Skip to main content

Test nart ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE

Autor: |
ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: P. Burda)
ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: P. Burda)

Od lat czołowi producenci wprowadzają na rynek serie nart zwane potocznie marketowymi, nie ma w nich najnowszych technologii, nie ma materiałów najwyższej jakości, różnie też bywa z jakością. Jedyne co może przyciągnąć to cena. Marketowe narty są tanie, czasami nawet bardzo tanie – czy jednak warto dla niskiej ceny ryzykować rozczarowaniem? Czy poza stawiającym pierwsze kroki narciarzem można je komuś polecić? Są głosy ostro sprzeciwiające się kupowaniu takich nart nawet początkującym – lepiej wypożyczyć. Podzielam je w pełni.

Narciarstwo nie jest sportem tanim, koszt sprzętu to jedynie początek wydatków: karnety, noclegi, dojazdy, posiłki… listę wydatków można rozwijać nieskończenie.

Większość narciarzy po załapaniu bakcyla (na wypożyczonych nartach i najlepiej pod okiem instruktora) zaczyna rozglądać się za własnym sprzętem.

Co zatem, skoro nie narty znanego (często tylko z nazwy) producenta, ma kupić średnio lub bardziej zaawansowany narciarz który nie chce na narty wydać kilku tysięcy złotych?

Tu w sukurs przychodzi marka własna Decathlonu Wed`ze, Decathlon od lat w swoim centrum rozwoju w Górnej Sabaudii we Francji prowadzi badania, testuje, czasami podgląda – kto tego nie robi – innych producentów, projektuje i w końcu produkuje narty pod swoją własną marką.

W grudniu, podczas wyjazdu do Pinzolo i Madonna di Campiglio miałem okazję testować tegoroczny model Wed`ze   ALL-MOUNTAIN XLD500. Producent dedykuje je „zaawansowanemu narciarzowi All-mountain, który poszukuje wszechstronności na stoku, na nieprzygotowanym śniegu i trasie.”

<content>43787</content>

Czy tak jest naprawdę, miałem okazję przekonać się na stoku. Pogoda i warunki na stokach nie pozwoliły na jazdę w puchu, testy na twardej, czasami bardzo twardej nawierzchni narty zdały bardzo dobrze.

Do testów wybrałem długość 166 cm, uznając, że będzie odpowiednia dla mojego wzrostu (174cm) wagi (z butami, plecakiem ok 100kg) i preferowanego stylu jazdy (ulubione narty: SL – 165cm). Wybór okazał się trafny, narty trzymały bardzo dobrze przy dłuższym skręcie, nazwijmy go „prawie gigantowym”. Jazda na krawędziach z prędkościami między 80 – 90 km/h nigdy nie spowodowała utraty kontroli czy nawet krótkiego uślizgu. Podobnie przy krótszym, bardziej slalomowym, skręcie – przeskoki z krawędzi na krawędź odbywały się bez utraty prędkości, choć nie zawsze bez upadków. Dwie pierwsze próby jazdy krótkim skrętem slalomowym na ostrej ściance skończyły się upadkami, dość długo nie umiałem znaleźć przyczyny, okazała się banalna – szerokość narty – przyzwyczajony do parametrów slalomki nie zwróciłem uwagi na szerszą konstrukcję narty i po prostu dwa razy przydepnąłem nartę nartą … gleba murowana.

O budowie narty nie będę się rozpisywał, wszystkie dane znajdują się w tabelce poniżej, Warto, moim zdaniem wspomnieć trzy cechy:

  • Narty są lekkie – pomimo drewnianego rdzenia
  • Rocker i Camber – dobrze „wyważone”
  • Wiązania Look`a uniwersalne – wyposażone w szynę na której w bardzo prosty sposób można ustawić przód i tył do długości swojego buta.

