Skip to main content
Newsy z Polski

Rocker – nowy ślad na śniegu.

Rafał Grzesik
Rossinnol i Voelkl 2011/12
Rossinnol i Voelkl 2011/12

Nowatorski profil narty o nazwie rocker ma się coraz lepiej. Pojawiają się coraz bardziej różnorodne odmiany tej konstrukcji. W sezonie 2011/2012 szykuje się prawdziwy nawał nart o tej konstrukcji a ich udział w rynku detalicznym szacuje się na około 50 do 70%.

Czym jest technologia Rocker?

Jest to konstrukcja narty mająca swoje korzenie w przemyśle surfingowym. Specyficzny kształt rocker początkowo został zaadoptowany na potrzeby snowboardu a następnie zagościł wśród wielkowymiarowych, ekstremalnych nart freeride. Cała tajemnica kryje się w wygięciu narty w górę na znacznie dłuższym odcinku niż stosowane powszechnie klasyczne czuby. W efekcie następuje znaczne skrócenie aktywnej krawędzi, co z kolei znacznie ułatwia inicjację skrętu i powoduje, że zmiana krawędzi jest szybsza i bardziej płynna. Dodatkowo narty tego typu oferują znacznie lepsze zachowanie w miękkim, głębokim, sypkim śniegu przy zachowaniu stabilności i precyzji linii w jeździe typowo carvingowej. W taliowanych nartach o tradycyjnym profilu szerokie czuby wgryzają się w stok utrudniając w znacznej mierze bezwysiłkową zmianę kierunku jazdy (stąd pojęcie „nie wybaczają błędów”, które odnosi się zwłaszcza do twardych nart komórkowych), narty typu rocker nie wykazują tego typu tendencji, dzięki czemu zmiana krawędzi jest znacznie łatwiejsza. W drugiej fazie skrętu, kiedy kąt zakrawędziowania jest największy, krawędź wygiętego w górę czuba narty wspomaga trzymanie a narta nie wymaga stosowania dużej siły potrzebnej do wygięcia jej w łuk podczas skrętu. W porównaniu z tradycyjnymi carvingami, narty o profilu rocker są bardziej przyjazne i precyzyjne i wybaczają więcej błędów. Jest to sprzęt idealny dla początkujących i średnio zaawansowanych narciarzy, pozwalający poczuć ducha carvingu bez wysiłku i wysokich umiejętności technicznych, dla młodych fanów nowej szkoły oraz przedstawicieli starszej generacji.

Oczywiście konstrukcja typu rocker to nie tylko zalety. Trzeba pamiętać, że na tym sprzęcie nie da się uprawiać konkurencji alpejskich, racecarvingu czy funcarvingu. W granicach utwardzonych stoków narty rocker kompletnie nie nadają się do sportowej jazdy (inaczej jest poza trasami, gdzie rocker to profil stosowany w najbardziej zaawansowanych nartach freeride). Poza tym należy zwrócić uwagę na słabe zachowanie tych nart przy wyższych prędkościach, kiedy wygięty w górę profil zaczyna najzwyczajniej klepać o stok, zwłaszcza na twardych, zlodowaciałych trasach.

Opierając się na proflu rocker producenci sprzętu przygotowują na sezon 2011/2012 cały szereg odmian nart o tej konstrukcji. Pojawią się semi rockers w nartach allmountain oraz sprzęcie przeznaczonym typowo na utwardzone stoki a także full rockers w nartach freeride.

Wielu producentów pracuje nad własną, charakterystyczną dla siebie odmianą nart o konstrukcji rocker, różniącą się od pionierskiego rozwiązania firmy K2.

Różne wersje profilu Rocker.

Elan aktualnie pracuje nad kombinacją tradycyjnego profilu z profilem rocker o nazwie Amphibio Technology. W odróżnieniu od konkurencji słoweńska firma stosuje oba rodzaje konstrukcji w jednej narcie. Profil rocker nie jest umiejscowiony prostopadle do osi narty, ale ukośnie. W efekcie powstały nowe, asymetryczne narty Amphibio WaveFlex 14, które od wewnętrznej strony zachowały standardowy profil, natomiast krawędź zewnętrzna to profil rocker. W kombinacji z konstrukcją RST sidecut Elan osiągnął znakomite trzymanie krawędzi w każdych warunkach przy zachowaniu  spokojniejszego charakteru nart, większą stabilność i zwiększoną sztywność poprzeczną.

