Skip to main content
Newsy z Włoch

Val di Fiemme, Val di Fassa i San Martino di Castrozza.

Trzy regiony, w których nie dogoni Was nuda. Na terytorium Trentino znajduje się ponad 800 km nartostrad. Każda ze stacji jest inna, ma różny charakter i klimat. Swoje miejsca na narciarskiej mapie Dolomitów znajdą zarówno wytrawni jak i początkujący narciarze. Zastanawiając się nad wyborem ośrodka na zimowy urlop polecamy rozważyć Val di Fiemme, Val di Fassa lub San Martino di Castrozza.

Trentino
Val di Fassa (foto: Pierluigi Orler Dellasega)
Val di Fassa (foto: Pierluigi Orler Dellasega)

Niewątpliwym atutem Val di Fiemme jest położenie. Do położonej we wschodniej części Trentino doliny dotrzemy zjeżdżając z autostrady Brennero – Modena w kierunku Ora – Egna. Pokonując zaledwie 20 km, jesteśmy na miejscu, czyli w regionie obejmującym ponad 100 km tras. Prawdziwym narciarskim rajem jest Ski Center Latemar, stacja oferująca 46 km nartostrad łączących stacje Pampeago, Predazzo i Obereggen.

<content>19112</content>

Wybierając się do graniczącej z Parkiem Przyrody Paneveggio – Pale di San Martino  stacji Bellamonte - Alpe Lusia znajdziecie jedne z najpiękniejszych pod względem widokowym tras. Nie sposób pominąć również Passo Rolle – ośrodka, w którym trasy wiją się u stóp masywu Pale di San Martino. Jeżeli chcielibyście zobaczyć zjawisko Enrosadira w bajkowej scenerii, będzie to z pewnością dobry wybór. Równie godne polecenia są Alpe Cermis ze słynną, 7-kilometrową trasą Olimpia, na której rozgrywany jest finał Tour de Ski, oraz Passo Lavaze – Occlini, gdzie trasy alpejskie przeplatają się z biegowymi.

A które z tras zasługują na szczególną rekomendację?
Z pewnością Agnello (Alpe di Pampeago), wzdłuż której ustawiono artystyczne instalacje RespirArt, Olimpię na Alpe Cermis (dwa razy w tygodniu można tu pojeździć również po zmroku), piękną pod względem widokowym Laste w stacji Bellamonte – Alpe Lusia i stromą, budzącą dreszcz emocji, Paradiso na Passo Rolle. To, oczywiście, tylko niektóre ze stoków, które w Val di Fiemme odwiedzić trzeba koniecznie.

Jednym z najlepszych miejsc na narciarskiej mapie Włoch od nadchodzącego sezonu zimowego będzie Val di Fassa. Dzięki budowie kolei Alba - Col dei Rossi i rozbudowie regionu narciarskiego Lusia - Passo San Pellegrino, narciarze korzystać będą mogli z nowoczesnej infrastruktury i jeszcze lepszych tras. Nowa gondola umożliwi narciarzom mieszkającym w górnej części Val di Fassa, w miejscowościach Alba i Penia, przedostać się w region Canazei - Belvedere i dalej, Campitello - Col Rodella w niecałe 5 minut. Stąd otwiera się dalej droga na słynną Sellarondę. Co więcej, gondola posłuży jako ważne połączenie z regionem Buffaure. W zeszłym roku najważniejszą inwestycją w dolinie było otwarcie 2-kilometrowej, czarnej trasy Vulcano, w tym, narciarzy ma przyciągnąć połączenie kilku regionów (Pozza - Buffaure, Alba - Ciampac, Canzei - Belvederei Campitello - Col Rodella), w których łącznie - bez konieczności odpinania nart - korzystać będzie można z 73 km fantastycznych nartostrad. W praktyce, nowa gondola wpłynie na usprawnienie ruchu i znacząco skróci okres oczekiwania w kolejkach. W najbliższej przyszłości planowana jest również modernizacja gondoli Sass Pordoi i zastąpienie jej takim samym modelem funifor, jak Alba - Col dei Rossi.

Decydując się na narciarski urlop w Val di Fassa raczej nie będziecie się nudzić, bowiem na otaczających dolinę stokach czeka ponad 220 km tras, w większości objętych systemem sztucznego naśnieżania. Ze wszystkich skorzystacie nabywając jeden karnet Dolomiti Superskipass. Czarna trasa Vulcano na Buffaure, a może stromy, wytyczony w zeszłym roku, kuluar Thoeni w regionie Ciampedie? Życząc udanych nart, pozostawiamy z dylematem.

O nowych inwestycjach sporo słychać także w San Martino di Castrozza, ośrodku obejmującym 60 km nartostrad i 30 km tras przeznaczonych do uprawiania narciarstwa biegowego. Od najbliższego sezonu, w leżącej w południowej części regionu Dolomiti Superski stacji, realizowany będzie program rewitalizacji o nazwie Green Way Primero. Celem projektu jest ochrona i zrównoważony rozwój regionów San Martino di Castrozza, Passo Rolle, Primero i Vanoi. Ograniczenie emisji spalin, oszczędna gospodarka energią, usprawnienie komunikacji i ochrona unikalnej przyrody są priorytetowymi zagadnieniami planu.

Ponadto, w regionie Tognola rozbudowany został rezerwuar służący do zasilania systemu sztucznego naśnieżania. Zbiornik wodny, którego objętość wynosiła 10 tys. m³ został rozbudowany i ma obecnie pojemność 45 tys. m³. Dzięki powiększeniu rezerwuaru – na wypadek niedostatecznej ilości naturalnego śniegu – będzie można naśnieżyć trasy i rozpocząć sezon narciarski znacznie wcześniej.

Lepszy i bardziej wydajny system naśnieżania zainstalowany został również wzdłuż Rododendro, trasy, na której pierwsze kroki na śniegu stawiają początkujący  uczestnicy kursów narciarskich. Podobnie jak w przypadku rozbudowy zbiornika wodnego, inwestycja w system naśnieżania wpłynie na wydłużenie sezonu narciarskiego i przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa na stoku.



    Zobacz również