Skip to main content
Newsy z Polski

Technologie w kolekcji wiązań Atomic 2009/10

Rafał Grzesik
Wygięcie (rys: Atomic)
Wygięcie (rys: Atomic)

Wiązania Race

Fullflex
Złożony system konstrukcji wiązania, w którym przedni i tylny bezpiecznik posiadają możliwość przesuwania się w osi narty. Oba elementy połączone są sprężystą taśmą stalową. Wiązanie skonstruowane w tym systemie współpracując z butem nie powoduje zakłócenia swobodnego wygięcia narty i nie stwarza niepożądanych naprężeń zarówno w układzie narta – wiązanie ja i wiązanie – but. Cechy te przekładają się bezpośrednio na lepszą stabilność narty w skręcie oraz lepszą pracę krawędzi.
 
Mechanizm wypinania wiązań w systemie Fullflex jest następujący:
Jeżeli podczas wykonywania skrętu następuje utrata równowagi przez narciarza, przedni bezpiecznik przesuwa się od osi narty, tylny bezpiecznik redukuje siłę nacisku na przednią część wiązania (siła ta jest znacznie słabsza niż w wiązaniach innej konstrukcji). Dzieje się tak dzięki zastosowaniu sprężystej taśmy łączącej oba bezpieczniki. Dzięki jej oddziaływaniu siła nacisku na but pozostaje niemal stała. Wypięcie buta z wiązania przebiega w sposób płynny bez ryzyka zaklinowania się w przednim bezpieczniku.
Inną zaletą systemu Fullflex jest możliwość zachowania naturalnego rozkładu naprężeń w narcie. Wyginając nartę bez zamontowanych wiązań możemy zaobserwować, że rozkład naprężeń podczas tego procesu ma kształt zbliżony do odwróconej paraboli.
 
Na wysokości punktu, w którym naprężenia są największe (szczycie paraboli) producenci umiejscawiają na narcie punkt montażowy wiązania (środek buta). Jeżeli na narcie zamontowane zostanie wiązanie z osobno mocowanym tylnym i przednim bezpiecznikiem, po wpięciu buta rozkład naprężeń w narcie zmieni się a elementy wiązania wygenerują dwa osobne piki naprężeń przesunięte od punktu założonego przez producenta. Tak obciążona narta nie pracuje w optymalnych, przewidzianych dla niej warunkach, przez co nie da się z niej wycisnąć pełni jej możliwości. Zastosowanie systemu Fullflex  redudkuje ten problem nieznacznie tylko podnosząc maksymalną wartość naprężenia czego powodem jest zastosowana sprężysta taśma stalowa, która wymaga pewnej niewielkiej siły aby ulec wygięciu razem z nartą. Niemniej punkt montażowy nie zostaje przesunięty. Aby zapewnić dostatecznie mocne trzymanie buta w wiązaniu przód i tył wiązania wyposażone są w sprężynowy system zapewniający odpowiedni nacisk wiązania na but i utrzymujący tą wartość na stałym poziomie. Siły te nie wpływają jednak na naprężenia w narcie gdyż są całkowicie absorbowane przez stalową taśmę łączącą oba elementy wiązania.

Variozone
System pozwalający na przesuwania całości wiązania wzdłuż osi narty, w zależności od preferowanego stylu jazy bądź warunków panujących na stoku. Jest to całkowicie manualny
 
