Skip to main content
Newsy z Włoch

Włoska ofensywa kolejowa na francuskie Alpy a sprawa "polska".

Od grudnia 2025 roku włoski przewoźnik Trenitalia znacząco zwiększy swoją obecność na francuskich szlakach kolejowych, kierując swoją ofertę przede wszystkim do miłośników sportów zimowych. Dzięki rozbudowanej siatce połączeń pociągów Frecciarossa, podróż z Paryża prosto pod alpejskie stoki stanie się jeszcze łatwiejsza, szybsza i bardziej ekologiczna.

Piotr Burda

Ekspansja włoskiego przewoźnika

Od 14 grudnia 2025 skorzystać będzie można z aż 14 połączeń dziennie Paryż–Lyon2 kursów Paryż–Mediolan przez Alpy francuskie (z przystankiem w Oulx) oraz nowych relacji Paryż–Marsylia (4 połączenia dziennie). Ceny biletów mają przyciągnąć nie tylko stałych klientów, ale także nowych podróżnych – pierwsze taryfy zaczynają się już od 23 euro na trasie Paryż–Lyon i 35 euro Paryż–Mediolan.

Trenitalia po zaledwie trzech latach działalności na rynku francuskim przewiozła 3 miliony pasażerów i coraz śmielej konkuruje z SNCF, stawiając na włoską jakość obsługi i komfort porównywalny z lotniczą klasą biznes.

Dworce u bram gór

Największą wartością dla narciarzy są strategiczne lokalizacje obsługiwane przez Frecciarossa. Wśród nich:

  • Chambéry – brama do Sabaudii, z łatwymi przesiadkami do Tarentaise i Dolin: 3 Vallées, Paradiski czy La Plagne.

  • Saint-Jean-de-Maurienne – punkt startowy do Les Sybelles, czwartego co do wielkości ośrodka narciarskiego Francji.

  • Modane – szybki dostęp do Haute Maurienne i do Val Thorens przez Orelle, co otwiera drzwi do największego na świecie obszaru narciarskiego.

  • Oulx (Włochy) – idealne połączenie z włoską Via Lattea (Sestriere, Sauze d’Oulx) oraz francuskim Montgenèvre i doliną Serre Chevalier.

  • Lyon Part-Dieu i Lyon St-Exupéry TGV – węzły komunikacyjne z dostępem do niemal wszystkich francuskich masywów, od Chamonix po Alpe d’Huez.

  • Avignon TGV i Aix-en-Provence TGV – doskonała baza do wyjazdu w Alpy Południowe (Vars, Risoul, Orcières), z dedykowanymi „Navettes Blanches”.

Dzięki synchronizowanym autobusom, kolejom regionalnym i specjalnym transferom, cała podróż odbywa się bez potrzeby korzystania z samochodu.

Komfort na włoską modłę

Frecciarossa 1000 oferują cztery klasy podróży – od Standard po luksusową Executive. Wszystkie wagony wyposażone są w Wi-Fi, gniazdka USB, klimatyzację i wygodne siedzenia. Wyższe klasy gwarantują obsługę cateringową, przestronne wnętrza i strefę ciszy dla podróżnych biznesowych. Nieprzypadkowo w 2024 roku Trenitalia została wyróżniona jako najlepszy przewoźnik kolejowy w Europie.

Ekologia i wygoda w jednym

Podróż koleją nie tylko skraca czas dojazdu, lecz także dramatycznie obniża ślad węglowy – nawet 95% mniej emisji CO₂ w porównaniu z samochodem lub samolotem. Przyjazd pociągiem w Alpy oznacza uniknięcie korków na alpejskich dolinach, odpoczynek w trakcie podróży oraz realny wkład w ochronę środowiska.

Kiedy polski narciarz będzie mógł przesiąść się do pociągu?

Na zakończenie, patrząc na imponującą sieć połączeń kolejowych w Alpach, trudno nie ukrywać zazdrości – szczególnie z polskiej perspektywy. Francuscy, brytyjscy i włoscy narciarze mogą wsiąść do komfortowego pociągu i po kilku godzinach cieszyć się narciarskimi trasami światowej klasy, podróżując wygodnie, ekologicznie i bez stresu drogowego.

Dla polskich narciarzy taki model podróżowania powinien być inspiracją. Czas, byśmy również zaczęli przesiadać się na pociągi – zarówno planując wyjazdy w Alpy , jak i stopniowo oczekując rozwoju podobnych rozwiązań na trasach do polskich i czeskich gór. Korzyści są oczywiste: szybki i wygodny dojazd, brak korków oraz realne ograniczenie śladu węglowego naszej zimowej pasji.

Póki co pozostaje nam z zazdrością patrzeć na czerwono-białe składy Frecciarossa podążające przez Alpy – i już dziś rezerwować bilety, by samemu przekonać się, ile frajdy daje narciarska podróż nowej generacji!

Poniżej znajdziesz linki do naszych artykułów o podróżowaniu pociągiem na narty z Polski i po Polsce.


  • - Redaktor naczelny Piotr Burda

Zobacz również