinansowania leczenia, zorganizowania transportu przez ubezpieczyciela, czy wypłaty odszkodowania ograniczamy do minimum.
- Przed wyjazdem zapoznaj się z informacjami, co powinieneś zrobić w razie wypadku lub nagłego zachorowania. Jeżeli coś jest do końca niejasne, nie domyślaj się, wyjaśnij sprawę z ubezpieczycielem jeszcze przez opuszczeniem kraju. Zazwyczaj wymagane jest niezwłoczne powiadomienie firmy ubezpieczeniowej, choć niektórzy ubezpieczyciele pozwalają poszkodowanemu samodzielnie załatwić sprawę, jeżeli koszty nie są wysokie (nie przekraczają np. 100 euro).
- Pamiętaj o zabraniu ze sobą dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia. Najważniejsze dane to: numer polisy i numer telefonu alarmowego. Jeżeli kupujesz polisę u agenta, w większości przypadków otrzymasz polisę lub kartę wielkości karty kredytowej z wypisanymi telefonami alarmowymi, nazwą ubezpieczyciela, numerem polisy i Twoim nazwiskiem. Jeżeli kupujesz polisę przez Internet, ważnym dokumentem jest wydruk polisy z komputera.
- Dokument ubezpieczenia zawsze trzymaj przy sobie (wraz z dokumentem tożsamości), aby w razie potrzeby móc niezwłocznie powiadomić o zdarzeniu centrum pomocy lub ułatwić pracę służbom ratowniczym w razie gdybyś podczas wypadku stracił przytomność. Dobrym pomysłem jest wpisanie sobie danych polisy w telefon komórkowy.
- Jeżeli zdarzy się wypadek lub nagle zachorujesz, postępuj zgodnie z zaleceniami centrum alarmowego, ponieważ to ono monitoruje udzielaną Ci pomoc i organizuje pokrycie ponoszonych w związku z wypadkiem kosztów. Do Ciebie należy opisanie tego, co się stało, gdzie jesteś, gdzie masz trafić do szpitala, itp. Jeżeli pracownik centrum pyta o szczegóły musisz mu je podać zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą. Jeżeli tego nie zrobisz, mogą nastąpić niepotrzebne opóźnienia lub nawet problemy ze sfinansowaniem kosztów leczenia czy wypłatą odszkodowania.
- Możesz negocjować z ubezpieczycielem. Pamiętaj, w wypadkach związanych z koniecznością drogiego i skomplikowanego leczenia firma będzie chciała, abyś za granicą był leczony jak najkrócej. W związku z tym może chcieć „zapakować” Cię w gips i wysłać do kraju (oczywiście odpowiednim do Twojego stanu transportem). Jeżeli jednak miejscowy lekarz wyda orzeczenie o niezdolności do jakiegokolwiek transportu ze wskazań medycznych, ubezpieczyciel nic nie poradzi i będzie musiał opłacić koszty Twojego leczenia.
- Gromadź wszystkie dokumenty związane z leczeniem, czy innymi kosztami objętymi ubezpieczeniem. Kwit z przechowalni sprzętu narciarskiego, czy protokół zgłoszenia szkody na policji, będą kluczowe, jeżeli w tajemniczych okolicznościach utracisz swoje narty. W razie leczenia szpitalnego, szpital rozlicza się z ubezpieczycielem bezgotówkowo, ale posiadanie dokumentów związanych z pobytem w zagranicznej klinice (wyniki badań, diagnoza lekarza, wypis ze szpitala, itp.) ułatwią wszelkie formalności, gdy będziesz domagał się wypłaty odszkodowania z NNW. Stosunkowo drobne koszty, np. pojedynczych wizyt lekarskich, czy zakupu lekarstw zwykle pokrywa ubezpieczony z własnej kieszeni. Aby jednak uzyskać zwrot od ubezpieczyciela, konieczne jest przedstawienie rachunków na wszelkie koszty poniesione na własną rękę, inaczej nie odzyskasz swoich pieniędzy.
- Gdy wrócisz już do domu, zgłoś szkodę u Twojego ubezpieczyciela. W tym celu musisz wypełnić formularz zgłoszenia szkody oraz dołączyć wszelką dokumentację (np. rachunki za leczenie). Zazwyczaj masz na to 7 dni od powrotu, więc nie zwlekaj. Jest to ważne w przypadku, gdy należy Ci się zwrot pieniędzy za poniesione za granicą koszty lub będziesz ubiegał się odszkodowania z NNW za trwały uszczerbek na zdrowiu. Do formularza zgłoszenia szkody dołącz wszelką dokumentację (np. rachunki za leczenie, wyniki badań).