Skip to main content
Newsy z Polski

Regiojet wkrasza na polski rynek - będzie tanie jeźdźenie pociągami

RegioJet rozpoczął pilotaż swojej przyszłej sieci pasażerskich połączeń kolejowych w Polsce. W czwartek 18 września o godzinie 8:49 ze stacji Kraków Główny w stronę Warszawy Wschodniej wyruszył pierwszy krajowy pociąg tego niezależnego przewoźnika. Połączenie uruchomiono w trybie otwartego dostępu, bez wsparcia z pieniędzy podatników. To wydarzenie stanowi zapowiedź szerszej ekspansji żółtych pociągów w Polsce, zaplanowanej od 14 grudnia 2025 roku.

Burda Jakub /mat. prasowe
Regiojet / mat. prasowe
Regiojet / mat. prasowe

Pilotażowy pociąg kursuje w ramach indywidualnego rozkładu jazdy, co oznacza konieczność jazdy okrężną trasą i o około 30 minut dłuższy czas przejazdu. Wynika to z ograniczeń przepustowości na głównej trasie Kraków–Warszawa. Celem testowych kursów jest m.in. zaprezentowanie marki polskim pasażerom, przeszkolenie załóg, dopracowanie obsługi oraz wsparcie procesu rekrutacji przed pełnym wejściem na rynek w grudniu.

Po zakończeniu etapu pilotażowego pociągi RegioJet mają kursować najkrótszymi trasami, oferując czasy przejazdu porównywalne z Pendolino, ale przy niższych cenach biletów. W rozkładzie 2025/2026 znajdą się: 6 par pociągów Poznań–Warszawa, 3 pary Kraków–Gdynia przez Warszawę, 6 par Warszawa–Kraków oraz dodatkowe połączenie Warszawa–Praga. Pełną gotowość operacyjną przewoźnik planuje osiągnąć do końca marca 2026 roku. Początkowo składy będą krótsze od standardowych ośmiu wagonów i sukcesywnie wydłużane.

RegioJet oferuje cztery klasy podróży: business, relax, standard i low cost. W trzech wyższych serwuje bez ograniczeń kawę, cappuccino i latte, a we wszystkich klasach wodę, dostęp do internetu, system rozrywki pokładowej i catering w atrakcyjnych cenach. Menu będzie w okresie pilotażu rozszerzane o wysokiej jakości polskie produkty.

Bilety dostępne są online na stronie www.regiojet.pl, a ceny zaczynają się od 39 zł. W grudniu 2026 planowane jest uruchomienie kas dworcowych i biletomatów. Obowiązywać będą ustawowe ulgi oraz oferty promocyjne, a bilety można zwrócić lub wymienić bezpłatnie do 15 minut przed odjazdem. Kompensata za spóźnienie przyznawana będzie automatycznie.

Wejście przewoźnika pozytywnie wpłynie na polski rynek pracy. Wynagrodzenie doświadczonego maszynisty ma wynosić około 16 000 zł brutto bez nadgodzin. RegioJet planuje także uruchomić akademię kształcącą nowych pracowników, m.in. kierowców autobusów chcących się przekwalifikować. Do końca marca 2026 firma chce zatrudnić 300 osób w Polsce. Aktualne oferty pracy dostępne są na www.regiojet.pl/kariera.

Załoga jednego pociągu to osiem osób: maszynista, kierownik pociągu, dwóch baristów i czterech stewardów. RegioJet stawia również na nowoczesny tabor – w większości lokomotywy Alstom TRAXX MS3 z systemem ETCS oraz Siemens Vectron. W zależności od klasy wagony mają układ otwarty, przedziałowy lub mieszany, a w wersjach Astra każdy fotel wyposażono w ekran systemu rozrywki. Bezprzewodowy internet nie wymaga logowania.

RegioJet to w pełni prywatna firma należąca do czeskiego przedsiębiorcy Radima Jančury, założona przez niego w wieku 23 lat. Obecnie to największy prywatny przewoźnik kolejowy w Europie Środkowej i drugi co do wielkości przewoźnik autobusowy, obsługujący 13 milionów pasażerów rocznie. Zatrudnia niemal 2000 osób i generuje stabilne zyski.

W krajach, gdzie rynek przewozów kolejowych otworzono na konkurencję, liczba pasażerów zwykle się podwajała. Dobrym przykładem jest trasa Praga–Ostrawa – od czasu wejścia RegioJet liczba kursów się podwoiła, a ceny spadły o połowę w porównaniu z 2011 rokiem. Podobne efekty przewoźnik spodziewa się osiągnąć w Polsce – skorzystają pasażerowie, branża kolejowa, firmy współpracujące i zarządca infrastruktury, który zwiększy swoje przychody i inwestycje w sieć kolejową.

Ciąg dalszy pod zdjęciami i reklamą


  • - Researcher Jakub Burda

Zobacz również