Skip to main content

Czy łatwo w 2022 roku kupić buty narciarskie?

Autor: |
Tecnica Mach1 MV TD 110 (fot. P. Tomczyk)
Tecnica Mach1 MV TD 110 (fot. P. Tomczyk)

W środku sezonu 2021/22 stanąłem przed koniecznością zakupu butów narciarskich. Dotychczas przeze mnie używane buty uległy dość znacznemu zużyciu, a pęknięcie uszczelniacza na podbiciu przesądziło o mojej decyzji o rozstaniu. Jestem osobą przywiązującą się do marki, jeśli ta się sprawdza i nie sprawia kłopotu. Kiedyś, w nieistniejącym już sklepie sportowym, notabene szkoda, mieszczącym się w Katowicach przy kinie Rialto, sprzedawcy polecili mi markę Tecnica. Wcześniej jeździłem w butach Nordica. Dałem się przekonać i przez ładnych kilka lat, a może kilkanaście jeździłem w butach tej marki. Buty sprawowały się bardzo dobrze.

Przygotowując się do zakupu, zrobiłem odświeżenie marek, parametrów technicznych, technologii wykorzystywanych przez producentów. Okazało się, że ważnym parametrem jest dostępność w sprzedaży. Czasy pełnej dostępności w sklepach stacjonarnych i internetowych wszystkich modeli i wszystkich rozmiarów są historią. Przyczyn jest sporo, ale jedna podstawowa mająca największy wpływ to pandemia i lockdowny. W pierwszej połowie stycznia oferta butów była już dość ograniczona. Może było to spowodowane dość typowym rozmiarem nogi i tym, że postanowiłem kupić popularną markę - Tecnica. Kupowanie butów narciarskich nie było mi obce, przy dwójce dzieci raz na jakiś czas musiałem im zmienić buty. Przetestowałem marki Dolomity, Salomon, Rossigniol, Dalbello i Alpina. Skończyło się tym, że pięć lat temu, dorosły syn kupił dla siebie buty narciarskie Tecnica. Jeździ w nich i jest z nich zadowolony.

Rozpoczynając poszukiwania, miałem już wybraną kolejność interesujących mnie marek – Tecnica, Nordica, Atomic. Po kilku latach od poprzednich zakupów  cała moja wiedza dotycząca parametrów podawanych przez producentów, którą kiedyś posiadłem zupełnie się już nie przydała. Przykładowy, parametr – twardość buta. Moje stare buty miały twardość 70, były twarde, dzisiaj takiej twardości praktycznie nie ma. Taki bardzo istotny parametr flex, czyli twardość buta nie jest parametrem znormalizowanym, często starszy model buta o danym flexie będzie w odczuciu twardszy niż jego odpowiednik z bieżących kolekcji. Nie jest również możliwe porównanie tego parametru dla butów różnych producentów.

Moim pierwszym wyborem okazały się buty Tecnica Mach1 MV TD 110. Mach 1 to całkiem spora rodzina butów do jazdy po trasach narciarskich.

Kilka informacji technicznych zdobytych przed zakupem.