system dający możliwość regulacji w trzech pozycjach: extreme, allround i speed. Regulacji dokonujemy zgodnie z zasadą: bardziej w przód większa skrętność, mniejsza stabilność, w tył oczywiście stabilność zwiększa się kosztem skrętności.
Pozycja extreem (przesunięcie wiązania w kierunku dziobu narty) zarezerwowana jest dla miłośników slalomowych cięć i głębokich funcarvingowych pochyleń. W przypadku narciarzy amatorów pozycja ta pozwala na wycinanie ciaśniejszych łuków i szybsze przejścia pomiędzy kolejnymi łukami. Dla zawodników korzyścią jest znacznie zwiększone oddziaływanie krawędzi zmniejszające tendencje do ześlizgów.
Pozycja allround (środek buta leży dokładnie w miejscu oznaczonym na narcie) – pozycja neutralna wypośrodkowana pomiędzy stabilnością i skrętnością. Narty są mniej nerwowe ale łatwo dają się prowadzić)
Pozycja speed (wiązanie przesunięte nieco w tył) – poprawia stabilność podczas wykonywania długich łuków na dużej prędkości, daje większe możliwości korekty linii łuku oraz powoduje, że narta jest bardziej stabilna przy jeździe na wprost. Pozycja ta stosowana jest również podczas jazdy w głębokim śniegu ze względu na większą możliwość flotacji narty obciążonej bardziej na tył.
System aktywowany jest za pomocą dźwigni umieszczonej na czubku przedniego bezpiecznika.

Backward Release.
Konstrukcja przedniego bezpiecznika dająca możliwość uwolnienia buta przy szarpnięciach lub uderzeniach skierowujących ciało narciarza w tył. Wiązania automatycznie otwiera się w górę pod wpływem nacisku przedniej części zelówki buta. Regulacja siły trzymania buta może być ustawiona w dwie pozycje hard – mocniejsze trzymanie oraz soft – wypięcie przy mniejszych siłach. W wiązaniach zawodniczych istnieje możliwość całkowitego zablokowani możliwości wypięcia przodu wiązania w górę.

Wiązania Neox

Twin Fullflex
System o działaniu identycznym, do tego zastosowanego w wiązaniach Race, czyli zapobiegający negatywnemu wpływowi wiązania na naturalne wygięcie narty w skręcie. Różnica polega na tym, że w tym przypadku wiązanie nie stanowi całości. Przedni i tylny bezpiecznik montowane są osobno i poruszają się w szynach płyty umieszczonej na narcie.

Din Set Laser Printed.
W większości wiązań skala nastaw sił wypięcia drukowana jest w procesie produkcji przed całkowitym zmontowaniem wiązania i jest identyczna dla całej serii. W wiązaniach Neox każda sztuka przechodzi osobne pomiary sił sprężyn, a skala sił wypięcia jest laserowo drukowana dla każdego wiązania z osobna. Daje to pewność, że nastawiona siła wypięcia ma wartość faktyczną a nie przybliżoną.

Personal positioning
System odpowiadający technologii Variozone w grupie race. Jest to system znacznie prostszy i przy tym lżejszy. Regulacje jest dwustopniowa realizowana za pomocą obrotowej płytki zamocowanej niesymetrycznie pomiędzy bezpiecznikami wiązania. Obracając płytkę możemy przesuwać środek buta odpowiednio w tył lub przód. Niestety w wypadku tego systemu brak jest dźwigni regulacyjnej a do dokonania regulacji niezbędny jest śrubokręt.

Height adjustment.
System automatycznej regulacji wysokości szczęk przedniego bezpiecznika pozwalający na bez obsługowość wiązania podczas używania różnych butów lun zużywania się zelówki na przykład poprzez chodzenie.

Wiązania Neox wyposażone są także w opisany wyżej system Backward Release pozwalający na wypięcie przedniego bezpiecznika przy upadkach w tył.

Neox TL
Rentalowa wersja wiązań Neox wyposażona w system szybkiej regulacji rozmiaru Synchro Size Adjustment. Regulację można przeprowadzić bez użycia narzędzi podnoszą dźwignię blokującą znajdującą się pomiędzy bezpiecznikami. Zmiana odległości pomiędzy bezpiecznikami odbywa się synchronicznie, to znaczy przy przesunięciu jednego z bezpieczników drugi zmienia swoją pozycję automatycznie o tą samą odległość zachowując niezmienny punkt centralny montażu wiązania. Zakres wielkości podeszwy dla tego typu wiązania to 260 do 370mm.



    Zobacz również