Skip to main content

Kolej Gondolowa Świeradów Zdrój - największa inwestycja ostanich lat w Polsce.

Autor: |
Kolej gondolowa
Kolej gondolowa

Budowa kolei gondolowej oraz stacji narciarskiej w Świeradowie-Zdroju rozpoczęła się  w czerwcu 2007. Celem inwestora tj. firmy Kolej Gondolowa Świeradów Zdrój Sp. z o.o., należącej do Sobiesław Zasada Group, jest stworzenie w najbliższych latach ośrodka narciarskiego z kilkoma trasami zjazdowymi, rozmieszczonymi na zboczach Stogu Izerskiego (1107 m n.p.m.), wraz z infrastrukturą towarzyszącą (gastronomia, wypożyczalnia, szkoła i serwis narciarski, parkingi). Obecny, pierwszy etap inwestycji zakończył się budową kolei gondolowej wraz z trasą narciarską.Dzięki swojej wyjątkowej, w skali kraju, nowoczesności i komfortowi, powstanie stacji narciarskiej w Górach Izerskich ma stanowić, dla miłośników sportów zimowych w Polsce, możliwość korzystania ze standardów alpejskich ośrodków na najwyższym poziomie.


Inwestor, Sobiesław Zasada, właściciel koncernu Sobiesław Zasada Group postawił sobie za cel wyposażenie swojego ośrodka narciarskiego w możliwie jak największy komfort i najnowsze osiągnięcia techniki.  8-osobowa kolej gondolowa to najnowszy technologiczny produkt austriackiej firmy Doppelmayr, posiadającej największy udział w światowym rynku produkcji wyciągów narciarskich i kolei linowych. Jest ona w stanie wywieść w ciągu godziny blisko 2,5 tysiąca osób, w sposób najbardziej komfortowy spośród stosowanych na świecie technologii przewozu pasażerów napowietrznymi kolejami linowymi.

 
Kolej funkcjonować będzie przez cały rok, obsługując zarówno narciarzy w sezonie zimowym, jak i turystów pieszych i miłośników górskich tras rowerowych w lecie. Długość trasy kolei wynosi  2171 m, przy wysokości stacji dolnej 620 m n.p.m. i stacji górnej 1060 m n.p.m. i różnicy poziomów 440 m.


Trasa narciarska ma 2500m długości i zróżnicowany poziom trudności, jest naśnieżana w sezonie zimowym (21 armatek śnieżnych) oraz oświetlona przy pomocy 68 masztów oświetleniowych z 136 lampami dla wykorzystania do jazdy po zmroku.  Jest to jedna z trzech najdłuższych i najlepiej oświetlonych  tras w Polsce. Średnie nachylenie trasy - 21% . Czas przejazdu koleją to 8 minut.


Do dyspozycji turystów uruchomiona będzie gastronomia na dolnej i górnej stacji, ponadto na stacji dolnej znajdować się będzie szkoła narciarska, wypożyczalnia sprzętu sportowego wraz z serwisem, sklep oraz bankomat. Inwestor przygotowuje wraz z gminą  parkingi na ok. 800 samochodów. Tereny wokół stacji dolnej będą miejscem częstych imprez, prezentacji i pokazów reklamowych.


Cennik jest obecnie w trakcie przygotowania, zapewniamy jednak, iż ceny, uwzględniając standard oferowanych usług, będą konkurencyjne w stosunku do pobliskich ośrodków narciarskich, zarówno po stronie polskiej jak i czeskiej Sudetów.


Dworce stacji górnej i dolnej są, według odpowiednich przepisów budowlanych dla budynków transportu publicznego, przystosowane do sprawnego przemieszczania się osób niepełnosprawnych.


Trasa narciarska o długości  2500 m i zróżnicowanej skali trudności, daje możliwość jazdy narciarzom o różnych umiejętnościach od początkujących po zaawansowanych. Usatysfakcjonowani będą również miłośnicy snowboardu. Parametry górnego odcinek trasy (900 m) predestynują go do uzyskania homologacji  FIS (Międzynarodowej Federacji Narciarskiej) do rozgrywania zawodów w konkurencjach alpejskich, co daje możliwość rozgrywania zawodów na poziomie mistrzostw Polski. Górny fragment trasy stanowi również znakomity punkt rozbiegowy dla paralotni.


Zarówno w okresie sezonu zimowego, jak i w lecie na terenie Kolei Gondolowej i trasy zjazdowej planowana jest organizacja ogólnodostępnych imprez rekreacyjnych i zawodów sportowych.


Latem planowane jest uruchomienie wypożyczalni rowerów górskich i udostępnienie trasy dla zjazdów na górskich hulajnogach i innych coraz modniejszych pojazdach tego typu.


Wyniesiony nad pozostałymi szczytami Gór Izerskich Stóg Izerski, na który wspina się trasa kolei, stanowi także wyśmienity punkt początkowy dla wędrówek pieszych i rowerowych po rozległych terenach Sudetów Zachodnich pokrytych gęsta siecią szlaków turystycznych i tras rowerowych.

Kolej gondolowa Kolej gondolowa