Nad Jeziorem Szczyrbskim powstanie nowa kolejka linowa za 11 milionów euro
Nowa kolejka linowa w Tatrach - modernizacja ośrodka narciarskiego Jezioro Szczyrbskie.
Ośrodek narciarski Jezioro Szczyrbskie w Tatrach Wysokich przygotowuje się do największej inwestycji infrastrukturalnej od piętnastu lat. Spółka Tatry Mountain Resorts (TMR) oficjalnie ogłosiła rozpoczęcie budowy nowoczesnej 8-osobowej kolejki krzesełkowej na Medvedią Kopę. Ta ambitna inwestycja ma na celu całkowite przekształcenie systemu transportu narciarzy w jednym z najpopularniejszych ośrodków narciarskich Słowacji. Nowa kolejka zastąpi przestarzały wyciąg z 1976 roku, wprowadzając nowoczesne rozwiązania technologiczne.

Specyfikacja techniczna kolejki krzesełkowej
Nowa kolej będzie reprezentować najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie transportu górskiego. System jednolinowej kolei pasażerskiej z odpinanymi 8-osobowymi kanapami wyposażonymi w osłony zapewni maksymalny komfort i bezpieczeństwo pasażerom. Dolna stacja zostanie zlokalizowana na wysokości 1378,15 metra nad poziomem morza, podczas gdy górna stacja znajdzie się na wysokości 1567,15 metra. Różnica wysokości wynosząca 189 metrów zostanie pokonana na dystansie transportowym 1009,65 metra po stoku.
Parametr techniczny | Wartość | Jednostka |
---|---|---|
Dolna stacja | 1 378,15 | m n.p.m. |
Górna stacja | 1 567,15 | m n.p.m. |
Odległość pozioma | 987,50 | m |
Odległość po stoku | 1 009,65 | m |
Różnica wysokości | 189 | m |
Liczba podpór | 9 | szt. |
Prędkość jazdy | 5 | m/s |
Przepustowość | 2 400 | osób/godz. |
Kolejka będzie obsługiwana przez dziewięć podpór rozmieszczonych strategicznie wzdłuż trasy, zapewniając stabilność i bezpieczeństwo całego systemu. Prędkość jazdy wynosząca 5 metrów na sekundę gwarantuje szybki i komfortowy transport, znacząco skracając czas potrzebny na dotarcie do górnej stacji. Imponująca przepustowość 2400 osób na godzinę pozwoli na sprawną obsługę nawet w okresach największego natężenia ruchu turystycznego. Te parametry techniczne czynią z nowej kolejki jeden z najnowocześniejszych systemów transportu górskiego w regionie Europy Środkowej.
Jezioro Szczyrbskie należy do najchętniej odwiedzanych ośrodków narciarskich na Słowacji. Nowa kolejka linowa powinna wprowadzić zupełnie nowe rozwiązanie komunikacyjne i w istotny sposób przyspieszyć oraz uprościć transport narciarzy w ośrodku. „Kolejka linowa będzie obsługiwać praktycznie dwie lokalizacje - zabierze narciarzy wyżej niż stary wyciąg i umożliwi im zjazd z Medvedej Kopy w stronę kolejki Furkota lub po trasach Solisko i Turistická. Nowa kolejka wraz z sąsiadującymi trasami zjazdowymi i sztucznym naśnieżaniem udostępni kolejne setki metrów niebieskich tras dla początkujących i słabszych narciarzy. Co więcej, z kolejki będą mogli korzystać narciarze w każdym wieku i o różnym poziomie umiejętności – czego nie można było powiedzieć o starym wyciągu. To największa inwestycja w infrastrukturę techniczną ośrodka od 15 lat,“ powiedział Igor Rattaj, prezes zarządu TMR, a.s.
Ciąg dalszy pod zdjęciami i reklamą

Ważną zaletą inwestycji będzie połączenie istniejących tras zjazdowych bez konieczności budowania nowych, a także odciążenie najbardziej uczęszczanej części ośrodka i bardziej równomierne rozłożenie narciarzy na stokach, co finalnie zwiększy bezpieczeństwo. Kolejka będzie również pomocna przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych w górnych partiach ośrodka, gdy nie można korzystać z kolejki Solisko Express. Nowa kolejka, której dostawcą będzie firma Leitner, całkowicie zastąpi historyczny wyciąg Poma z 1976 roku, który zostanie zdemontowany. Dolna stacja nowej kolejki i jej trasy dojazdowe znajdą się w miejscu obecnej dolnej stacji wyciągu. Spółka TMR zainwestuje w budowę nowej kolejki linowej łącznie 11 milionów euro.
Podczas budowy nowej kolejki szczególny nacisk zostanie położony na ochronę środowiska naturalnego. Wykorzystane zostaną istniejące przecinki leśne, nie będą potrzebne wycinki, a sama kolejka przyczyni się do zmniejszenia hałasu w rejonie. Dolna stacja zostanie zaprojektowana w sposób minimalistyczny, bez dodatkowych budynków, aby ograniczyć wpływ na środowisko. Wagony będą przechowywane poza godzinami pracy bezpośrednio w dolnej stacji, bez konieczności budowy garażu. Wyposażenie kolejki będzie też obejmowało certyfikowane odstraszacze ptaków, które skutecznie zapobiegają kolizjom z urządzeniem transportowym. Usunięcie starego wyciągu pozwoli także ograniczyć zużycie wody i energii elektrycznej potrzebnej do naśnieżania, ponieważ nie będzie konieczne utrzymywanie trasy pod wyciągiem.