Podsumowanie

  • Bardzo udana narta ALL – MONTAIN – powinna zadowolić każdego narciarza, opinię ta podzielają instruktorzy narciarstwa którzy mieli okazję je testować.
  • Narta nie męczy, po całym dniu jazdy nogo nie odmawiają posłuszeństwa mimo jazdy z sporymi prędkościami i ( moim wypadku) sporą wagą.
  • Bardzo łątwo wchodzi w skręt
  • Narta może konkurować (zajmując miejsce na podium) z modelami all mountain innych producentów.
  • Ceną bije konkurencję liczbą cyfr… w chwili pisania tego artykułu mieściła się w zaledwie TRZECH cyfrach.
  • Stosunek jakości i poziomu przyjemności z jazdy do ceny: rewelacyjny
Ciąg dalszy pod galerią
ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: P. Burda) ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: P. Burda)
ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: Decathlon) ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: Decathlon)
ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: P. Burda) ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: P. Burda)
ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: P. Burda) ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: P. Burda)
ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: P. Burda) ALL-MOUNTAIN XLD500 WED'ZE (foto: P. Burda)

Dane techniczne ALL-MOUNTAIN XLD500

KONSTRUKCJA Light Woodcore Tec: konstrukcja cap na rdzeniu z lekkiego drewna. Zapewnia ona lekkość pod butem i zwiększa zwrotność nart. Narty zachowują się jak amortyzator i zapewniają duży komfort, dzięki drewnu wydajnie wchłaniającemu nierówności podłoża i drgania... a to wszystko, aby móc zapewnić Ci przede wszystkim przyjemność z jazdy na nartach.
WIĄZANIA Wiązania marki Look, model Xpress 10. Din regulacja od 4 do 10. Regulowane od 261 do 381 mm. Wiązania na szynie pozwalają dopasować wyśrodkowanie butów na narcie. Możesz całość dopasować do swojego stylu jazdy. W standardowy sposób: bardziej do przodu - narty są zrywne, krótko skręcają; do tyłu - bardziej stabilne i tolerancyjne narty.
SOLIDNOŚĆ Wzmocnione pokrycie
PRZYGOTOWANIE: Nasmarowane i naostrzone narty - są gotowe do jazdy. Krawędzie naostrzone pod 89°
CO TO JEST CAMBER? Po położeniu nart na podłożu, punkty kontaktu nart ze śniegiem znajdują się blisko dziobu i piętki, a środkowa część nart (pod wiązaniami) lekko się unosi (to camber). Im dłuższy i wyższy camber, tym narty są bardziej przyczepne i zwrotne. Niższy camber oznacza tolerancję błędów i łatwe do prowadzenia narty.
CO TO JEST ROCKER? W nartach określanych jako «rocker», dziób (czasem też piętka) unosi się bardziej niż na nartach typu camber. To powoduje przeniesienie punktów kontaktu do środka nart. Skraca się przez to powierzchnia nart dotykająca śniegu: możesz korzystać z większej zwrotności i nośności na miękkim śniegu. Podczas jazdy ześlizgiem na twardym śniegu długość krawędzi zwiększa przyczepność. Dłuższy rocker zwiększa zwrotność nart.
AUTORIDE ROCKER Lekki rocker na dziobie i piętce, camber pod butem. Ten rodzaj kształtu sprzyja zwrotności i tolerancji podczas zmiany śniegu. Uzyskujemy zwrotność krótszych nart podczas ześlizgu i stabilność dłuższych nart w trakcie jazdy carvingowej.
TALIOWANIE 122/78/111 (narta o długości 174 cm), promień = 17 m
WSZECHSTRONNOŚĆ 50% trasa, 50% nieprzygotowany śnieg.
DOSTĘPNE ROZMIARY Rozmiary sprzedawane w sklepie: 166 cm, 174 cm. Rozmiary dostępne wyłącznie przez internet i w samoobsługowych punktach w sklepie: 158 cm;.
WAGA 158 CM: 4,8 kg 166 CM: 4,9 kg 174 CM: 5 kg