Technologie w kolekcji 2009/10 nart Atomic
Atomic to jedna z najpopularniejszych marek na rynku to firma, której produkty nierzadko rewolucjonizowały rynek narciarski. Technologie tej austriackiej firmy gwarantują innowacyjność i solidność jej produktów. Przyjrzyjmy się bliżej rozwiązaniom technicznym proponowanym na sezon 2009/10.

D2 Vario Flex
System kontroli felxu i stabilności nart. Dzięki temu systemowi w zależności od prędkości i techniki jazdy płynnie zmienia się flex narty.
Narta zbudowana w systemie Vario Flex (VF) składa się z dwóch niezależnych, równoległych elementów (pokładów) połączonych ze sobą elastycznymi, punktowymi łączeniami, zapewniającymi swobodny ruch obu pokładów względem siebie w płaszczyźnie równoległej do osi narty co daje możliwość aktywnych zmian flexu narty.
Wraz ze zwiększeniem wygięcia narty w skręcie, wartość flexu ulega zwiększeniu poprzez przesuwanie się górnego pokładu w kierunkach obu końców narty. Właściwość ta pozwala na zmagazynowanie większej ilości energii w wygiętych nartach bez nadmiernego wysiłku, która uwalniana przy wyjściu ze skrętu powoduje przyspieszenie i czyni jazdę bardziej dynamiczną. W fazie inicjacji skrętu flex narty ma najmniejszą wartość co ułatwia rozpoczynanie kolejnych łuków i nie zmusza narciarza do walki z nartami. Generalnie czym jazda jest bardziej agresywna tym narty stają się sztywniejsze i nabywają bardziej sportowych właściwości.
Przy jeździe rekreacyjnej stają się przyjazne i łatwe w prowadzeniu. Dodatkowo elastyczne połączenie obu pokładów narty znacznie zmniejsza wibracje przekazywane z nierównego podłoża.
D2 Vario Cut
System automatycznej i płynnej zmiany geometrii narty (promienia skrętu). Rozwiązane zrealizowane za pomocą dwóch połączonych pokładów Control Deck i Adapter Deck, połączony z rodzajem elastomerowego przegubu dzielącego na pół wzdłuż osi przednią część narty. Przegub pozwala na zmianę szerokości dzioba narty a tym samym na zmianę promienia skrętu. Układ zaczyna zmniejszać promień skrętu w miarę wzrostu ugięcia narty i nacisku pokładów na siebie na wzajem. W praktyce wygląda to tak, że podczas jazdy agresywnej narty nabierają bardziej slalomowego charakteru, który zwiększa się jeszcze podczas mocniejszego dociskania dziobów. Podczas jazdy mniej dynamicznej narty stają się bardziej allround i pozwalają na bezproblemowe pokonywanie stoków dłuższym skrętem.
Powerbridge
Specyficznej budowy płyta podwyższająca pod wiązanie składająca się z dwóch elementów ruchomych względem siebie. Jedna część zespolona jest na sztywno z nartą, druga z wiązaniem. Dzięki takiemu rozwiązaniu układ nie zakłóca wygięcia narty w idealny łuk co pozwala na bardziej płynne pokonywanie łuków i znacznie lepsze wykorzystanie pracy krawędzi. Siły tarcia występujące pomiędzy obiema częściami płyty znacznie zmniejszają odczuwalność drgań a sprężystość całego układu powoduje bardzo agresywne oddawanie energii przy wyjściu ze skrętu. Płyta Power Bridge stosowana jest w topowych modelach sportowych.
Integral Bridge
Łagodniejsza odmiana płyty Power Bridge stosowana w modelach rekreacyjnych linii Drive. Przy znacznie ograniczonej wadze płyta Integral Bridge spełnia wszystkie funkcje swojej zawodniczej siostry dostosowując je do wymagań narciarzy amatorów, czyli nie zakłócanie wygięcia narty, tłumienie drgań i oddawanie energii przy wyjściu ze skrętu. Pomimo swojego rekreacyjnego przeznaczenia płyta Internal Bridge spełnia wymagania FIS dotyczące wysokości.
Torsion Bar
System usztywnienia wewnętrznego narty. Wyróżnia się trzy rodzaje tego wzmocnienia:
Double Torsion Bar
Wzmocnienia wewnętrzne narty przebiegają wzdłuż krawędzi. Takie ułożenie zapewnia maksymalne wykorzystanie pracy krawędzi oraz dużą sztywność wzdłużną i poprzeczną. Rozwiązanie stosowane w nartach o sportowych aspiracjach.
Dual Torsion Bar
Wzmocnienia ułożone w osi narty, rozwidlające się w okolicach dziobu. Taki układ zapewnia znakomitą sztywność poprzeczną przy nieco mniejszej sztywności wzdłużnej przez co narty stają się łatwiejsze w sterowaniu ale nadal bardzo mocna pracują krawędziami.
Mono Torsion Bar
Wzmocnienie ułożone wzdłuż osi narty. Rozwiązanie stosowane w rekreacyjnych nartach dla początkujących i średnio zaawansowanych narciarzy.
Materiały
Hyper Carbon
Konstrukcja oparta na włóknach węglowych nadających narcie znakomitej sprężystości. Materiał o dużej żywotności nie podlegający degradacji podczas pracy przy zmiennym naprężeniu.
