Skip to main content

Co nowego w Alpach w sezonie 2016/17 - Austria

Autor: |
Stubai - górna stacja 3S (foto: © Stubai Glacier)
Stubai - górna stacja 3S (foto: © Stubai Glacier)

Nowe koleje linowe, trasy i superkarnety. Inwestycje warte setki milionów euro. Duże przetasowania w rankingach największych ośrodków narciarskich. Tak w skrócie można podsumować to, co czeka narciarzy w tym sezonie w Alpach. Na początek przygotowaliśmy krótkie zestawienie najważniejszych inwestycji i pomysłów, wybranych spośród kilkudziesięciu nowości, jakie w tym roku powstały w górach Austrii.

Całkiem niedawno pisaliśmy w naszym portalu o nowych inwestycjach na stokach w Polsce, Czechach i Słowacji. Teraz przyszedł czas na podanie najważniejszych nowin z terenu, gdzie na nartach jeździ się „naprawdę” czyli z Alp. Oczywiście nie ma sensu tak jak w przypadku stoków krajowych podawać wszystkich nowości – jest tego zdecydowanie za dużo, dlatego skoncentrujemy się tylko na inwestycjach najistotniejszych oraz takich, które mogą zainteresować narciarzy z Polski. O części z nich informowaliśmy już w czasie miesięcy letnich, ale mamy świadomość, że wtedy mało kto myśli o nartach. Dlatego postanowiliśmy fakty zebrać w jednym miejscu.

<content>19112</content>

Na początek zajmijmy się krajem, który Polacy odwiedzają najliczniej czyli Austrią. Pośród największych inwestycji w tym kraju, na pierwsze miejsce wybija się połączenie kolejami linowymi St. Anton am Arlberg oraz stacji Lech i Zürs. Nazwy te znane ą wszystkim miłośnikom narciarstwa – wszak jest to teren, gdzie nowoczesny alpejski styl jazdy „przyszedł na świat”. Od wielu lat miejscowości te objęte były wspólnym karnetem, ale dopiero w tym roku, po wybudowaniu kolei Flexenbahn, powstał jeden region z 305 km tras i 87 kolejkami linowymi. Więcej o tej inwestycji możecie przeczytać także tutaj - St Anton nowości 2016-17

 

Równie ważną inwestycją, a z punktu widzenia polskiego narciarza może nawet ważniejszą, jest budowa nowej gondoli w dolinie Stubai. Chodzi o oczywiście o super nowoczesną kolej Eisgrat, gondolę najnowszej generacji, prowadzonej na trzech linach, która pozwoli w bardzo krótkim czasie wydostać się z doliny na lodowiec. Za niebagatelną kwotę 60 milionów euro, powstała najdłuższa tego typu konstrukcja w Alpach, a oprócz samej kolejki, uwagę zwracają świetnie zaprojektowane stacje. Oprócz samej prędkości wjazdu, ważna jest także zwiększona przepustowość – nowa gondola może przewieść w ciągu godziny ponad 3000 osób. Można więc już powoli zapomnieć o nudnym wyjedzie i „kolejkach do kolejki”. Kole już działa – otwarto ją w październiku, kiedy otwarto trasy na lodowcu Stubai. Więcej o tej inwestycji dowiecie się naszego artykułu - Kolej linowa 3s na lodowcu Stubai

<content>40803</content>

Kolejny ośrodek znany ze swoich lodowców, który w tym roku przygotował coś nowego dla narciarzy to słynne Soelden. W tym roku narciarzy przywita nowa kolej gondolowa Giggijoch o ogromnej przepustowości – 4500 osób na godzinę! Bardzo nowocześnie zaprojektowana, zachwyca nie tylko sprawnością techniczną, ale także unikalnym designem. Gondola bez wątpienia powoduje, że w tym rejonie ośrodka znikną kolejki do wyciągów, warto też będzie odwiedzić restaurację Giggijoch, która z górna stacja połączona jest tunelem, co zapewnia komfortowe połączenie nawet przy mocnych opadach śniegu czy wietrze. Zainteresowanych większą ilością szczegółów odsyłamy do osobnego artykułu Nowa gondola w Soelden

<content>40713</content>

Pozostając jeszcze na chwilę w Tyrolu, warto zajrzeć do największego pojedynczego ośrodka narciarskiego, czyli do Ischgl. W tym sezonie zostanie tutaj oddana do użytku nowoczesna kanapa Flimjochbahn. Komfortowe, 8-osoboew krzesełka zastąpią wysłużona już „czwórkę”. Dzięki tej inwestycji zwiększy się przepustowość kolejki o jedną trzecią, co powinno zlikwidować przedpołudniowe zatory do krzesełka i uprzyjemnić życie wszystkim, którzy wybierają się pojeździć do kotła Alp Trida. Nowa gondola – na Breitspitzbahn – powstanie także w pobliskim ośrodku Galtur. Więcej informacji o nowościach w regionie Ischgl można znaleźć tutaj - Co nowego w Ischgl

<content>40718</content>

Z innych nowości w Austrii warto jeszcze tylko wspomnieć o dwóch nowych gondolach w regionie Skicirkus, a także o nowoczesnej, 10-osoowej gondoli zellamseeXpress, która powstała na stokach Schmittenhöhe. Jest to pierwszy etap modernizacji tego terenu narciarskiego – kolejna nowa gondola ma w przyszłym roku zastąpić krzesełko Areitbahn. Nowa gondola został wybudowana także w Stell w regionie SkiWelt.

Zupełnie innego rodzaju nowością jest największy alpejski karnet - Kitzbüheler Alpen - Salzburg Super Ski Card, który obejmie 2.750 km tras na jednym skipassie! O swoistej modzie na tworzenie megaregionów już nie raz pisaliśmy, często krytycznie. Tutaj tylko można wspomnieć, że karnet obejmie praktycznie większość stacji z Salzburger Landu, a także sporą część Tyrolu i skrawki Bawarii, Górnej Austrii i Karyntii i będzie ponad 2,5 razy „większy” niż Dolomity Superskipass. Wszystko pięknie, tylko czy naprawdę ktoś z tego wszystkiego skorzysta. Prawdę mówiąc – wątpimy. Ale jeżeli ktoś jest zainteresowany większą ilością szczegółów na ten temat – odsyłamy do artykułu W Austrii powstaje jeden z największych ośrodków narciarskich

Już niedługo zajmiemy się dokładniej nowościami z Włoch, Szwajcarii i Francji.

Stubai - górna stacja 3S (foto: © Stubai Glacier) Stubai - górna stacja 3S (foto: © Stubai Glacier)
Stubai - pośrednia stacja 3S (foto: © Stubai Glacier) Stubai - pośrednia stacja 3S (foto: © Stubai Glacier)
Soelden Giggijoch dolna stacja nocą (foto: Ernst Lorenzi Bergbahnen Sölden) Soelden Giggijoch dolna stacja nocą (foto: Ernst Lorenzi Bergbahnen Sölden)
Ischgl  Flimjochbahn 8 osobowe krzesełko (źródło: ischgl.com) Ischgl Flimjochbahn 8 osobowe krzesełko (źródło: ischgl.com)
Flexenbahn am Arlberg łączy St. Anton i Zurs (foto: Ski Arlberg) Flexenbahn am Arlberg łączy St. Anton i Zurs (foto: Ski Arlberg)