Skip to main content

Południowy Tyrol / Südtirol: zrównoważony rozwój - narty bez śladu węglowego

Autor: |
Skiarena Ortler-Ortles / IDM Südtirol-Alto Adige/Alex Filz
Skiarena Ortler-Ortles / IDM Südtirol-Alto Adige/Alex Filz

Gdy w środowisku narciarskim padają słowa: zrównoważony rozwój to pierwsze myśli wędrują ku Południowemu Tyrolowi. To tu, w tej niemieckojęzycznej enklawie we Włoszech lata temu wprowadzono pierwsze pro ekologiczne rozwiązania.

Zaczęło się w Obereggen od budowy centralnego systemu ogrzewania hoteli – jedna ekologiczna kotłownia spowodowała koniec problemu zanieczyszczania powietrza. Niewyobrażalne zaczęło stawać się faktem.

Kolejne zmiany nie tylko wpłynęły na zmniejszenie śladu węglowego, wpłynęły również na potężny wzrost miejscowej gospodarki.

Na prosty, banalny z dzisiejszego punktu widzenia wpadł jeden z tutejszych kucharzy, ograniczając menu tylko do lokalnych produktów. Miejscowe sery, szynki, mleko odbierane od farm z doliny, ryby z miejscowych rzek i stawów o stekach z miejscowej wołowiny nie zapominając, na trwałe zadomowiły się w jego karcie. Pomysł bardzo szybko znalazł naśladowców, w dobrym tego słowa znaczeniu, a produkty sygnowane logiem doliny stały się jej wizytówką.

Dziś niezależnie czy wybierzesz wielogwiazdowy hotel, czy gospodarstwo agroturystyczne możesz być pewny, że duża część serwowanych posiłków pochodzi z najbliższej okolicy, że wielce prawdopodobne jest, że na łące, po której dziś szusowałeś, latem wypasały się krowy dające mleko na Twoje śniadanie.

W trzeciej dekadzie XXI wieku nie można sobie wyobrazić życia bez samochodu, służy nam na dojazdy do pracy, służy też na dłuższe, wakacyjne trasy.

Ciąg dalszy pod galerią
Skiarena Ortler-Ortles / IDM Südtirol-Alto Adige/Alex Filz Skiarena Ortler-Ortles / IDM Südtirol-Alto Adige/Alex Filz

Co powiesz na propozycję, by auto posłużyło jedynie do dojazdu do ośrodka narciarskiego? Byś mógł na tydzień o nim zapomnieć?

Tu w Południowym Tyrolu jest to bardzo proste-w większości ośrodków nie będziesz potrzebował samochodu, pod wyciąg zawiezie cię skibus, a gdy zapragniesz odwiedzić na cały dzień jakiś bardziej oddalony ośrodek, w sukurs przyjdą miejscowe koleje. Na wszystkie środki komunikacji publicznej w Południowym Tyrolu wystarczy jedna karta Mobilcard. Pociągi i autobusy często podwiozą cię pod sam wyciąg.

Kilka przykładów połączeń w różnych dolinach:

Kronplatz – dworzec kolejowy leży tuż przy dolnej stacji wyciągu Ried, ta sama linia kolejowa prowadzi do ośrodka narciarskiego 3 Zinnen

3Zinnen – Najlepiej dojechać pociągiem do stacji Vierschach-Helm, skąd w kilka minut dojdziesz do stacji kolei linowej.

Pomiędzy tymi ośrodkami co pół godziny kursuje pociąg Ski Pustertal – przejazd z Kronplatz do 3 Zinnen zajmuje 40 minut.

Alta Badia – do miejscowości stanowiących bazę hotelową w tym regionie dojechać można transportem publicznym, a na miejscu poruszać się skibusami. Co dwadzieścia minut z dolnej stacji kolei Piculin rusza darmowy skibus „Connecting Skiers, który dowozi narciarzy do Kronplatz.

Gitschberg – Jochtal Głównym dworcem kolejowym jest tu stacja Mühlbach/Rio di Pusteria, skąd skibusem można dostać się do wyciągów w Vals/Valles, dolnej stacji kolejki Jochtal oraz kolejki łączącej z Gaisjoch. Zaś z centrum Mühlbach kolejka linowa wywiezie cię do Maranza. Skąd na piechotę dojdziesz do stacji kolei linowej Gitschberg

Val Gardena: dojazd do miejscowości narciarskich Urtijëi/Ortisei, S.Crestina Gherdëina/S.Cristina i Sëlva/Selva z dworca w Bolzano obsługują lokalne autobusy. W obrębie miejscowości kursują ponadto skibusy dowożące narciarzy do wyciągów, m.in. tych, które pozwalają się włączyć w okrężny szlak narciarski Sella Ronda. Val Gardena leży obrębie usługi Freccialink (pociąg + autobus), zatem dojazd z głównych włoskich miast odbywa się bardzo sprawnie.

Seiser Alm: miejscowości Kastelruth/Castelrotto, Seis/Siusi, Völs/Fiè i Tiers/Tires oraz wyciąg na Seiser Alm (Seis) dostępne są dzięki liniowym połączeniom komunikacyjnym z dworca kolejowego w Bolzano/Bozen. Skibusy kursują z miejscowości do kolejki linowej Seiser Alm, która wjeżdża na płaskowyż Seiser Alm. Kursujący co 15 minut skibus z Saltria dojeżdża bezpośrednio do ośrodków narciarskich w Val Gardena.

Obereggen i Carezza Dolomites Z Bolzano można tu można dojechać komunikacją. Obiekty noclegowe w obrębie miejscowości wypoczynkowych połączone są skibusami.

Pełne informacje o bezpłatnych skibusach i transporcie objętym płatną kartą otrzymasz w centach informacji turystycznej i w recepcji hotelu.

Czym to wszystko zasilić? Czyli słów kilka o prądzie.

Nie jest tajemnicą, że ośrodki narciarskie potrzebują do swojej działalności bardzo dużo energii, zasilić trzeba wyciągi, system do naśnieżania, ratraki do utrzymania tras, oświetlenie tras dostosowanych do jazdy nocnej i wiele innych mniejszych urządzeń.

W tej dziedzinie Południowy Tyrol ma również bardzo dużo do powiedzenia, Można śmiało twierdzić, że tutejsze firmy są prekursorami w zielonej transformacji ośrodków narciarskich.

Farmy fotowoltaiczne umieszczane są na dachach wielu hoteli i budynków użyteczności publicznej, małe elektrownie wodne można spotkać praktycznie w każdej dolinie. Wiele robi się w kierunku zmniejszenia zapotrzebowania na energię i odzyskiwania energii.

Południowotyrolski producent ratraków, jako jeden z pierwszych na świecie, wprowadził do swojej oferty zeroemisyjny ratrak Husky E Motion całkowicie zasilany energią elektryczną.

Podobne, pro środowiskowe działania, wprowadza Leitner w swoich kolejach linowych i TechnoAlpin w urządzeniach do naśnieżania stoków: wszędzie najważniejszym jest: przyjazność dla środowiska

Uważasz się za osobę dbającą o środowisko? Południowy Tyrol jest dla Ciebie.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Advertisement

  • Redaktor naczelny Piotr Burda