Skip to main content

Ruszyła budowa gondoli w Świeradowie.

Autor: |
(foto: Alstan Group)
(foto: Alstan Group)

 W 10 dni ponad 20 pilarzy i 20 ludzi do sprzątania, wspomaganych 4 końmi, 2 ciągnikami leśnymi i 2 traktorami z wciągarkami ogołociło 10,6 ha lasu izerskiego, wytyczając trasę przyszłej nartostrady (2400 długości i 40 m szerokości) oraz  8-metrową przecinkę pod kolej gondolową (na długości 2180 m). Leśnicy nie kryją podziwu dla tempa prac, które na dobrą sprawę w momencie druku gazety będą już zamierzchłą historią.

Edward Ptak, który nadzoruje wszystkie roboty, a potem będzie zarządzał gondolą, zapowiada wnet ruch na wszystkich frontach tej budowy – od czubka góry po sam dół.

Najszybciej swój wycinek przejęła zakopiańska firma ARECO Polska, wyspecjalizowana w zakładaniu instalacji zaśnieżania. Jej zadaniem będzie poprowadzenie prawie 5 km rur, którymi popłynie woda z Kwisy przez ul. Grunwaldzką, Sienkiewicza, Zakopiańską aż do górnej stacji. Wzdłuż nartostrady co 60 metrów stanie przyłącze dla armatek śnieżnych (a obok także maszt oświetleniowy – do jazd nocnych). Według harmonogramu pierwszy „roboczy” sztuczny śnieg powinien sypnąć w październiku.



Następną firmą zapewne będzie KRAKBAU, która wzniesie kubatury obu stacji i posadowi fundamenty główne pod całą technologię kolei. Tylko na Stogu Izerskim – jak się oblicza – trzeba będzie przerzucić ok. 2 tys. m3 ziemi i skał.

KRAKBAU posiada, rzecz jasna, wszystkie możliwe certyfikaty i referencje, krajowe i zagraniczne, a w swym dorobku ma m.in. hotel Holiday Inn oraz salony Volvo i Mercedesa  - wszystko w Krakowie, siedzibę niemieckiej telewizji ZDF w Mainz, mieszkania, akademiki i biura we Francji, , a także hale, mosty, falochrony.

Głównym wykonawcą kolei (dla której Doppelmeyer wykonał już część podpór) jest Mostostal Czechowice (spółka zależna holdingu Mostostal Zabrze). Spojrzawszy na listę dokonań w dziale „koleje linowe” w ostatnich 14 latach, można by odnieść wrażenie, ze spółka montowała wszystkie możliwe wyciągi w Polsce, by wymienić najważniejsze: orczyki i podwójna kanapa na Szrenicę, modernizację gondoli na Szyndzielnię i kolei na Gubałówkę, kanapy: na Hali Gąsienicowej, w Białce Tatrzańskiej, w Krynicy, Gołdapi, a ostatnio wygrali bardzo intratny kontrakt na modernizację kolejki na Kasprowy Wierch.

Ekipę wykonawców uzupełnia jeszcze jednak krakowska spółka WOJEWÓDZKI – jej zadaniem będzie ułożenie rury kanalizacyjnej od górnej stacji aż po skrzyżowanie Sienkiewicza/11 Listopada, gdzie ścieki „gondolowe” zostaną włączone w sieć kolektorów.

(foto: Alstan Group) (foto: Alstan Group)