Skip to main content
umpa

Nowośći ELAN`a na sezon 2008/09.

ELAN Team (foto: elanskis.pl)
ELAN Team (foto: elanskis.pl)

W sezonie 2008/09 firma Elan opiera swoją kolekcję na, wprowadzonej dwa sezony temu, technologii wewnętrznej budowy narty o nazwie WaveFlex. Duszą tej technologii jest falisty kształt płaszcza wewnętrznego narty wpływający w znaczny sposób na zwiększenie sztywności poprzecznej (torsion) przy zachowaniu dużej elastyczności wzdłużnej (flex). Powoduje to, że narty znakomicie trzymają na krawędziach, nie wymagając dużej siły docisku.

Konstrukcja ta znalazła zastosowanie nawet w nartach z grupy race. I tak, w uwielbianych przez zaawansowanych narciarzy modelach SL i SLX oraz GS i GSX konstrukcje Double Express i Express zostały zastąpione przez nowy system wzmocnienia wewnętrznego WaveFlex.

Warto wspomnieć, że Double Express, w poprzednich sezonach będący wiodącą technologią w najwyższych modelach Elana, w tym seonie nie został zastosowany w żadnym modelu. Slaomcarvery SLX WaveFlex oraz SL WaveFlex nadal posiadają identyczną geometrię, która jednak jest nieco zmieniona w porównaniu z poprzednimi sezonami. Promień skrętu obu modeli wydłużył się do 12,9m przy długości 165 w porównaniu do 12,1 w przeszłości. Zwiększenie promienia jest efektem odchudzenia piętek z 16 do 104 mm.

Zeszłoroczny system mocowania wiązań Fusion Pro w modelach z grupy race zmienił nazwę na Fusion Race bez rewolucji konstrukcyjnych. Racecarvingowe modele GSX WaveFlex i GS WaveFlex, uległy usportowieniu. Zostały nieco odchudzone a ich promień skrętu zwiększył się do 17,2m dla długości 170cm co zbliżyło je nieco właściwościami do nart gigantowych.

Cała grupa Race uległa rozbiciu na WaveFlex Race, w której znajdują się powyższe modele oraz Club Race, w której znalazły się komórkowe modele o parametrach zgodnych z regulacjami FIS, o bardziej tradycyjnej konstrukcji i wiązaniach mocowanych na śruby.

Poza modelami do konkurencji alpejskich SLX WC Race i GSX WC Race w grupie znalazł się szereg sportowych modeli juniorskich oraz narty do zawodów freestyle, M Air Race do skoków akrobatycznych oraz Bloodline Pro do jazdy po muldach.


Allroundowa grupa Speedwave nie doczekała się w tym sezonie zmian i nadal zawiera cztery modele dla narciarzy o różnym stopniu zaawansowania preferujących carving na przygotowanych stokach. Wszystkie modele tej grupy Speedwave 14, 12, 10, 8 posiadają wzmocnienia WaveFlex.


W grupie modeli allmountain o nazwie Magfire zeszłoroczne modele Magfire 14, 12, 10, 8 zostały zastąpione przez odpowiednio Magfire 82 XTi, Magfire 82 Ti, Magfire 78 Ti i Magfire 78. Liczba występująca w nazwie modelu informuje o szerokości talii nart. Zmieniona została geometria poszczególnych modeli i dodatkowo w tym sezonie wszystkie wyposażono w system integralny Fusion i usztywnienie WaveFlex.


Nowością w kolekcji Elana jest grupa Mag zawierająca cztery modele uniwersalnych nart dla narciarzy rekreacyjnych, średniozaawansowanych i początkującyh. Charakteryzują się niską masą, niezbyt dużym zaawansowaniem technologicznym i niską ceną.
Grupa Freeride została wzmocniona o najniższy model 777 Graphite będący połączeniem pomiędzy allmountain a freeride.


Przebudowano nieco klasyfikację modeli dla pań. Obecnie występują one w trzech grupach; Free, dla pań uprawiających narciarstwo dowolne, Magic zawierająca modele allround i allmountain dla pań o dobrzej technice jazdy oraz Spice w której występują narty o bardziej rekreacyjnym charakterze do jazdy po przygotowanych stokach.

ELAN Team (foto: elanskis.pl) ELAN Team (foto: elanskis.pl)
Tak było (foto: elanskis.pl) Tak było (foto: elanskis.pl)
Nowa kolekcja (foto: elanskis.pl) Nowa kolekcja (foto: elanskis.pl)