Przepisy i znaki drogowe

Przepisy i znaki drogowe w Austrii są w większości podobne do przepisów i znaków drogowych w innych krajach Europy.

W czasie opadów śniegu wymaga się używania ogumienia zimowego, w szczególnych wypadkach zakładania łańcuchów. W Austrii istnieje obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa i używania kasków w czasie prowadzenia pojazdów jednośladowych.

Ograniczenia prędkości dla samochodów osobowych:

  • drogi krajowe 100 km/h
  • autostrady 130 km/h
  • tereny zabudowane 50 km/h
  • na drogach z pierwszeństwem przejazdu 50 km/h (w Grazu: ogólnie 30 km/h, na drogach z pierwszeństwem przejazdu 50 km/h) z przyczepą o wadze do 750 kg:
  • na autostradach i drogach krajowych 100 km/h

Dopuszczalna ilość alkoholu we krwi: 0.5 promila.

Kary za nadużycie alkoholu: mandat od 218,02 Euro do 5813,83 Euro i odebranie prawa jazdy.

Przewożenie dzieci: Dzieci poniżej lat 12 o wzroście poniżej 150 cm mogą być przewożone jedynie w odpowiednich fotelikach.

Parkowanie: W strefach krótkiego parkowania, tzw. strefy niebieskie" (od 30 min. do 3 godzin) w niektórych miastach n.p. w Wiedniu należy wykupić kwit parkingowy (kwity są w sprzedaży w bankach, kioskach, na stacjach benzynowych) względnie korzystać z parkometrów.

Kamizelki ostrzegawcze: W Austrii istniej obowiązek posiadania kamizelki ostrzegawczej. Od 1 maja 2005 roku wszedł w życie przepis nakładający na użytkowników dróg obowiązek zakładania kamizelek ostrzegawczych, jeśli opuszczają pojazd w razie awarii samochodu lub wypadku. Przepis obowiązuje na autostradach i drogach na obszarze niezabudowanym.

Jazda na światłach: Już w listopadzie 2005 roku wprowadzono w Austrii przepis nakładający obowiązek jazdy na światłach przez cały rok.

Przepisy drogowe w Austrii po 1 stycznia 2012

Austria dla zwiększenia bezpieczeństwa na autostradach i dwujezdniowych drogach ekspresowych wprowadziła obostrzenia w sytuacji gdy na drodze pojawia się korek. Od 1 stycznia 2012 roku niezależnie od tego czy w pobliżu przejeżdża pojazd ratunkowy czy też nie - stojąc w korku będziemy musieli trzymać się pewnych reguł. Wg nowego prawa każdy kierujący będzie musiał się poruszać boczną krawędzią jezdni tworząc  swego rodzaju tunel, przez który w razie wypadku poruszać się będą pojazdy ratunkowe. Każdy z kierowców będzie musiał zwracać uwagę na zachowanie odpowiedniej odległości przed pojazdem go poprzedzającym.

System poruszania się na autostradach i dwujezdniowych drogach ekspresowych w korkach posiada dwa warianty:

Dwa pasy w jednym kierunku:
Poruszając się lewym pasem jezdni powinniśmy zjechać możliwie najdalej lewej krawędzi jezdni poruszając się lewym poboczem. W momencie poruszania się prawym pasem zjeżdżamy oczywiście na pobocze znajdujące się po prawej stronie naszego pojazdu. Nowy system poruszania się dotyczy zarówno kierowców samochodów osobowych, motocyklistów, kierowców autobusów i ciężarówek.

Trzy lub więcej pasów w jednym kierunku:
Dla kierowców poruszających się lewym pasem jezdni całość procedury pozostaje bez zmian, natomiast dla pojazdów znajdujących się na pozostałych pasach ruchu obowiązuje system zastosowany dla pojazdów poruszających się prawym pasem, tzn. wszystkie pojazdy muszą poruszać się możliwie najbliżej prawej krawędzi jezdni.