# x
Skip to main content

Bez kontuzji kolan na stoku

Autor: |
(źródło: Narty.pl)

Zima za pasem i miłośnicy białego szaleństwa z pewnością snują już plany na nadchodzący sezon. Niestety, szusowanie po stoku często kończy się różnego rodzaju kontuzjami, podczas których najczęściej poszkodowane są nasze kolana. Co zrobić, by uniknąć takich przykrych skutków ubocznych uprawiania sportu?

Jazda na nartach – wyzwanie dla stawów

Nasze stawy cały czas są mocno zapracowane, muszą przecież na co dzień znosić duże obciążenia. Podczas uprawiania sportu są jednak bardziej narażone na kontuzje, a jazda na nartach jest dla nich jednym z najtrudniejszych wyzwań. Nic dziwnego, przecież nie brak wtedy momentów, kiedy wykonujemy gwałtowne ruchy i skręty, będąc w pozycji z ugiętymi nogami. W tej sytuacji często pojawia się ból kolana – to właśnie ono bywa najbardziej nadwerężane. Aby zapobiegać takim nieprzyjemnym momentom, pamiętajmy o porządnej rozgrzewce, odpowiednich zabezpieczeniach oraz nieprzeforsowywaniu się. Możemy jednak zrobić więcej – dbanie o stawy codziennie pomoże przygotować się do zimowych szaleństw.

Jedz zdrowo

Dieta jest niezwykle istotnym elementem troszczenia się o stawy – jeśli wprowadzimy pewne zmiany w codziennym menu, podczas jazdy na nartach nasze kolana z pewnością będą lepiej z nami współpracować. Przede wszystkim musimy zadbać o to, aby znalazły się w nim składniki niezbędne do produkcji kolagenu. To jedno z najważniejszych białek w ludzkim organizmie buduje tkankę łączną, jest głównym składnikiem ścięgien oraz chrząstek stawowych. Z pomocą przyjdą nam tutaj nowoczesne suplementy diety np. 4flex. Pomogą odbudowywać oraz wzmacniać stawy, dzięki czemu problemy związane z nimi nie będą już dla nas ograniczeniem. Pamiętajmy, że suplementy nie zastępują zrównoważonej diety, dlatego postarajmy się wzbogacić ją w nabiał, tłuste ryby, warzywa i owoce, a także produkty pełnoziarniste.

Zdrowy styl życia

Aktywność fizyczna to świetna recepta na zdrowe stawy – siedzący tryb życia i brak ruchu wpływają na zmniejszenie ich ruchomości i elastyczności. Jeżeli zimą chcemy aktywnie wypocząć na stoku, postarajmy się przez cały rok dbać o swoją formę. Wtedy również nasze stawy będą w stanowczo lepszej kondycji, a co za tym idzie, lepiej poradzą sobie z dużymi obciążeniami oraz gwałtownymi ruchami podczas jazdy na nartach. Jeżeli do tej pory byliśmy ze sportem raczej na bakier, nie zaczynajmy od forsownych ćwiczeń siłowych czy biegów. Najlepiej będzie postawić na sport łagodny dla stawów – zacznijmy od marszobiegów bądź od pływania. Pamiętajmy o tym, aby przed bardziej intensywnym treningiem zawsze się rozgrzać.

Dodaj komentarz