  • Skorupa wykonana w technologii C.A.S naśladuje kształt stopy, przez co zapewnia dobre dopasowanie i komfort zaraz po wyciągnięciu butów z pudełka. Materiał zastosowany w skorupach Tecnica umożliwia precyzyjną zmianę kształtu, odbarczenie po jego odpowiednim rozgrzaniu.
  • Na skorupie widzimy kilka grup niedużych wgłębień, zmniejszają one naprężenia materiału podczas formowania i ułatwiają jego nagrzewanie, dzięki czemu cały proces jest szybszy i mniej kłopotliwy a nadany kształt jest utrzymywany długo i trwale.
  • Producent butów dopuszcza również frezowanie skorupy w celu lepszego dopasowania do stopy.
  • But wewnętrzny również został wykonany w technologii C.A.S. but wewnętrzny-wkładka i but zewnętrzny zapewniają bardzo dobre dopasowanie zaraz po wyciągnięciu buta z pudełka. Podstawowe cechy to precyzyjne trzymanie, a jednocześnie optymalny komfort dla stopy.
  • Wewnętrzna strona buta wewnętrznego po ubraniu precyzyjnie dopasowuje się do kształtu stopy, natomiast zewnętrzna dopasowuje się do wewnętrznej strony skorupy.
  • But wewnętrzny można termoformować po odpowiednim rozgrzaniu, wygniatać, czyli zwiększyć objętość buta.
  • Producent dopuszcza również frezowanie buta wewnętrznego.
  • Dość ciekawym rozwiązaniem w butach jest FIT KIT (Zmniejszanie objętości): Dzięki zestawowi specjalnych formatek C.A.S. można uzyskać ciaśniejsze dopasowanie poprzez naklejenie ich w odpowiednich miejscach buta.

Te  technologie dopasowujące but do stopy nie są do wykorzystania bez odpowiedniej wiedzy i narzędzi. Stąd warto kupić buty w sklepie, który zapewni te usługi po sprzedaży.

Jedną z takich usług jest usługa Boot Fitting. Prowadzą ją dobre sklepy sprzedające buty narciarskie. Gdy kupujemy buty przez internet, warto upewnić się, że sklep w przypadku gdy buty będą nas uwierać, pomoże nam je odpowiednio ukształtować.

Po odświeżeniu informacji o technologii i markach przystąpiłem do poszukiwań, po przeszukaniu internetu znalazłem buty w 3 sklepach. Pierwszy -  sklep z Włoch sprzedający buty poprzez platformę Amazon, dwa następne w Polsce. Pierwszy z polskich mieścił się w Rudzie Śląskiej, a drugi w Jeleniej Górze. Niestety sprzedawca z Rudy Śląskiej pomimo obietnicy oddzwonienia z informacją o dostępności interesujących mnie butów, nie oddzwonił. Sprzedawca z Jeleniej Góry pomimo nieudanych prób dodzwonienia się sam  do mnie zadzwonił. Mile mnie to zaskoczyło, drugim miłym zaskoczeniem była informacja o tym, że w sklepie są interesujące mnie buty i oczywiście nie będzie problemu ze zwrotem, gdyby mi nie pasowały (co zapewnia mi prawo), ale  jak będę miał problem podczas pierwszych dni użytkowania z dopasowaniem do stopy, to w sklepie buty zostaną odpowiednio spreparowane.  Co prawda jest to dość daleko, ale może być dobrym pretekstem, by  przy okazji odwiedzić Karpacz lub Szklarską Porębę.

Sprzedawca utwierdził mnie w moim wyborze, zwracając uwagę na kilka parametrów, część z nich już znałem, ale jeden bajer mi się spodobał Lift Lock. Gdy włożymy buty, klamry same łapią ząbki, co przeszkadza w ubraniu. Lift Lock pozwala na chwilowe postawienie klamry, dzięki czemu nie przeszkadzają one w ubieraniu.

Jeżdżę na nartach długi szmat czasu, wydaje mnie się, że wiem już dużo. Decyduję się na zakup butów przez internet, ale i tak kontakt ze sprzedawcą uważam za niezbędny.

Sklep w Jeleniej Górze ma swoją stronę https://skiland.pl/. Prowadzący go ludzie lubią to, co robią. Ja ze spokojnym sumieniem mogę ich polecić.

Jeszcze odpowiedź na pytanie w tytule: łatwo, ale trzeba trafić na dobrego sprzedawcę.

Tecnica Mach1 MV TD 110 (fot. P. Tomczyk) Tecnica Mach1 MV TD 110 (fot. P. Tomczyk)
Tecnica Mach1 MV TD 110 Tecnica Mach1 MV TD 110
Tecnica Mach1 MV TD 110 Tecnica Mach1 MV TD 110

  • Redaktor, fotograf Piotr Tomczyk