Skip to main content
Newsy z Włoch

W Trydencie uruchomiono pierwszą na świecie kolejkę linową do przewozu jabłek :)

To pierwsza na świecie "funivia" do przewozu… jabłek: w Val di Non ruszył 1,3‑kilometrowy odcinek kolei gondolowej, który co roku zastąpi ponad 5 tys. kursów ciężarówek i obniży emisje CO2, a do tego wykorzysta górski „magazyn” w skale, gdzie naturalny chłód oszczędza ok. 30% energii względem tradycyjnych chłodni. Projekt sfinansowano częściowo z funduszy Next Generation EU w ramach PNRR, powstał w 100% we Włoszech przy współpracy z grupą  Leitner i lokalnymi ekipami, a oficjalne otwarcie zaplanowano na jesień.

Jakub Burda
Stazione di Valle_Funivia delle Mele / źródło: Consorzio Melinda
Stazione di Valle_Funivia delle Mele / źródło: Consorzio Melinda

Jabłka na linie

Nowy układ linowy łączy zakład w Predaia z podziemnymi korytarzami w dawnej kopalni Rio Maggiore, na ok. 575 m n.p.m., pokonując prawie 90 m przewyższenia z prędkością około 18 km/h (5 m/s) na dystansie 1,3 km. Zamiast wagoników z turystami są tu kosze z jabłkami: system przewozi do 460 pojemników po 300 kg każdy w godzinę, co przekłada się na potężne odciążenie dróg doliny.

Logistyka bez korków

Zastąpienie tysięcy kursów TIR-ów transportem linowym oznacza mniej hałasu, spalin i ryzyka na wąskich alpejskich drogach, a także bardziej przewidywalny czas dostaw podczas żniw w sadach. Co roku uniknięte będzie ponad 5 tys. przejazdów, co wprost przekłada się na redukcję emisji i poprawę bezpieczeństwa ruchu lokalnego.

Energia z gór i… z grawitacji

Zespół jest zasilany ze źródeł odnawialnych – fotowoltaiki i hydroelektrowni – a dodatkowo odzyskuje energię, wykorzystując masę jabłek jadących „z górki” do wspomagania pracy układu. To nie tylko sprytne, ale i konsekwentne z linią działań Melindy w stronę efektywności energetycznej i mniejszego śladu węglowego.

Podziemna „piwnica” Dolomitów

Celem podróży jest unikalny kompleks cel ipogeicznych w skale dolomitu: naturalny „lodówko‑magazyn”, gdzie stabilne warunki i atmosfera kontrolowana poprawiają trwałość i jakość owoców. Taki sposób przechowywania pozwala oszczędzać ok. 30% energii względem standardowych magazynów powierzchniowych, przy pojemności rzędu dziesiątek tysięcy ton.

PNRR w praktyce

Resort rolnictwa podkreśla, że to modelowe wdrożenie środków PNRR: inwestycja łączy ochronę środowiska, poprawę BHP załogi pracującej w obiekcie podziemnym i konkurencyjność sektora. Finansowanie z Next Generation EU pokryło ok. 40% nakładów, a realizacja to demonstracja potencjału włoskiego łańcucha technologii linowych i lokalnego know‑how.

Głos z doliny

„Funivia delle Mele” to dla sadowników powód do dumy i kolejny krok w długim marszu Melindy ku zrównoważeniu: od energii odnawialnej, przez nawadnianie kroplowe, po magazynowanie w skale – deklaruje prezes Ernesto Seppi. W skrócie: mniej ciężarówek, więcej powietrza w płucach Dolomitów i jabłka, które do konsumentów docierają szybciej i „chłodniej” – w sensie energetycznym i logistycznym.

Odrobina humoru, na serio

Nie będzie tu selfie z gondoli, bo miejsca zajmują kosze jabłek – ale sama góra robi lajki naturze, rezygnując z asfaltu na rzecz lin stalowych i grawitacji. Jeśli jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka, to 460 koszy na godzinę trzyma też sporo ciężarówek z dala od doliny – i o to w tym chodzi.

Ciąg dalszy pod zdjęciami i reklamą


  • - Researcher Jakub Burda

Zobacz również