Titanium Profile
Materiał stosowany w przemyśle lotniczym i kosmicznym. Przy relatywnie niskiej gęstości jest bardzo wytrzymały i sprężysty. Titanium Profile stosowany jest w nartach dla najbardziej wymagających narciarzy i zawodników zapewniając energię, i znakomitą sztywność nart przy relatywnie niskiej masie.
Magnesium Shell
Materiał o podobnych właściwościach do tytanu (patrz wyżej). Odróżnia się od niego znacznie niższą masą. Stosowany jest w nartach gdzie ważna jest redukcja wagi zwłaszcza w modelach o dużych wymiarach.
Drive U-Turn
Zintegrowany system budowy narty łączący w sobie właściwości tłumienia drgań oraz polepszania pracy krawędzi i stabilności jazdy. System składa się z trzech elementów: modułu Energy, transmiterów i stabilizatora. Moduł Energy umiejscowiony jest w przedniej części narty a jego zadanie to wyłapywanie energii z wibracji narty, oraz generowań drgań w przeciwfazie i tym samym ich neutralizacja. Zgromadzona w module energia jest przekazywana za pomocą transmiterów w kierunku krawędzi narty wpływając pozytywnie na ich pracę. Całości dopełnia stabilizator, który dba o równomierny rozkład energii w narcie i w połączeniu z działaniem rdzenia narty zwiększa stabilność i równomierność nacisku na podłoże.
Power Channels
Najbardziej charakterystyczna i najbardziej zewnętrznie widoczna technologia wzmacniania konstrukcji narty. Związana bezpośrednio charakterystycznym profilem Beta, stosowanym w nartach Atomic można powiedzieć „od zarania dziejów”. System oparty jest o kanały wzmacniające zabudowane w konstrukcji wewnętrznej narty tworzące na zewnątrz charakterystyczny kształt litery B. Kanały mają za zadania zwiększanie zarówno sztywności wzdłużnej, a zwłaszcza sztywności poprzecznej narty i zapobiegać efektowi skręcania się narty podczas wygięcia w łuku.
3D Power Channels Magnesium
Odmiana kanałów Power Channels w budowie których zastosowano stop magnezu. Zapewniają znakomitą elastyczność i sprężystość przy bardzo małej masie. Dzięki bardzo dużej wytrzymałości tego materiału średnica kanałów mogła zostać ograniczona, dzięki czemu umieszczono je bliżej krawędzi zapewniając nartom lepszy rozkład sztywności.
Power Rods Magnesium
Technologia wspomagająca działanie Power Channels. Power Rods Magnesium to rodzaj wzmocnienia krawędzi narty za pomocą umieszczenia w ich pobliżu prętów ze stopu magnezu umieszczonych równolegle do osi narty. Dzięki tym prętom zwielokrotnione jest działanie krawędzi co polepsza trzymanie w najbardziej twardych warunkach.
Aerospeed
Charakterystyczna warstwa wykończeniowa górnej powierzchni narty wizualnie przypominająca powierzchnię piłki golfowej, zapewniająca idealny opływ powietrza, bez zawirowań przy dużych prędkościach.
Aerospeed 2
Charakterystyczna warstwa wykończeniowa górnej powierzchni narty wizualnie przypominająca plastry miodu, zapewniająca idealny opływ powietrza, bez zawirowań przy dużych prędkościach.
TFC – Torsion Flex Control
Złożony system kontroli flexu i sztywności poprzecznej zaprojektowany na potrzeby nart o dużych wymiarach (głównie allmountain). W nartach tego typu problemem jest zachowanie w miarę miękkiego flexu przy dobrej kontroli krawędzi zapewnianej przez bark skłonności narty do skręcania się wokół własnej osi podłużnej. Efekt zmniejszonego flexu osiągnięto dzięki zastosowaniu stref zmniejszonej grubości narty, zwanych sektorami TFC. Sektory TFC Umieszczone są symetrycznie względem osi w przedniej i tylnej części narty. Zwężone strefy materiału powodują zmniejszenie sztywności wzdłużnej narty. Dodatkowo strefy wypełnione są sprężystym materiałem elastomerowym ulegającym ściskaniu podczas wygięcia narty oddając energię po ustąpieniu naprężeń co zwiększa reaktywność narty. Cały system, dzięki zastosowaniu lekkich sektorów TFC wpływa na zmniejszenie sztywności i masy narty.
Nano Reinforcement
System usztywniający wzdłużnie narty, w których zastosowano technlogię TFC. Wzmocnienie umiejscowione jest w osi narty pomiędzy sektorami TFC. Zadaniem tego systemu jest wyrównanie rozkładu flexu na całej długości narty.
Układ zbudowany jest w oparciu o nano technologię. Otrzymany materiał jest około 50 razy lżejszy i 50 razy twardszy od stali.
Dura Edge
Krawędzie stosowane w nartach Atomic. Dzięki zagęszczonej strukturze molekularnej zachowują ostrość przez około 5 razy dłuższy czas niż standardowe krawędzie z hatrowanej stali.
Diamond Disc Edge Finish
Technika wykończenia przygotowania krawędzi w nartach za pomocą dysków ściernych z powłoką diamentową. Krawędzie są w ten sposób polerowane zarówno od strony zewnętrznej jak i od strony ślizgu. Idealnie gładka powierzchnia krawędzi znacznie dłużej zachowuje ostrość i odporność korozyjną.









