#
Skip to main content

To musisz wiedzieć zanim ruszysz poza trasy w Alpach

Autor: kursylawinowe.pl | |   Freeride
Przed wyprawą offpiste - zapoznajemy się z trasa i warunkami pogodowymi (foto: Franciszek Przeradzki)

Po dużych opadach śniegu poza wyznaczone trasy w alpejskich ośrodkach ruszają tłumy narciarzy i snowboardzistów. Wśród nich doświadczeni freeriderzy i skiturowcy, ale i osoby, które nie do końca zdają sobie sprawę z zagrożeń związanych z jazdą z dala od zabezpieczonych stoków. W okresie ferii w tej grupie nie brakuje miłośników białego szaleństwa z Polski.

Do podstawowych zagrożeń jakie wiążą się z jazdą na nartach i snowboardzie poza wyznaczonymi trasami w ośrodkach alpejskich, a zwłaszcza tych zlokalizowanych w okolicach lodowców i najwyższych partii górskich zaliczyć można trudności terenowe, lawiny i szczeliny.

Wiele osób jest przekonanych, że jazda niedaleko tyczek wyznaczających przygotowane i zabezpieczone trasy, czy w miejscu, gdzie jest dużo śladów innych freeriderów wpływa na zmniejszenie tego ryzyka. Niestety nie ma nic dziwnego w sytuacji, w której lawina obrywa się przy przejeździe dopiero którejś osoby z rzędu, a szczelina lodowcowa znajdować się może tuż obok krawędzi trasy. Ani lawiny, ani szczeliny nie wiedzą, czy ktoś jest amatorem, czy profesjonalistą. Wszystkich traktują tak samo.” – tłumaczy Andrzej Lesiewski, organizator akcji kursylawinowe.pl, w ramach której we współpracy z PZU i ośrodkiem Stubaier Gletscher przygotowane zostały w tym roku kolejne odcinki edukacyjnej serii #poradylawinowe. Wśród nich znalazły się dwie specjalne porady przeznaczone dla osób, które planują jazdę poza trasami w Tyrolu.

<content>19112</content>

Występujący w nich Patrick Ribis, przewodnik Freeride Center, omawia kolejne kroki jakie należy zrobić zanim opuści się zabezpieczone stoki – od sprawdzenia aktualnych warunków, prognozy i zapoznanie się z terenem, poprzez zabranie sprzętu lawinowego (detektora, sondy i łopatki), po zapisanie numeru alarmowego  (w Tyrolu jest to numer 140), czy aplikacji służb ratunkowych w Tyrolu (http://goo.gl/1sre9q). Co jednak najważniejsze zwraca uwagę na absolutną podstawę jaką jest kurs lawinowy, w czasie którego można zdobyć wiedzę i umiejętności, które pozwalają ocenić zagrożenie, a w razie wypadku odnaleźć poszkodowanego i mu pomóc.

Jazda poza trasami w każdych górach oznacza pełną odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Szczególnego znaczenia nabiera to w kontekście ewentualnego wypadku poza granicami kraju, kiedy koszty akcji ratowniczej ponosi poszkodowany.

Bez ubezpieczenia, które obejmuje freeride i koszty akcji ratunkowej z użyciem śmigłowca każde wyjechanie poza granicę wyznaczaną przez tyczki oznacza ryzyko naprawdę dużych wydatków. Przykładem polisy gwarantującej ochronę miłośnikom eksploracji dzikich terenów górskich jest Bezpieczny Powrót PZU (http://goo.gl/QcDCfE), partnera strategicznego kursylawinowe.pl. W jej opracowaniu pomagał Polski Związek Alpinizmu, dzięki czemu obejmuje bardzo długą listę sportów górskich uprawianych do wysokości 6000 m n.p.m. praktycznie na całym świecie. Ubezpieczony jest objęty ochroną przez rok od momentu zgłoszenia, co z pewnością doceni każdy, kto w sezonie w Alpy wyjeżdża więcej niż raz.

<content>40803</content>

Freeride i skituring to coraz popularniejsze formy jazdy na nartach, czy snowboardzie (splitboard). Przyczyniają się do tego rozwój i dostępność dedykowanego sprzętu, a także naturalna ciekawość i potrzeba spróbowania czegoś nowego. Nie ma wątpliwości, że kto raz spróbuje jazdy poza trasami, będzie myślał już tylko o kolejnych liniach nakreślonych w głębokim puchu.

 

 

Freeride i skitouring w Tyrolu – bezpieczeństwo

Freeride i skitouring w Tyrolu – Stubai Powder Department:

Dodaj komentarz