Skip to main content

Bez Jeana Pomagalski nie jeździłbym dzisiaj na nartach!

Autor: |

„Bez Jeana Pomagalski nie jeździłbym dzisiaj na nartach” – to zdanie może cię droga czytelniczko, drogi czytelniku zaskoczyć. Zastawiasz się może kim był Jan Pomagalski? Co zrobił, że ośmieliłem się tak ostrym stwierdzeniem rozpocząć ten artykuł?
Postaram się przybliżyć Ci postać Jana, w świecie znanego jako Jean.

Aby zrozumieć znaczenie tego zdania, warto przyjrzeć się bliżej postaci Jeana Pomagalskiego i jego innowacjom w dziedzinie wyciągów narciarskich.

Jean Pomagalski urodził się w 1905 roku w Krakowie. Jego życie było pełne zwrotów akcji, które ostatecznie doprowadziły go do rewolucjonizacji narciarstwa. Po ucieczce z rodziną z Syberii osiedlił się w pobliżu Grenoble we Francji. Tam, łącząc karierę w budownictwie z pasją do narciarstwa, Pomagalski stworzył innowacje, które na zawsze zmieniły sposób, w jaki ludzie korzystają ze stoków narciarskich.

Ciąg dalszy pod galerią
Jean Pomagalski na "Téléski de l’Eclose" w l’Alpe d’Huez / fot. POMA.net

Rok 1936 - A gdyby tak, zamiast bloków żużlowych, przewozić ludzi?

W 1934 roku Jean Pomagalski wpadł na pomysł zaadaptowania stworzonego przez siebie systemu wózków linowych do transportu materiałów budowlanych do domku letniskowego. 

Po kilku miesiącach intensywnego planowania zainstalował swój wynalazek w pobliżu Alpe d'Huez. Wykonany z nieużywanych słupów telegraficznych, odzyskanych felg samochodowych, spodu ciężarówki i dużego silnika, został oddany do użytku w lutym 1936 roku. Jean Pomagalski właśnie stworzył pierwszy wyciąg narciarski.

Spór o wyciąg talerzowy. Historycy spierają się do dziś, część uznaje rok 1934, kiedy Jean Pomagalski rozpoczął testowanie wyciągu, część uznaje rok 1936, kiedy otrzymał patent, za rok wprowadzenie wyciągu talerzowego na rynek.

To wydarzenie zrewolucjonizowało dostęp do stoków narciarskich, czyniąc narciarstwo bardziej dostępnym i przyjemnym dla szerszej publiczności. Wynalazek ten był początkiem serii innowacji, które Pomagalski wprowadził w dziedzinie transportu narciarzy na stoku.

Wynalazki i innowacje Pomagalskiego / historia firmy POMA

InnowacjaRok wprowadzeniaMiejsce / ciekawostki
pierwszy wyciąg narciarski1934/1936Stok Eclose w  Alpe d’Huez 
patent na wyciąg talerzowy1936Stok Eclose w  Alpe d’Huez
patent na wysprzęgany wyciąg talerzowy1944z tego rozwiązania POKA do dziś korzysta.
powstaje firma POMAGALSKI1946 
otwarcie pierwszej fabryki Pomagalski1953Fontaine (Isère), wciągi są w całości wytwarzane w fabryce i dostarczane na stoki w "puedłkach" do montażu
pierwszy wyciąg krzesełkowy1955Stok Vioz na Planpraz w Chamonix
otwarcie nowej fabryki1958POMA produkowała wyciągi dla Igrzysk Olimpijskicg w Grenoble
pierwszy wyciąg przesełkowy w USA1958POMA rozpoczyna karięrę w USA od budowy krzesełke w Colorado, Vermont i na Alasce *
prototyp wyciągu "na wodzie"1959Na jeziorach Annecy i Bourget powstały wyciągi dla nart wodnych operujące z prędkością do 25 m/ sekundę.
OSCAR za eksport1960„Głównym powodem naszego wzrostu na rynkach zagranicznych jest dynamika naszej firmy, jej pragnienie pozostania w czołówce postępu technicznego” - powiedział Jean Pomagalski francuskiemu ministrowi finansów i gospodarki, Wilfridowi Baumgartnerowi, odbierając to honorowe wyróżnienie
pierwsze "krzesełka" na lodowcu1960Lodowiec Bossons w Chamonix
piersza kolej "otwarte gondolko - krzesełka1963Indie Zachodnie / wyspa Saint Tomas na Karaibach 
Legia Honorowa i złoty medal w Brukseli1963Nagroda na targach wynalazców za rozwiązania zwiększajace bezpieczeństwo na wyciągach krzesełkowych.
pierwsza kolej kabinowa - protoplaska gondoli1965dwuosobowe zabudowane krzesełko, dziś jest gratką dla kolekcjonerów - wyprodukowano jedynie 200 sztuk.
piersza kolej godolowa1966Val d’Isère (Francja) and Queenstown (Nowa Zelandia).  - Kabiny były wyposażone w system automatycznego zamykania i otwierania. - narodziły się słynne 4 osobowe jajka SP4
powstaje logo firmy POMA1967Designer Alphonse Lisa opracowuje logo i proponuje skrócenia nazwy do "POMA"
śmierć Jana Pomagalskiego1969 
szefem POMY zostaje Gaston Cathiard1969 
pierwsze wysprzęgane krzesełko1972Pralognan-la-Vanoise - Francja
powstaje pierwsza na świecie 6 osobowa gondola1973Villard-de-lans we Francji / przepustowośc nowej kolei to 2000 osób na godzinę - nowością była synchronizacja gondoli z prędkością liny nośnej
6 osobowa gondola wygrywa nagrodę francuskiego instytutu estetyki w przemyśle1975 
międzynarodowa ekspansja1975wyciągi sygnowane POMA powstają na całym świecie
zakup pierwszego komputera do biura projektowego1976 
piersza kolej na dwóch linach1976Słynne "Les Bulles" w Grenoble
POMA staje się światowym liderem w budowie kolei linowych1977

