Skip to main content

Super Railflex

Autor: |

Połączone siły firm Tyrolia i Head prezentują odpowiedz na Pilot`a Salomona i Motion Markera/Voelkla.

W dobie nowoczesnych trendów w narciarstwie, związanych z nartami karwingowymi, firmy produkujące sprzęt narciarski prześcigają się w coraz to nowych rozwiązaniach połączenia narta wiązanie, zapewniających jak najmniejszą ingerencję w naturalne zachowanie się nart w skręcie ciętym. Obecnie w dziedzinie nietypowych połączeń narty z wiązaniem prym wiodą Salomon z systemem Pilot, nawiasem mówiąc prekursor alternatywnych systemów połączeń, oraz kooperacja Marker - Volkl, z opisywanym już przeze mnie na łamach narty.pl (link na dole strony) systemem Motion. Do wyścigu przystąpiła w tym sezonie również koalicja Head - Tyrolia z rozwiązaniem nazwanym Super Railflex. Oryginalność tego rozwiązania pozostawia wiele do życzenia, ponieważ jest to jedynie kopia znanego już systemu Motion, teamu Marker - Volkl z niewielkimi zmianami konstrukcyjnymi. Szczegóły dotyczące rozwiązań technicznych tych systemów można znaleźć w artykule o Systemie Motion. Ideą tego rozwiązania jest mocowanie wiązania do narty za pomocą szyn (wsuwanie wiązania przystosowanego kształtem do szyn znajdujących się na narcie i blokowanie jego przesuwania się za pomocą sposobu jak najprostszego i najłatwiejszego w obsłudze). Takie rozwiązanie ma na celu dwie rzeczy. Najważniejszą, czyli całkowity brak oddziaływania wiązania i jego mocowania na naturalny sposób wyginania się narty, co pociąga za sobą zredukowanie do zera usztywnienia odcinka narty znajdującego się pod butem, oraz drugą, która wiąże się z prostotą obsługi, montażem i eksploatacją całego systemu, pozwalającą na zmontowanie zestawu w najbardziej niedogodnych warunkach w ciągu kilku sekund.

Przechodząc do sedna, główna różnica pomiędzy Motion a Super Railflex to sposób umiejscowienia szyn. W Motion w szyny są integralną częścią nart Volkla a wiązania zaopatrzone są w płytę którą wsuwa się w szyny wraz ze zintegrowanym z nią wiązaniem. W Super Railflex szyny są częścią płyty przymocowanej do narty za pomocą śrub. Mocowanie zrealizowane jest w systemie Oblong Holes. Otwory w płycie mają podłużny kształt dzięki czemu śruby mocujące mają możliwość poruszania się w osi wzdłużnej narty i nie powodują zakłócenia jej naturalnego wygięcia. Na płytę nasuwa się połączone ze sobą metalową taśmą przednie i tylne bezpieczniki wiązania i zabezpiecza się jedną centralną śrubą (w Motion jest to bolec zabezpieczający). Całość jest dodatkowo zintegrowana z systemem usztywnienia wzdłużnego i porzecznego nart Heada, X-Frame co zapewnia perfekcyjną współpracę wszystkich elementów systemu Super Railflex. Układ szyn, znajdujących się przy samej zewnętrznej krawędzi narty oraz właściwości nart Heada pozwalają na bardzo płynną jazdę i perfekcyjną kontrolę nad nartami. Dodatkowo Super Railflex posiada trzypozycyjną regulację pozycji wiązania w osi wzdłużnej narty. Zakres tej regulacji obejmuje wartości od +15 do -15mm. Dostępne pozycje to, centralna czyli na skali 0, przeznaczona dla większości narciarzy all round oraz jeżdżących rekreacyjnie, -15, dla tych którzy preferują szybką jazdę racecarvingowa zbliżoną do slalomu giganta lub freeride oraz +15, dla kobiet i jak to określa producent "defensive skiers" (może to znaczy asekurantów). Osobiście nie zgadzam się z wymyślonym przez producenta przeznaczeniem pozycji +15 i myślę, że wszyscy funcarvingowcy w pełni się ze mną zgodzą. Dlatego sugeruję samemu dobrać sobie optymalną pozycję wiązania do własnych potrzeb nie kierując się tym, co napisano w folderach. A tym, którzy nigdy nie próbowali przesunąć sobie wiązań do przodu serdecznie polecam taką operację. Wszyscy lubiący naprawdę poszaleć na pewno wiedzą o czym mówię.

          Na sezon 2002/2003 Head oferuje trzy modele nart pracujących w systemie Super Railflex. Flagowy piekielnie drogi Cyber i C 300 SR przeładowany elektroniką i najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi oraz nieco skromniejsze Cyber i C 180 SR i Cyber i C 160 SR wszystkie reprezentujące grupę All Mountain Expert. Dzięki zastosowanej w nich technologii Intelligence (opisana na łamach narty.pl) bardzo uniwersalne a ich przydatność do różnych stylów jazdy determinuje jedynie ich długość. Śmiało można je stosować od funcarvingu nawet do jazdy racecarvingowej ze wszystkimi pośrednimi pozycjami. Do kompletu dorzuca się oczywiście Tyrolia z wiązaniami LD 12 Rail i SLD 10 wyposażonymi oczywiście we wszystkie najnowsze rozwiązania Tyrolii.

          Systemem Super Railflex grupa Head - Tyrolia włączyła się do wyścigu o coraz bardziej perfekcyjnie i coraz bardziej proste systemy integralne narta - wiązanie, szkoda tylko, że wiele nowego do tej rywalizacji nie wniosła a jedynie zrobiła coś żeby nie zostać w tyle za konkurencją. Na rynku skutecznie będzie konkurować z Motion. Który z tych systemów jest lepszy? Trudno ocenić. Ale wybór klientów będzie raczej determinowany właściwościami nart. Jedni wybiorą wyważone i solidne produkty Volkla, inni bardziej ekstremalne i nowatorskie Heady. Tak czy inaczej ja osobiście jestem trochę zawiedziony, bo sam jeżdżąc na zestawie Head - Tyrolia (niestety nie railflex) jestem pełen uznania dla produktów obu tych firm i dlatego uważam że konstruktorów z tego teamu stać na więcej oryginalności.



Wiązanie jest nasuwane na szynę.



Narta nie jest usztywniona pod wiązaniem





Komplet Narta + wiązanie