Skip to main content

Czy w Polsce doczekamy się alpejskich standardów?

Autor: |

Prywatyzacja PKL-u daje możliwość wielkiego rozmachu inwestycyjnego. MY CHCEMY KUPIĆ, NIE SPRZEDAĆ… - Rozmowa z TADEUSZEM CHOWANIAKIEM, wójtem Zawoi

- We wrześniu ma być ogłoszona prywatyzacja Polskich Kolei Linowych. Tak wynika już z oficjalnych komunikatów Polskich Kolei Państwowych, czyli obecnego właściciela. Prywatyzowany będzie zatem także „Mosorny Groń” w Zawoi. Pan wielokrotnie podkreślał, że to oczekiwana i bardzo dobra decyzja. Dlaczego?

- Prywatyzacja i co za tym idzie inwestycje to bardzo dobry i jedynie korzystny kierunek dla przyszłości Zawoi. Daje bowiem możliwość wielkiego rozmachu inwestycyjnego, nowe miejsca pracy i ożywienie ruchu turystycznego oraz ożywienie w sferze małego i średniego biznesu w naszej gminie – tego biznesu, który obsługuje turystów. Zatem chodzi o rodzime usługi i sprzedaż. Dlatego też jako wójt Zawoi wraz z kilkoma innymi wójtami i burmistrzami miejscowości na terenie których zlokalizowane są obiekty PKL-u od długiego czasu się do zapowiadanej prywatyzacji przygotowujemy. Powstało konsorcjum czterech gmin – Zawoja, Czernichów, Opens external link in new windowKrynica i Szczawnica, właśnie po to, aby w optymalny sposób zabezpieczyć interesy gmin. Po to spotykaliśmy się przez wiele miesięcy na różnych szczeblach – samorządowych, ministerialnych i biznesowych i wspólnie ustalaliśmy priorytety, a potem szczegóły. Odrębny kierunek obrały Zakopane i Kościelisko.

- Zakupem akcji PKL-u jest zainteresowana słowacka spółka Tatra Mountain Resorts, doświadczona, prężnie się rozwijająca, inwestująca grube miliony w branżę turystyczną , przede wszystkim na Słowacji. Jak układają się relacje miedzy samorządami i władzami spółki?

- Moim zdaniem świetnie. Oceniam naturalnie współpracę miedzy konsorcjum czterech gmin a TMR-em. Zawoja, Opens external link in new windowSzczawnica, Krynica i Czernichów wynegocjowały dla siebie dobre warunki, gwarantujące realny wpływ na poczynania nowego właściciela i zabezpieczenie rozwoju bazy narciarskiej za pieniądze inwestora. Zatem w skrócie – chodzi o: nowoczesne, atrakcyjne dla turystów inwestycje,  o prawa akcjonariuszy, o ochronę przyrody i piękna polskich gór, bo o tym ostatnim aspekcie w całym przedsięwzięciu nie możemy przecież zapomnieć.

- Proszę przybliżyć ustalenia z zarządem TMR  jeżeli chodzi o przyszłe inwestycje na terenie Zawoi…

