Skip to main content

Sezon zimowy 2016/17 Sölden przywita z nową kolejką linową o rekordowej przepustowości

Autor: |
Gondola Giggijoch w Soelden (wizualizacja: obermoser arch-omo)
Gondola Giggijoch w Soelden (wizualizacja: obermoser arch-omo)

Rewolucja w dziedzinie wydajności i komfortu. Koleje linowe w Sölden podnoszą jakość infrastruktury o kilka poziomów na raz. Giggijochbahn to 10-osobowa, jednolinowa kolejka o rekordowej – na skalę światową – zdolności przewozowej. Stanowi ona mistrzowskie osiągnięcie techniki i architektoniczne arcydzieło. Przede wszystkim jednak, w kwestii komfortu pasażerów jest obecnie niepokonana.

Zdolność przewozowa nowej kolejki na Giggijoch wynosi 4500 osób na godzinę i otwiera nowy wymiar wydajności i komfortu. Od chwili przybycia na dolną stację (1362 m) do wyjścia z wagonika na górze (2283 m) dokonuje się milowy krok w dziedzinie jakości: dużo miejsca i przestrzeni w budynkach stacji, obszerne 10-osobowe kabiny, duże i doskonale wyposażone pomieszczenia, wyraźnie skrócony czas podróży, niezwykle spokojny bieg wagoników, a także bezprogowe i wolne od wszelkich barier wejścia i wyjścia.

Start w nowym wymiarze

Charakterystyczna, smukła dolna stacja z wejściem od południa mieści wysoką na 13 metrów halę kasową na parterze, a w niej osiem punktów sprzedaży i nowoczesne systemy informacji. Nad nią znajduje się spektakularnie wysunięta poza pionową linię budynku kondygnacja obejmująca wejście do kolejki, do której wygodny dostęp z poziomu parkingu umożliwiają dwa ciągi ruchomych schodów i dwie windy. Do wejścia do kolejki można się również dostać przez parking wielopoziomowy i bezpośrednio ze stoku.

<content>19112</content>

Szybka i łagodna jazda

Nowa Giggijochbahn transportuje pasażerów na teren narciarski z maksymalną prędkością i bez konieczności czekania w kolejce – a to dzięki zdolności przewozowej wynoszącej 4500 osób na godzinę w 134 kabinach osiągających prędkość 6,5 m/s, a także pomysłowemu systemowi dostępu. Kiedy wagonik ruszy, zaczyna się  relaksująca jazda. Pasażerowie mają do dyspozycji o 20 cm więcej miejsca niż w porównywalnych 10-osobowych kabinach, a kolejka porusza się bardzo łagodnie. To efekt działania najnowszych rozwiązań technicznych, zastosowanych tutaj po raz pierwszy przez firmę Doppelmayr – wiodącego producenta kolei linowych. Jazda w górę, a więc pokonanie trasy o długości 2650 m i 26 zupełnie nowych podpór, trwa niecałe 9 minut, przy czym różnica poziomów wynosi aż 920 m! W celu zapewnienia bezpieczeństwa cała trasa jest oświetlona i wyposażona w kamery i głośniki.

<content>40713</content>

„Level walk in” na górze

W budynku górnej stacji pasażerowie pełnymi garściami czerpią z elementów nowoczesnych technologii. Konstrukcja strefy wsiadania i wysiadania po raz pierwszy została zrealizowania „w kształcie kości”. To znaczy: dziesięć kabin stoi ciasno jedna przy drugiej w jednej linii, gotowych do wpuszczania lub wypuszczania pasażerów – podobnie jak wagony metra. Taki tzw. „level walk in” umożliwia wygodny, bezstresowy i pozbawiony barier dostęp do stoków i wyciągów. Po przybyciu na miejsce można ogarnąć wzrokiem rozmiary górnej stacji. Powleczona folią stalowa konstrukcja mieści nie tylko poziom stacji i dworzec dla gondolek powyżej, ale również sklep sportowy i przechowalnię sprzętu narciarskiego o powierzchni ok. 250 m2 każdy. Trudno sobie wyobrazić bardziej komfortowy początek dnia na nartach – wysiadamy z kolejki w zwykłych butach, ruchomymi schodami albo windą jedziemy do przechowalni, wkładamy uprzednio ogrzane buty narciarskie, bierzemy narty, i w drogę.