W 39 krajach POMA zbudowała już:

  • 3000 wyciągów talerzowych
  • 300 wyciągów krzesełkowych
  • 80 kolei gondolowyc

 

powstaje najdłuższa kolej gondolowa na świecie1979Iran - trzy sekcje o łacznej długości 7,5 km i deniwelacji 2000 metrów 
SIGMA - lider w designe i produkcji urządzeń transportowych dołącza do POMA1979 
Jean-Pierre Cathiard staje na czele firmy1980 
powstaje kolej Cime Caron1983 
powstają mnumentalne koleje we Francji1985Les 2 Alpes - Jandri Express (w 2024 zastąpiony przez Jandri 3S)
powstaje kret w Les 2 Alpes1989 Dôme Express w lodowym tunelu
OTIS dołącza do POMA1996technologie znane z wind łaczą siły z wyciągami
powstaje pierwsza na świecie gondola z 16 miejscami siedzącymi1998Les Angles - Pireneje - Francja
POMA Łączy się na rynku amerykańskim z południowotyrolskim LEITNEr`em2000EITNER POMA OF AMERICA
powstaje Vanoise EXPRESS - największa w chwili budowy kolej na świecie2003piętrowa gondola w Paradiski
budowa kolei w Nowym Jorku2010podniebny tramwaj łączy wyspę Roosevelta z Manhattanem
powstaje pierszy na świecie "czysty tramwaj"2012Liaison Blanc-Blanc łaczy laboratoria CEA   (French Atomic Energy Commission) w Grenoble. Kolejka linowa jest wodoodporna, wyposażona w śluzę powietrzną z prysznicem „czystego powietrza” i porusza się w kontrolowanej atmosferze. Może przewozić do 12 badaczy między dwoma laboratoriami i jest w pełni zautomatyzowana
Symphony Cabin2015Nowa jakość w budowie gondoli - projekt Pininfarina
powstaja oddziały formy w krajach azjatyckich2015/2017Korea, Wietnam, 
otwarcie nowej fabryki2018Gilly-sur-Isère
narodziny technologii TD - trzy liny2020Zhuhai w Chinach

* do dziś w Ameryce Północnej na wyciągi krzesełkowe nazywane są "pomalift".

Pomagalski nie poprzestał na swoim pierwszym wynalazku. Kontynuował prace nad udoskonalaniem systemów wyciągów, wprowadzając takie innowacje jak odpinane uchwyty, wyciągi krzesełkowe i kolejki gondolowe (w tym słynne ze francuskich ośrodków „jajka”). Te wynalazki nie tylko poprawiły komfort narciarzy, ale także znacząco zwiększyły przepustowość stoków narciarskich, umożliwiając rozwój ośrodków narciarskich na całym świecie.

Wpływ Pomagalskiego na narciarstwo wykroczył daleko poza granice Francji. Jego firma, znana jako POMA, eksportowała i nadal eksportuje swoje rozwiązania na cały świat, przyczyniając się do rozwoju ośrodków narciarskich w wielu krajach. Dzięki temu nazwisko Pomagalskiego stało się na lata synonimem innowacji w dziedzinie infrastruktury narciarskiej.

Choć Jean Pomagalski zmarł w 1969 roku, jego dziedzictwo żyje nadal. Współczesne ośrodki narciarskie na całym świecie korzystają z technologii, które mają swoje korzenie w jego wynalazkach. Nazwa 'Poma', pochodząca od jego nazwiska, jest wciąż widoczna na wielu wyciągach narciarskich, przypominając o wkładzie tego wizjonera w rozwój narciarstwa.

Teraz już każdy rozumie dlaczego bez Jana Pomagalskiego nie jeździłbym dziś na nartach :). 

Źródła:

  1. “Portrait of Jean Pomagalski", https://www.poma.net/en/news/portrait-of-jean-pomagalski/. dostęp 25 09 2024.

  2. Anderson, Dylan “How long will Howelsen's Poma lift keep"  https://www.steamboatpilot.com/news/how-long-will-howelsens-poma-lift-keep-running/. dostęp 25 09 2024.

  3. “The first POMA gondola lifts.” POMA,  https://www.poma.net/en/poma-group/pomas-story/. dostęp 26 09 2024

  4. History of POMA group https://www.poma.net/en/poma-group/pomas-story/ dostęp 26 09 2024


  • Redaktor naczelny Piotr Burda