- Są one następujące: dla wszystkich czterech gmin konsorcjum -  jeżeli zostanie ogłoszona prywatyzacja to każda z gmin wykłada kwotę 100 tys. zł. To taki symboliczny wkład gotówkowy z naszej strony. Tym samym stajemy się akcjonariuszami. Aby dokonać jakiejkolwiek zmiany: nazwy, siedziby, albo zamknąć kolej, obligatoryjna jest zgoda wszystkich akcjonariuszy. Mielibyśmy zatem zastrzeżone prawo do decyzji. Każda z gmin porozumienia (Zawoja, Szczawnica, Krynica, Czernichów) zainteresowanych kwestią prywatyzacji przygotowała także plan remontów i inwestycji, które powinny być wykonane na jej terenie w ciągu dwóch lat po zakończeniu procesu prywatyzacji. Poczynione zostały uzgodnienia środowiskowe do tych planów. Każda gmina negocjowała swój pakiet inwestycyjny. I teraz przejdę do Zawoi. Wygląda to następująco: w pierwszej kolejności chodzi o budowę dwóch kolei linowych: Zawoja Morgi – Polana Zimna Dziura – Mosorny Groń (długość 1840 m) oraz Zawoja Mosorne (Trzy Mostki) – Mosorny Groń (długość 670 m). Wówczas, istniejąca już kolej na Mosorny Groń byłaby jednym z elementów stacji narciarskiej. Oprócz tego w Zawoi Morgi wybudowany miałby zostać czterogwiazdkowy obiekt hotelowo – konferencyjny dla kilkuset osób. Te inwestycje planuje się przeprowadzić w ciągu dwóch lat od ewentualnego zakupu PKL- u, natomiast do roku 2018 zamierza się wybudować Kolej Linową (gondolę) Mosorny Groń – Hala Śmietanowa (długość 1410 m) oraz Kolej Linową Zawoja Morgi – Wełczoń (długość 1500 m) i Zawoja Wełcza – Wełczoń (długość 770 m). Te inwestycje łącznie mają dać  Zawoi 15 km bardzo atrakcyjnych tras zjazdowych.

- A jeżeli potencjalny inwestor nie wywiązałby się z planów i deklaracji?

- Jeżeli stałoby się tak, że inwestor nie dotrzyma ustaleń, w co osobiście wątpię, gdyż negocjacje były trudne, twarde, ale profesjonalne i poważne, to płaci 25 mln zł odszkodowania na rzecz każdej !!!! gminy. Takie są ustalenia na dzisiaj. Sumując: jeżeli dojdzie to prywatyzacji na rzecz TMR-u to dzięki działaniom podjętym w ostatnim czasie zyskujemy: dynamiczny rozwój bazy turystycznej w Zawoi, mamy realny wpływ na decyzje nowego właściciela, na to co stanie się z obiektami PKL –u, jesteśmy liczącym się dla niego partnerem, nie obciążamy długu publicznego obligacjami; mówiąc po prostu – cała idea działań skupia się do tego, że mamy atrakcyjne inwestycje bez wydawania dużych pieniędzy z budżetu gminy. Gmina – co bardzo ważne – staje się współwłaścicielem gigantycznego majątku i firmy ze znakomitą marką za jedyne 100.000 zł kapitału z pełnym prawem głosu w sprawie rozwoju, co będzie  potwierdzone umową przyszłych akcjonariuszy.

<content>19112</content>

- Skąd zatem alarmistyczne zarzuty czy obawy, wysuwane przez niektóre kręgi, że wysprzedaje się narodowy majątek?

- Szczerze mówiąc - nie rozumiem ich, być może wynikają z kompletnej nieznajomości obecnego stanu prawnego i właścicielskiego obiektów PKL-u. Podkreślam – to nie gmina Zawoja jest właścicielem „Mosornego Gronia”, zatem nie może go sprzedać. My dopiero chcemy kupić ewentualne udziały w prywatyzowanej spółce PKL; kupić za symboliczne pieniądze, o których już mówiłem, czyli 100 tys. zł.

- Zakopane powołało własną spółkę – Polskie Koleje Górskie i chce emitować obligacje…

- Nie chcę się wypowiadać za władze Zakopanego, za decyzje burmistrza. Dla mnie takie rozwiązanie jest mniej korzystne, nieekonomiczne i nie gwarantuje takiego rozwoju i rozmachu jaki zapewnia TMR. Z tego co wiem, bo przeprowadziłem trochę rozmów na ten temat, w Zakopanem także były inne głosy, także pewne gremia skłaniały się ku rozwiązaniu, przyjętemu przez konsorcjum. To jest sprawa i decyzja Zakopanego, dla mnie niezrozumiała i po prostu zła.

źródło: Narty.pl