Skip to main content

Technologie w nartach HEAD na sezon 2010-2011

Autor: |
(foto: head.com)
(foto: head.com)

W zeszłym sezonie stajnia wyścigowa HEAD wygrała więcej zawodów Pucharu Świata niż jakakolwiek inna marka.

Chcemy, aby tak pozostało. Dlatego właśnie zrobiliśmy najszybsze narty na ziemi odrobinę szybsze.

Panowie i Panie, włączcie silniki! Innymi słowy: nowinki technologiczne Head na sezon 2010-2011.

Kilak dni temu pisaliśmy o systemie KERS (link pod artykułem), dziś opisujemy kolejne nowinki technologiczne HEAD.

Ciąg dalszy pod galerią
(foto: head.com) (foto: head.com)

FLOW RIDE

Całkiem nowe podejście do zoptymalizowania uniwersalności nart.

JAK TO DZIAŁA

Część rdzenia drewnianego w przedniej części narty jest zastąpiona przez elastomerowy materiał, który optymalizuje uniwersalność narty. W krótkich skrętach ta udoskonalona, inteligentna elastyczność w przedniej części zmniejsza powierzchnię kontaktu ze śniegiem, co ułatwia inicjację skrętu. Natomiast podczas normalnego wygięcia narty mamy zapewnioną stabilność dla szybkich skrętów.

PODSTAWOWE KORZYŚCI

  • Większa uniwersalność
  • Łatwość prowadzenia
  • Lepsza inicjacja skrętu
  • Maksymalna zwrotność
  • Lepsze unoszenie się w puchu

INTELLIGENCE™

Intelligence™
Elektroniczne wspomaganie narty - nadal najbardziej efektywne na rynku!

ZASADA
Włókna Intellifibers z materiału piezoelektrycznego zostały umieszczone pod kątem 45° przed wiązaniem narty. Reagują one na impulsy mechaniczne pochodzące z ugięcia nart i przekształcają je w energie elektryczną. Im mocniejszy nacisk na nartę tym więcej wytworzonej energii.

Uzyskana energia elektryczna trafia do włókien. Powoduje ich usztywnienie, tym samym zwiększając sprężystość i sztywność skrętną narty.

EFEKT
Ułożenie włókien pod kątem 45° zwiększa sztywność skrętną narty, wciskając krawędź jeszcze bardziej w śnieg podczas skrętu.

Przy większej prędkości cała narta zostaje jeszcze bardziej usztywniona.

TECHNOLOGIA INTELLIGENCE CHIP- DODATKOWY ZASTRZYK
Energia elektryczna wytwarzana przez włókna jest nie tylko odzyskana ale zakumulowana w chipie i zwielokrotniona. Następnie zostaje uwalniana stopniowo w zależności od właściwości jezdnych narty.

TORQUE TURNING TECHNOLOGY

Jedwabista jazda. Potęga trzymania krawędzi.

Kiedyś było tak, że komfortowe, elastyczne narty nie zapewniały wystarczającego trzymania krawędzi, natomiast na sztywnych sportowych nartach trudno było skręcać. Ten problem narastał wraz z produkcją coraz bardziej taliowanych nart. Dlatego też z dumą prezentujemy Technologie Torque Turning: system, który łączy elastyczność wzdłużną z wyjątkową sztywnością poprzeczną i trzymaniem krawędzi.

Wyjaśnienie
Technologia Torque Turning korzysta ze szkieletowych stabilizatorów, które znacząco zwiększają jej poprzeczną sztywność, nie wpływając na elastyczność wzdłużną.

Sztywność poprzeczna to odporność na wykręcanie. Podczas jazdy w skręcie na krawędzi przód i tył narty podany jest wykręcaniu na bok. Im większa sztywność poprzeczna tym lepiej.

Elastyczność wzdłużna to odporność narty na zginanie. Określa ilość energii potrzebną, aby zmusić nartę do skrętu. Sztywne narty wymagają silnych mięśni.

Technologia Torque Turning umożliwiła skonstruowanie elastycznej i zwrotnej narty z większą sztywnością poprzeczną. Potęga trzymania krawędzi.

Trochę techniki
Wbudowane w nartę szkieletowe stabilizatory Torque zostały wyprodukowane ze szczególnie sztywnego i naprężonego metalu. Ich geometria i umiejscowienie w konstrukcji narty to wynik interaktywnego procesu w którym połączono komputerowe badania laboratoryjne z testami na śniegu.
Im dłuższe są ukośne odcinki stabilizatorów (Fig.3.2) tym narta ma większą sztywność poprzeczną. Stabilizatory nie wpływają natomiast na elastyczność wzdłużną narty.

Takie rozwiązanie sprawdza się szczególnie w przypadku agresywnie taliowanych nart, w których poprzeczny nacisk na przody i tyły jest odpowiednio większy. Podczas gdy narta łatwo się wygina, wchodzi i wychodzi ze skrętu płynnie, krawędź jest idealnie dociśnięta do śniegu na całej jej długości.

Tailwings
Torque zapewnia potęgę trzymania krawędzi w elastycznej i komfortowej narcie. Połaczyliśmy tą technologie z nowymi HEAD Tailwings. Końcówka za efektywną krawędzią narty została specjalnie zwężona, co zapewnia gładkie i kontrolowane wyjście z każdego skrętu.

AIRCOAT

Super Lekkość + Super Siła = Super Zwinność

Podczas, gdy wszyscy starają się zmniejszyć masę rdzenia nart, my zdecydowaliśmy się wpuścić powietrze do włókien szklanych. W technologii AIRCOAT zastąpiliśmy tradycyjne włókna szklane o pełnym przekroju włóknami w kształcie rurek. Sprawia to, iż nasze narty z sezonu 2008/09 z serii freeride i multicondition są nie tylko wyjątkowo lekkie ale jednocześnie mocniejsze i bardziej zwrotne. Dzięki temu rozwiązaniu, zaczerpniętemu z technologii lotniczych, nasz tegoroczny pro model nart Jon’a Olsson’a czy seria XENON będą najprawdopodobniej najlżejszymi dostępnymi nartami na rynku.

Super Lekkość
40% lżejsze – Tradycyjne włókna szklane są zbite, podczas gdy włókna w technologii AIRCOAT są puste w środku. Powoduje to redukcje masy włókien w narcie aż do 40%. Biorąc po uwagę fakt, iż włókna szklane wypełniają spora część narty, te 40% robi różnicę.

Super Wytrzymałość
TA SAMA WYTRZYMAŁOŚĆ – Puste włókna szklane charakteryzują sie zarówno większą siłą sprężystości i wytrzymałości niż tradycyjne włókna. Ten fakt sprawia, iż puste włókna są co najmniej tak wytrzymałe jak tradycyjne.

Super Zwrotność
JESZCZE WIĘCEJ ZWROTNOŚCI – Zmniejszenie masy, przy równoczesnym zwiększeniu wytrzymałości dzięki zastosowaniu Hollow Glass Fibres przyczyniło się do większej sprężystości i zwrotności narty. Włókna Hollow Glass są szybsze i bardziej podatne na absorbowanie, jak i oddawanie energii nagromadzonej w krawędziach narty.

ROCKER

JAK TO DZIAŁA?
Odwrotne wygięcie oraz wyjątkowo długi przedni Rocker dający maksymalne unoszenie w puchu i nieznacznie krótszy tylni rocker
dla większej stabilności podczas lądowań.

PODSTAWOWE KORZYŚCI

  • maksymalne unoszenie w puchu
  • maksymalna stabilność