Blizzard nie poszukuje rozwiązań z asymetrycznymi nartami. Firma zaproponowała nową Flip Core Technology użytą w linii Free Mountain Line, której duszą jest drewniany rdzeń o dłuższym profilu wygiętym w górę. Profil narty jest tak dobrany, aby tworzył z całością harmonijny, naturalny łuk. Narty o tej konstrukcji znakomicie dają się sterować w trudnych warunkach.

Salomon zaproponował technologię Rocker 2 w swoich nowych nartach twin-tip gdzie profil rocker zastosowano zarówno z przodu jak i z tyłu narty. W ten sposób kontakt narty z podłożem został zredukowany do minimum. W pełni obciążona narta dotyka śniegu tylko w 40% swojej długości. Takie rozwiązanie pozwoliło osiągnąć zwiększenie skrętności, łatwość w wykonywaniu obrotów, zwiększenie kontroli we wszystkich kierunkach, w przód, w tył, na boki, w skokach i innych ewolucjach. Flotacja tego typu nart polepszona jest dodatkowo przez, umieszczony w profilu Rocker, rdzeń o strukturze plastrów miodu nie posiadający krawędzi. Dzięki takiemu rozwiązaniu zredukowano masę narty o około 400g. Rocker 2 to nie tylko idealna narta freeride. Podczas jazdy carvingowej efektywna długość krawędzi sięga nawet 75% długości całkowitej narty. Trak więc zaczynamy skręt w łatwy sposób przy pracującej na płasko krawędzi wynoszącej 40% długości narty a łuk prowadzimy dochodząc aż do 75% co powoduje, ze carving staje się łatwiejszy i nie wymaga użycia siły.

Fischer zaopatrzył w profil Rocker wielko gabarytowy model Watea 120 z technologią I-Beam Technology i konstrukcją sandwich. Specjalna konstrukcja dziobu Powder Hull zapewnia znakomitą flotację oraz stabilność.

K2 opracowała rozwiązanie przeznaczone dla agresywnie jeżdżących narciarzy lubiących bardzo strome stoki i trudny teren. Model nazywa się Charger i przeznaczony jest na utwardzone trasy. Jest on przedstawicielem grupy A.M.P. Ta odmiana nart speed rocker zapewnia precyzję w każdym skręcie a konstrukcja Hybritech zapewnia znakomitą pracę krawędzi nawet w najtrudniejszych warunkach.

Head połączył swoją nowatorską technologię KERS (Kinetic Energy Recovery System) z profilem rocker. Dla przypomnienia KERS to system „elektronicznego” doładowania narty którego głównymi elementami są włókna piezoelektryczne oraz chip umieszczony wewnątrz narty. Podczas maksymalnego ugięcia narty energia wytworzona we włóknach przekazywana jest do chipa, który wzmacnia ją i przekazuje z powrotem do włókien. Włókna, pod wpływem ładunku elektrycznego, kurczą się i efektem czego jest błyskawiczne prostowanie się tylnej części narty i prawdziwy wystrzał energii sprężystej przy wyjściu z wirażu. Stosując takie rozwiązanie otrzymano żywo reagujące narty nawet przy włożeniu niewielkiej siły w skręt. Połączenie obu technologii zaprezentowano w modelach all-mountain Freeride seria Peak oraz big mountain, seria Motörhead. Szersze modele Peak oferują znakomite właściwości freeride, potęgowane przez zastosowanie profilu rocker również w konstrukcji piętki. Technologia Flow Ride Technology poprawia sterowność i precyzję na twardych trasach.

Atomic słynie z szerokiego czerpania doświadczeń wprost z Pucharu Świata oraz doradztwa najlepszych zawodowców freeride. Odkąd charakterystyka nart przestała zależeć tylko od ich szerokości, materiałów i konstrukcji, ale również od bocznego profilu firma oferuje w nartach allmountain dwa różne rodzaje kształtów bocznych. Active Camber, narty o profilu tradycyjnym oraz Adaptive Rocker. Adaptive Rocker idealnie sprawdza się jako profil uniwersalny, znakomity zarówno w głębokim śniegu jak i utwardzonych stokach. Długi profil rocker zapewnia typowe dla tego rozwiązania właściwości narty, czyli bezwysiłkową zmianę krawędzi i dobre trzymanie.

Rossignol prezentuje linie Temptation (dla kobiet) oraz Experience. Są to typowe, uniwersalne narty allmountain z technologią Autoturn i profilem rocker. Dzięki skróconej aktywnej długości krawędzi znacznie zwiększył się nacisk na podłoże, co zapewnia bardzo silną pracę krawędzi oraz naprawdę głębokie wgryzanie się w stok.

