Skip to main content

Ogólne porady dla zimowego kierowcy

Autor: |
Pakowanie samochodu
Pakowanie samochodu

WSTĘP

Końcówka wakacji oraz początek jesieni to wprost wymarzony okres na krótkie wypady.
Wyjazdy za granicę, w góry czy nad morze, nie sprowadzają się tylko do wyznaczenia trasy, ale także do odpowiedniego przygotowania naszego samochodu.
Poniżej znajdziesz porady, z którymi warto się zapoznać przed rozpoczęciem podróży.                                                                              

1. Zanim wyjedziesz w trasę upewnij się czy Twój pojazd jest gotowy do drogi i sprawdź:

  • czy w kołach powietrze ma właściwe ciśnienie
  • czy wszystkie szyby oraz reflektory są czyste
  • czy na właściwym poziomie są płyny w zbiornikach (hamulcowy i do spryskiwaczy szyb)
  • czy pasy bezpieczeństwa działają bez zarzutu (to znaczy: zwijają się bez problemów i poprawnie działają gniazda zatrzaskowe).

2. Upewnij się czy masz w bagażniku wszystkie niezbędne akcesoria:

  • gaśnica (koniecznie sprawdź termin ważności!)
  • trójkąt ostrzegawczy
  • lewarek
  • linka holownicza
  • fabryczny zestaw kluczy
  • napompowane prawidłowo koło zapasowe
  • latarka z dodatkowym zestawem baterii
  • apteczka                                                                 
  • zgodny z normami kanister
  • koce, parasol i pelerynę
  • kamizelka odblaskowa.                                                                              

Pakowanie samochodu
Ważne jest aby część bagażu przełożyć do kabiny i ułożyć pod siedzeniami, w ten sposób zadbamy o odpowiednie wyważenie samochodu i tym samym zapobiegniemy ,,efektowi rekina”, czyli wysoko uniesionemu przodowi.
Jeżeli mamy bagażnik dachowy, cięższe przedmioty analogicznie przesuwamy w nim do przodu. W bagażniku samochodu to, co jest ciężkie, ale płaskie, np. materace, namioty, walizki itp., kładziemy na spód. Na tym układamy dopiero lżejsze pakunki, żywność czy ubrania.

Zachowanie podczas jazdy
Kiedy już znajdziemy się na drodze, warto pamiętać o pewnych zasadach, jakimi musimy się kierować, aby nasza podróż była bezpieczna.

Zmienne warunki atmosferyczne wymuszają na nas odpowiednie zachowania i reakcje.

1. Silny deszcz, zachmurzenia
Silny deszcz może przeciążyć wycieraczki, powodując pozostawanie wody na szybie.
Gdy widoczność jest ograniczona w stopniu uniemożliwiającym dostrzeżenie poboczy lub pojazdów w bezpiecznej odległości, zjedź i przeczekaj deszcz. Zostaw włączone światła pozycyjne, a także włącz światła awaryjne, aby kierowcy mogli dostrzec Twoją obecność. Zachmurzenia ograniczają widoczność. Zachowaj większą ostrożność w czasie wyprzedzania.

2. Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni
Zależy w bardzo dużym stopniu od właściwości bieżnika opony. Wymagania odnośnie rzeźby bieżnika powinny być wysokie również, dlatego, że niezależnie od pogody gwarantuje on stabilność kierunku jazdy podczas przyspieszeń i hamowań. Zalety te oczywiście zmniejszają się wraz z długością okresu użytkowania, wiąże się to z głębokością bieżnika. Wytłoczony wzór bieżnika najszybciej zużywa się pod wpływem tarcia gumy o rozgrzaną nawierzchnię jezdni, prowadząc do zmniejszenia przyczepności. Dla ułatwienia wizualnej kontroli głębokości bieżnika opony zostały wyposażone we wskaźniki zużycia - są to wysokie na 1,6 mm zgrubienia znajdujące się w rowkach na środku bieżnika. Umiejscowienie wskaźników uwidocznione jest na ściance bocznej opony poprzez litery TWI (Tread Wear Index) lub niewielkich rozmiarów w formie graficznej- ▲ trójkąt.

