Skip to main content

Konkurs na projekt górnej stacji kolei gondolowej na Hali Skrzyczeńskiej w Szczyrku rozstrzygnięty

Autor: |
Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci)
Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci)

Pracownia Major Architekci zwyciężyła w konkursie na projekt nowego obiektu górnej stacji gondoli na Hali Skrzyczeńskiej. Konkurs został rozpisany przez słowacką firmę Tatry Mountain Resort a.s. w związku z planowaną rozbudową ośrodka narciarskiego w Szczyrku.

IDEA

Przedmiotem konkursu był projekt koncepcyjny obiektu wielofunkcyjnego przy górnej stacji gondoli na Hali Skrzyczeńskiej. Budynek ma mieścić lokale gastronomiczne, stanowiąc ważny element infrastruktury ośrodka narciarskiego w Szczyrku. Cały obszar w najbliższym czasie ma ulec znacznym przekształceniom w związku z planowaną rozbudową ośrodka narciarskiego i budową nowych wyciągów. Jest to miejsce styku kilku tras zjazdowych prowadzących ze Skrzycznego. Teren przeznaczony pod inwestycję znajduje się pomiędzy dwoma stokami.

<content>19112</content>

Celem projektu było stworzenie budynku wpisującego się w istniejące ukształtowanie terenu i pozwalającego na pełne wykorzystanie walorów krajobrazowych otoczenia. Założenia te udało się zrealizować przez podzielenie budynku na trzy części. Mają one układ tarasowy, tzn. dach jednej części jest jednocześnie tarasem dla części sąsiedniej. Dodatkowo maksymalne wysunięcie brył w kierunku granicy działki i zorientowanie ich pod różnymi kątami sprawia, że niemal z każdego miejsca budynku i z każdego punktu tarasu jesteśmy w stanie podziwiać górską panoramę. Możliwe było też wykreowanie bardziej kameralnych sal restauracyjnych przy zachowaniu wymaganej liczby stolików. Wykorzystanie większej długości elewacji na przeszklenia pozwoliło uzyskać atrakcyjne wnętrza z widokiem na góry i położone w dole miasto.

Budynek przez zachowanie odpowiedniej skali i proporcji ma jak najlepiej współgrać z otoczeniem. Z perspektywy osoby wjeżdżającej gondolą obiekt zwraca uwagę formą, jednak nie dominuje w krajobrazie. Z kolei od strony stoku rozrzeźbiona bryła przyciąga atrakcyjnymi tarasami o południowej ekspozycji.

Wrażenie spójności z otoczeniem podkreślają dodatkowo zastosowane naturalne materiały.

<content>40691</content>

Budynek składa się z trzech wydłużonych, przesuniętych względem siebie części. Mają one wysokość od 1 do 3 kondygnacji i są połączone wspólnym trzonem komunikacyjnym, przylegającym do górnej stacji gondoli. Wejście do obiektu przewidziano ze stacji kolejki i zaproponowano jej wizualne zintegrowanie z bryłą budynku. Obiekt dostępny jest z czterech poziomów, dostosowując się do naturalnego spadku terenu. Na poziomie gondoli znajduje się wejście dla gości, jak również wejście gospodarcze dla dostaw do lokali gastronomicznych. Do budynku można wejść również bezpośrednio ze stoku na dwóch niższych kondygnacjach. Od strony zapleczowej przewidziano wejścia dla obsługi oraz na najniższym poziomie wjazd do garażu dla ratraków.

Jednym z istotniejszych zadań projektowych było wygospodarowanie na działce dużych tarasów. Zlokalizowano je od strony południowo-zachodniej, na dachach dwóch niższych części budynku. Niższy taras przylega do głównej części restauracyjnej i do stoku. Przewidziano na nim miejsce na grill-bar. Górny taras, dostępny z holu przy stacji gondoli, ma charakter bardziej widokowy. Jako funkcję uzupełniającą dla tej przestrzeni zaproponowano zewnętrzne lodowisko.

 

FUNKCJONALNOŚĆ

Budynek charakteryzuje czytelny układ funkcjonalno-przestrzenny. Najwyższą kondygnację (poziom 0) zajmuje restauracja a la carte. Na kondygnacji -1 znajduje się duża restauracja typu free-flow. Taki układ wynika z założenia, że sala restauracyjna samoobsługowa ma obsługiwać jak największą liczbę gości i dlatego musi być łatwo dostępna bezpośrednia ze stoku. Z kolei restauracja a la carte ma charakter bardziej reprezentacyjny i jej umiejscowienie na górnym piętrze zapewniło najlepszy widok na okolicę. Obsługa części gastronomicznej zapewniona jest z poziomu -2, co pozwoliło na uwolnienie najatrakcyjniejszych części budynku od funkcji zapleczowych.

Dodatkowo na poziomie restauracji samoobsługowej znajduje się przechowalnia sprzętu narciarskiego i niewielki sklepik. Piętro niżej zlokalizowano zespół toalet oraz dostępne od zewnątrz pomieszczenia GOPR i wypożyczalnię sprzętu sportowego. Na kondygnacji -2 znajduje się zaplecze dla obydwu restauracji z częścią kuchenną, socjalną i magazynową. Najniższą kondygnację, mieszczącą się pod środkową częścią budynku, stanowi garaż i pomieszczenia techniczne. Kondygnacje łączy pion komunikacyjny mieszczący klatki schodowe i windy – ogólnodostępne oraz osobne dla obsługi restauracji.

Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci) Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci)
Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci) Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci)
Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci) Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci)
Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci) Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci)
Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci) Górna stacja gondoli na Hali Skrzyczeńskiej (źródło: major architekci)