Kneissl wprowadził nowy model Rock Star (długości 179, 189, 191) o polepszonej flotacji dzięki technologii Tip Rocker Technology. Model ten sprawuje się bardzo dobrze w warunkach utwardzonych stoków, ale jego prawdziwym żywiołem jest jazda w puchu.

Dynastar przedstawia model Outland 80 Pro dla ekspertów zaawansowanych narciarzy, przeznaczony praktycznie na wszystkie możliwe warunki śniegowe. Narty zaopatrzone są w Rocker All-Mountain Technology z progresywną kontrolą przedniej części. W miarę wzrostu prędkości i pochylenia działanie czuba wykonanego w technologii rocker zwiększa pole kontaktu krawędzi ze śniegiem stabilizując jazdę.


Volkl wkracza w nowy sezon z linią Code Speedwall, która jest kombinacją typowych rozwiązań stosowanych w grupie race oraz profilu rocker. Technologia Speedwall ma swoje korzenie w Pucharze Świata. Połączenie tradycyjnego kształtu camber z minimalną domieszką profilu rocker na końcach dało w efekcie nartę szybką i agresywną, a przy tym łatwo wchodzącą w skręt w której ograniczono do minimum tak zwany efekt „łapania” krawędzi. Cała linia oznaczana jest kodami kolorystycznymi dzięki którym, przy użyciu specjalnego diagramu, możemy, w zależności od wzrostu i poziomu umiejętności dobrać dla siebie odpowiedni model.

Nordica zaprezentowała All Terrain Freestylera o nazwie Patron. Narta niebywale uniwersalna nadająca się właściwie do każdej dyscypliny, od freestyle przez freeride do carvingu na przygotowanych trasach. W Patronach zastosowano Camrock Technology, co jest kolejną wersją profilu rocker, w tym przypadku, determinującego typowo freestylowe właściwości.

Scott w swojej nowej linii nart freeride skonstruował model Venture z technologią Venturi Tip & Tail Rocker Technology. Rozwiązanie to wykorzystuje profil rocker do osiągnięcia typowo freeridowych właściwości, czyli znakomitej flotacji i dobrej sterowności w głębokim śniegu. Niemniej przy okazyjnym kontakcie z twardym podłożem ogromy Venture też daje sobie radę.

Kästle wypuszcza sześć całkowicie nowych modeli w debiutującej grupie BMX. Wszystkie modele wykorzystują technologię opartą na profilu rocker o nazwie Early Rise Contact. Dodatkowo narty posiadają kształt Dual Radius Big Mountain, czyli progresywny promień skrętu i delikatnie zarysowany tradycyjny profil chamber. Konstrukcja Double Hollowtech oraz bardzo lekkie drewniane rdzenie powodują, że te masywne deski naprawdę mało ważą. Ona końce wykonane w technologii Twin Tip znacznie zwiększają sztywność skrętną narty (torsion).

Dynafit zastosował profil rocker w nartach tourowych w nowej linii Baltero. Nowe produkty firmy charakteryzują się poszerzoną geometrią i kształtem bocznym Rocker Tip, dzięki temu nie są one przydatne jedynie prawdziwym ekspertom, ale również mniej doświadczonym entuzjastom turystyki narciarskiej.

Kto nowy w stawce?
Erbacher powraca w wielkim stylu do grona czołowych producentów sprzętu narciarskiego.  Firma legenda założona w 1900 roku w mieście Erbach niedaleko Ulm wkracza w sezon 2011 / 2012 z pełną gamą  modeli w grupach Race, All-Mountain, Exclusive, Performance, All-Round oraz Kids. Nie zabraknie również produktów fun snowblades, oraz desek snowboardowych uzbrojonych w ciekawą technologię e-flex®. Wszystkie narty to najwyższej jakości sprzęt o konstrukcji sandwich oraz drewnianych rdzeniach, oferowane w kompletach z wiązaniami wyprodukowanymi dla Erbacher prze firmę Vist, lub osobno.

Kierunki rozwoju
W segmencie nart race przewidywany jest spadek sprzedaży specjalistycznych nart slalomowych. Generalnie grupa race przeżywać będzie trudne chwile, zwłaszcza, że najwyższe modele allround z powodzeniem mogą zastąpić race carvery nie ustępując im pola na żadnym z frontów a przy tym nie wymagają one końskiej siły i 100% koncentracji. Narty z grupy allround są na tyle zaawansowane technicznie, że 90% narciarzy ekspertów nie potrafi wydobyć z nich pełni możliwości. W sezonie 2011 / 2012 szczególnie na topie będą narty allround i allmountain z łagodnym profilem rocker.



    Zobacz również