3. Wychodzenie z poślizgu
Poślizg może się przydarzyć nawet najbardziej rozważnemu i doświadczonemu kierowcy. W takim wypadku należy pamiętać, żeby nie naciskać na hamulec. Nie należy ,,pompować” pedału hamulca w pojazdach wyposażonych w system ABS, lecz nacisnąć go pewnie i sterować pojazdem zgodnie z kierunkiem poślizgu.

4. Prawidłowa odległość od pojazdu jadącego przed Tobą
Jazda w warunkach deszczowych wymaga delikatnego posługiwania się przyrządami sterującymi – kierownicą, sprzęgłem, pedałami hamulca i gazu – oraz uwzględnienia większej liczby błędów i sytuacji awaryjnych. Po rozpoczęciu jazdy w warunkach deszczowych Twoje buty będą wilgotne i łatwo mogą ześlizgnąć się z pedałów. Przed uruchomieniem silnika wytrzyj buty o wycieraczkę lub wykładzinę samochodu. Sprawdź, czy przednie i tylne światła, światła hamulcowe i kierunkowskazów są sprawne. Pamiętaj, że hamowanie na nawierzchni mokrej jest trzy razy dłuższe niż hamowanie na nawierzchni suchej. Dlatego zachowaj odpowiednią odległość od pojazdu jadącego przed Tobą. Odległość ta powinna wynosić, co najmniej dwie długości twojego samochodu.

5. Aquaplaning
Aquaplaning występuje w sytuacji, gdy woda znajdująca się pod kołami gromadzi się szybciej, niż pojazd, którym się poruszasz jest w stanie ją wypchnąć (wypompować spod pojazdu). Ciśnienie wody powoduje, że samochód unosi się i wpada w poślizg na cienkiej warstwie wody znajdującej się pomiędzy oponami a nawierzchnią, po której się poruszamy. Może to spowodować całkowitą utratę styczności samochodu z nawierzchnią i niebezpieczeństwo poślizgu, wyjechania poza pas ruchu lub zjechania z drogi. Aby uniknąć aquaplaningu, należy dbać o właściwą głębokość bieżnika, ciśnienie w kołach oraz wymianę opon na nowe, gdy jest to konieczne. Na mokrych nawierzchniach należy jeździć wolno, omijać kałuże i w miarę możliwości poruszać się po śladach pozostawionych przez pojazdy jadące przed nami. W trakcie aquaplaningu nie należy gwałtownie hamować lub skręcać kołami, gdyż może to spowodować poślizg. Zdejmij nogę z pedału gazu, aby wytracić prędkość i odzyskać przyczepność kół do nawierzchni. Jeżeli hamowanie jest konieczne, rób to z wyczuciem, pompując pedał hamulca. Jeżeli Twój samochód jest wyposażony w ABS, to największą skuteczność hamowania uzyskasz przy zdecydowanym- bardzo mocnym naciśnięciu pedału hamulca. Utrzymaj nacisk na hamulec w sposób ciągły, a tuż przed momentem zatrzymania pojazdu w celu uniknięcia efektu szarpania pasażerów, zmniejsz siłę nacisku i doprowadź kierowany pojazd do zatrzymania.


6. Jazda we mgle
Mgła może ograniczyć widoczność nawet do kilkudziesięciu metrów. Jeżeli nie możesz poczekać aż mgła się podniesie, po włączeniu świateł mijania ruszaj ostrożnie w drogę, a w razie konieczności załącz również światła przeciwmgłowe przednie. Nie włączaj świateł drogowych, które tylko odbijają się od mgły i jeszcze bardziej zmniejszają widoczność. Jeśli widoczność jest mniejsza niż 50 metrów, w celu zwiększenia bezpieczeństwa jazdy, należy włączyć tylne światła przeciwmgłowe ( PAMIĘTAJ!  Włączanie świateł przeciwmgłowych tylnych w warunkach dobrej widoczności jest karane przez prawo, a przede wszystkim jest absolutnie nieprzyjemne i niebezpieczne dla innych użytkowników dróg). Postaraj się przysłuchać temu, czego nie widzisz, koniecznie uchyl okno - to pomoże ci zorientować się w położeniu innych samochodów. Potraktuj prawą krawędź drogi jako wskazówkę pomagającą utrzymać właściwy tor jazdy. Jeśli musisz ominąć stojący samochód, poza obszarem zabudowanym powinieneś krótko zatrąbić, żeby zwrócić uwagę innych kierowców na ten manewr.
Pamiętaj, że w warunkach ograniczonej widoczności kierowcy mają zwyczaj kierować się na światła samochodu przed nimi. Jeśli musisz zjechać z drogi np. z powodu awarii, odsuń się jak najdalej od pasa ruchu, wyłącz światła i KONIECZNIE włącz światła awaryjne.