Architektoniczna rewolucja na terenie narciarskim Sölden

Budowa kolejki Giggijochbahn dostarczyła okazji do kontynuowania nadzwyczaj owocnej współpracy. Projekt nowej Giggijochbahn wykonał – po kolejce Gaislachkoglbahn i restauracji ice Q na szczycie Gaislachkogl – architekt Johann Obermoser. Tym samym stworzył też kolejną architektoniczną perełkę terenu narciarskiego Sölden. Biuro Obermosera ukształtowało bryłę budynku w sposób wyjątkowo wyrazisty. Poziom wejścia do kolejki został podniesiony na wysokość 13 metrów, co umożliwiło konstrukcję zajmującą stosunkowo mało miejsca na podłożu. Smukły, przypominający kształtem wieżę, masywny rdzeń budynku mieści wszelkie urządzenia techniczne kolejki i jest z daleka widocznym, charakterystycznym punktem krajobrazu. Górne piętro znika za opaską z perforowanej folii z panoramą Alp Ötztalskich. Dzięki pokryciu lustrzaną powierzchnią spodniej części wysuniętego poza rdzeń budynku piętra powstaje wrażenie lekkości. Za pomocą efektów świetlnych zmienia się także nastrój opasującej górną kondygnację panoramy. Przy wszystkich tych efektach specjalnych nie zaniedbano jednak kwestii funkcjonalności i komfortu. Strefa wejść do wagoników połączona jest z parterem dwoma ciągami schodów ruchomych, ma także bezpośrednie połączenie ze stokiem i parkingiem wielopoziomowym.

Ekologiczne zarządzanie energią

Dolna i górna stacja kolejki są ogrzewane w sposób ekologiczny i oszczędny – zgodnie z zasadami zarządzania energią Bergbahnen Sölden. Dolna stacja ma pompę czerpiącą ciepło z wody gruntowej. Na górze o dobro środowiska naturalnego dba system odzyskiwania ciepła z wymiennikami ciepła i dwiema pompami czerpiącymi ciepło z powietrza, aktywacja rdzenia betonowego i dmuchawy.

Upcykling: stara kolejka zaczyna drugą karierę w Hochoetz

Nowa kolejka będzie już trzecią z kolei generacją urządzeń transportujących pasażerów na Giggijoch. Po prawie 37 000 godzin pracy, 17 kwietnia 2016 r. jej poprzedniczka po raz ostatni przewiozła pasażerów w Sölden. Ale tylko w Sölden, bo uruchomiona w 1998 roku kolejka od następnej zimy będzie jeździć dalej, z tym że na terenie narciarskim Hochoetz. Zastąpi tam kolejkę Ochsengartenbahn, zwiększając tym samym wydajność transportu w regionie narciarskim Hochoetz.

 

Dane techniczne Giggijochbahn

Producent: Doppelmayr

System: 10-osobowa kolejka kabinowa

Poziom dolnej stacji

1362 m

Poziom górnej stacji

2283 m

Długość trasy

2650 m

Różnica poziomów

920 m

Prędkość jazdy

6,5 m/s (zmienna)

Zdolność przewozowa na godzinę

4500 osób

Czas przejazdu

8,87 min

Liczba kabin

134

Liczba podpór

26

Długość liny

5371 m

Rok produkcji

2016

Gondola Giggijoch w Soelden (wizualizacja: obermoser arch-omo) Gondola Giggijoch w Soelden (wizualizacja: obermoser arch-omo)