Skip to main content

X-balance system XBS integralny system firmy Nordica

Autor: |
Nordica XBS
Nordica XBS

Integracja - słowo powracające jak bumerang w terminologii narciarskiej. Mnogość rozwiązań wydaje się nie mieć końca. W natłoku skomplikowanych konstrukcji - nie zawsze do końca spełniających swoje zadanie - powstają prawdziwe, genialnie proste „perełki”. Większość z systemów bazuje na wymyślnej konstrukcji wiązania z różnego rodzaju systemami gwarantującymi stałą siłę docisku wiązania do buta i brak zakłóceń w naturalnym wygięciu narty.

Obecnie mamy na rynku jedynie dwa systemy nie wymagające stosowania wiązań o tak skomplikowanej konstrukcji. Jeden z nich to opisywany wcześniej produkt Fischera o nazwie Flowflex a drugi, to powstały w poprzednich sezonach, produkt współpracy firm Marker i Nordica o nazwany XBS (X-balance system).

Genialność tego systemu kryje się właśnie w jego prostocie i innowacyjności w podejściu do rozwiązania problemu „idealnego łuku”. Cały pomysł zrealizowany jest za pomocą płyty podwyższającej składającej się z dwóch części, ruchomych względem siebie.

Można powiedzieć „co to za nowość"? To stary sposób funkcjonujący praktycznie od momentu wprowadzenia na rynek płyt pod wiązania. Różnica polega na tym, że dotychczas stosowane płyty podzielone były na dwie części, mniej więcej w połowie swojej długości a obie części przymocowane osobno do narty lub połączone za pomocą różnego typu przegubów. Wyróżnia się w nich więc wyraźnie część przednią oraz część tylną. W płycie systemu XBS nie można dokonać takiego podziału. Płyta XBS składa się z dwóch odrębnych części, w układzie innym niż dotychczas( przednia i tylna część poruszające się niezależnie od siebie). Obecnie w XBS elementy płyty stanowią jej górną i dolną część. Obie części wykonane są w kształcie czegoś w rodzaju schodka, mówiąc w dużym uproszczeniu. Elementy płyty złożone są ze sobą w taki sposób, że przenikają się wzajemnie, tworząc w płaszczyźnie pionowej kształt litery X (stąd nazwa systemu), dzięki czemu, przykładowo, strefa znajdująca się w przedniej części na dole, w tylnej znajduje się na górze płyty i odwrotnie.

Układ taki powoduje, że w genialnie prosty sposób uzyskujemy niezakłócony łuk tworzony przez nartę wygiętą w skręcie. Jak się to odbywa? Bardzo prozaicznie. Narta wyginając się powoduje zbliżanie się do siebie dolnych stref płyty, co dzięki układowi X powoduje rozchodzenie się górnych stref. Bez stosowania skomplikowanych mechanizmów samej płycie i konieczności konstruowania wiązań z mostkami zapewniającymi swobodny ruch w osi podłużnej narty osiągnięty został efekt niezakłóconego flexu i jednocześnie niezmiennej siły nacisku buta na wiązanie podczas uginania narty.

Cały system, pomimo prostej idei, nie może być uznany za prosty konstrukcyjnie. Dla zapewnienia niezawodności Nordcia i Marker  zastosowały wewnątrz płyty szereg skomplikowanych mechanizmów sprężynowych, poprawiających oddawanie siły przy wyjściu z łuku oraz amortyzator Piston Control pomysłu Markera. Wiązania mocowane są do płyty za pomocą nasuwania na szyny i blokowania. Taki system umożliwia dodatkowo ruch obu części wiązania w osi wzdłużnej narty, co dodatkowo poprawia warunki utrzymywania buta ze stałą siłą. Nie jest to aż tak niezbędne jak w systemach tradycyjnych, natomiast zapewnia, niejako drugie zabezpieczenie, prawidłowości wpięcia buta w wiązanie.

Narty zaopatrzone w system XBS sprzedawane są w kompletach z wiązaniami produkowanymi przez Markera. Każdy model stosowany w kolekcji Nordica ma swój markerowski odpowiednik. Tak więc wiązania są „z najwyższej półki” i o jakość możemy być spokojni. Jeżeli chodzi o materiały  płyty systemu XBS wykonywane są ze stopu aluminium , co gwarantuje dużą wytrzymałość i odporność na korozję jednocześnie zapewniając niską wagę. Płyta systemu XBS mocowana jest do narty za pomocą śrub. W bieżącym sezonie system XBS uległ ewolucji przekształcając się w XBi (X-Balance Integrated). XBi to system w pełni zintegrowany z konstrukcją wewnętrzną narty Full Twin V Active. Ten, w pełni integralny system zapewnia zespolenie elementów płyty z konstrukcją wewnętrzną narty oraz z krawędziami. Całość poprawia dynamikę, rozkład obciążeń oraz siłę oddziaływania narciarza bezpośrednio na krawędzie nart. W tegorocznej kolekcji w system XBi zaopatrzone zostały dwa topowie modele z serii Speedmachine (odpowiednik nart skicrossowych), Mach 3 Power XBi oraz Mach 3 XBi. Pozostałe modele w całej kolekcji Nordica wyposażone są w system XBS.

Poza brakiem zakłóceń w swobodnym wygięciu narty, konstrukcja X ma jeszcze jedna dużą zaletę. Utrzymuje centralną pozycję narciarza dokładnie w tym samym punkcie w każdej fazie skrętu. W innych rozwiązaniach podczas wyginania narty - najczęściej tylna część wiązania - przesuwana jest w kierunku piętki a tym samym środek buta zmienia swoje położenie w stosunku do punktu środka buta zaznaczonego na narcie. XBS dzięki swojej konstrukcji zapobiega temu efektowi. Dodatkowo system ten w pewnym stopniu pozwala na korekcję błędów technicznych narciarza polegających na nierównomiernym obciążaniu przodu i tyłu narty.

Tak wiec mamy kolejnego ciekawego i innowacyjnego „integrala”.

Czekamy na więcej...

Nordica XBS Nordica XBS
Nordica XBS Nordica XBS
Nordica XBS Nordica XBS
Nordica XBS Nordica XBS