Skip to main content

Projekt rozbudowy Tatrzańskiej Łomnicy

Autor: |
(rys: www.tldtatry.sk)
(rys: www.tldtatry.sk)

Modernizacja i rozbudowa ośrodka sportowo - rekreacyjnego Tatrzańska Łomnica jest jednym z zasadniczych projektów przyszłego rozwoju regionu. Cały proces podzielony został na kilka faz, przy czym realizacja kluczowych kroków zapowiadana jest na okres trzech do czterech lat od rozpoczęcia budowy.

Projekt składa się z czterech głównych części:

  • Modernizacja i rozbudowa nartostrad włącznie ze zbudowaniem systemu naśnieżania
  • Modernizacja i rozbudowa urządzeń przewozowych
  • Modernizacja i rozbudowa stacji kolei linowych
  • Rozbudowa infrastruktury dróg  dojazdowych włącznie z miejscami parkingowymi.


Nartostrady i system naśnieżania

Modernizacja i rozbudowa tras narciarskich przygotowana jest tak, aby nartostrada z Łomnickiej Przełęczy (Lomnického sedla) do Tatrzańskiej Łomnicy spełniała wyrunki Międzynarodowej Federacji Narciarskiej FIS i umożliwiała zorganizowanie imprez sportowych o znaczeniu międzynarodowym aż do poziomu pucharu świata. Plany rozbudowy wychodziły od reliefu (rzeźby terenu) a zaplanowane nartostrady będą w maksymalnym stopniu zapewniały sportowe i rekreacyjne wyżycie się narciarzom o różnym stopniu umiejętności.

Naszym celem była zarówno minimalizacja ingerencji w przyrodę, by dopóki można, w jak największym stopniu wykorzystać istniejące już trasy. Dobudowa tras i systemu naśnieżania rozłożona jest na trzy do czterech lat, zatem zasadniczo nie dojdzie do ograniczeń dla narciarzy w ciągu poszczególnych sezonów zimowych.

Modernizacja i rozbudowa urządzeń przewozowych
Plan systemu przewozowego zakłada dwa niezależne obiekty transportowe, które zapewnią możliwość oddzielnego transpotru narciarzy, widzów i innych gości maksymalnie komfortowo i bezpiecznie.  Urządzenia będą w stanie pracować także podczas ekstremalnych warunków klimatycznych. Planowana przepustowość poszczególnych obiektów odpowiada możliwościom wykorzystania poszczególnych tras.  Fragmenty sieci przewozowej rozwiązane są tak, aby trasy o różnych wymaganiach obsługiwały oddzielne urządzenia i umożliwiały narciarzon o różnych umiejętnościach, od początkujących aż po sportowców z samego szczytu doskonałe wyżycie sportowe.

Harmonogram jednoczesnych modernizacji, już przestarzałych urządzeń przewozowych, minimalizować będzie zawieszenie kursów  kolejki kabinowej na fragmentach trasy Tatrzańska Łomnica - Skalne Pleso. Koncepcja systemu urządzeń przewozowych umożliwi jego całoroczną eksploatację.

Modernizacja i rozbudowa stacji kolei linowych
Dla zapewnienia ekploatacji ośrodka i udzielania wymaganych usług, zbudowane będą nowe stacje, przy czym zachowane i zrekonstruowane zostaną także starsze obiekty, zwłaszcza te o wysokiej historycznej i architektonicznej wartości. Przy planowaniu rozwoju i modernizacji budynków, które staną się częścią nowych obiektów przewozowych, proponujemy uwzględnienie dalszych funkcji, które miałyby spełniać:

  • zaplecze techniczne dla kolejek i urządzeń naśnieżających
  • zaplecze dla pracowników TLD
  • zaplecze sanitarne
  • usługi gastronomiczne
  • sklepy i inne usługi.


Parkingi
Szkic związany z dojazdami do ośrodka narciarskiego Tatrzańska Łomnica opracowany będzie wraz z samorządem. Dla odwiedzających ośrodek do dyspozycji będą parkingi dla samochodów osobowych i autobusów, oczywisty będzie też transport wahadłowy. Wysoki komfort narciarzy i gości odwiedzających ośrodek wesprze dogodna lokalizacja parkingów przy dolnych stacjach a w przyszłości także wybudowanie podziemnego parkingu.

<font color="#990000" size="3">Zapraszamy do obejrzenia wizualizacji projektu (link poniżej). Naprawdę warto.</font>

(rys: www.tldtatry.sk) (rys: www.tldtatry.sk)
(rys: www.tldtatry.sk) (rys: www.tldtatry.sk)