7. Jazda w nocy
W ciemnościach człowiek gorzej widzi, co powoduje, że mniej precyzyjnie ocenia odległość i słabiej rozróżnia kolory. Aby zminimalizować ryzyko związane z jazdą w nocy należy przede wszystkim zadbać o to, aby światła z przodu i z tyłu oraz szyby samochodu od zewnątrz i od wewnątrz były czyste. Przednie reflektory muszą być odpowiednio ustawione. Źle ustawione reflektory oślepiają innych kierowców i sprawiają, że ty również gorzej widzisz drogę. Koniecznie zwolnij i zwiększ dystans od poprzedzającego samochodu, w nocy trudniej jest ocenić prędkość i odległość. Poza terenem zabudowanym i na obszarach nieoświetlonych miejskich można używać świateł drogowych. Należy je jednak obowiązkowo wyłączyć, jak tylko zobaczysz samochód jadący z przeciwka lub przed tobą, albo w zasięgu Twoich świateł i wzroku znajdzie się inny użytkownik drogi w tym pieszy lub rowerzysta. Jeśli samochód nadjeżdżający z przeciwka nie wyłącza długich świateł, unikaj oślepienia patrząc na prawą krawędź drogi i używając jej jako punktu odniesienia. Często zatrzymuj się na odpoczynek. Podczas każdej takiej przerwy rób kilka ćwiczeń. Jeśli czujesz się zbyt zmęczony, zatrzymaj się i odpocznij.
Jeśli pojazd, którym kierujesz ma awarię, to zjedź z drogi i zatrzymaj się jak najdalej od pasa ruchu. Następnie wystaw trójkąt odblaskowy, włącz światła awaryjne i światło wewnątrz samochodu. Trzymaj się z daleka od szosy i poproś pasażerów, by opuścili samochód.

8. Awaria podczas jazdy
W razie awarii należy zjechać na prawą stronę drogi, najlepiej na pobocze.
Jeśli w czasie jazdy pęknie ci opona, nie hamuj raptownie, stopniowo zwalniaj pedał gazu, aby nie stracić kontroli nad pojazdem. Gdy ustabilizujesz ruch samochodu i odpowiednio zmniejszysz prędkość, zjedź na pobocze.    
Zepsuty samochód powinien stać na poboczu tak, aby kierowca mógł bezpiecznie otworzyć drzwi i wysiąść. Włącz światła awaryjne. Wystaw trójkąt odblaskowy za samochodem. W obszarze zabudowanym trójkąt może stać w niewielkiej odległości od samochodu. Jednak poza obszarem zabudowanym należy go ustawiać 30-50 metrów za pojazdem, a na autostradzie – nawet 100 metrów.
Pokaż, że potrzebujesz pomocy. Sygnałem zrozumiałym dla kierowców na całym świecie jest podniesienie maski wozu. Zostań przy samochodzie. Wtedy jest bardziej prawdopodobne, że inni uczestnicy ruchu poinformują o Tobie policję, a sama policja łatwiej cię znajdzie. Nie pozwól pasażerom pozostać w samochodzie, a sam nie stój tuż przed samochodem lub tuż za nim.
Nie próbuj samodzielnie naprawiać samochodu, jeśli stoi on w miejscu, w którym panuje duży ruch.
Wezwij pomoc przez telefon komórkowy, jeśli masz go przy sobie.

Pakowanie samochodu Pakowanie samochodu
Zachowanie podczas jazdy Zachowanie podczas jazdy
Prawidłowa odległość od pojazdu jadącego przed Tobą Prawidłowa odległość od pojazdu jadącego przed Tobą
Aquaplaning Aquaplaning