Skip to main content

Sprawa Wielkiej Góry.

Autor: |
1936 wagon kolei w Kuźnicach (www.pkl.pl)
1936 wagon kolei w Kuźnicach (www.pkl.pl)

Sprawa przebudowy kolei linowej "Kuźnice - Kasprowy Wierch"

    W związku z pojawiającymi się różnymi sprzeciwami ekologów, przyrodników i organizacji ekologicznych wobec przebudowy kolei linowej Kuźnice –Kasprowy Wierch i narastającymi obiegowymi informacjami, chciałem przekazać następujące wyjaśnienie.    Polskie Koleje Linowe Sp. z o.o. ( PKL Sp. z o.o.) już przez 70 lat eksploatują kolej linową na Kasprowy Wierch w Tatrach. Eksploatacja kolei linowej na Kasprowy Wierch, jak również kolei krzesełkowych na Hali Gąsienicowej i w kotle Goryczkowym, prowadzone są zgodnie z obowiązującym prawem, na zasadach i w porozumieniu z Tatrzańskim Parkiem Narodowym (TPN) i Polskim Towarzystwem Turystyczno-Krajoznawczym (PTTK) jako współwłaścicielami terenów. Zasady funkcjonowania kolei linowej w Tatrzańskim Parku Narodowym są określone w zawartych dwustronnych umowach. Wszystkie ustalenia, w formie pisemnej są przestrzegane i egzekwowane. Wykaz działań Polskich Kolei Linowych Sp. z o.o. na rzecz ochrony przyrody w Tatrach przedstawiam w załączniku nr 1    Ponadto pragnę poinformować o działaniach poczynionych przez PKL Sp. z o.o. odnośnie ograniczenia emisji szkodliwych substancji do środowiska. Od roku 1999 wszystkie nasze obiekty są ogrzewane za pomocą elektrycznych, akumulacyjnych pieców dynamicznych z pełną kontrolą procesów ładowania i oddawania ciepła. Również wszystkie nasze obiekty wyposażone są w biologiczne oczyszczalnie ścieków.    Natomiast jeżeli chodzi o proces przebudowy kolei linowej na Kasprowy Wierch to odbywa się on zgodnie z obowiązującymi i ostatecznymi „warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu”  (WZiZT). Decyzja nr 232/96 – 2003 z dnia 18.09.2003 r. Decyzja ta była wydana po burzliwych dyskusjach oraz konsultacjach społecznych przy aprobacie Dyrekcji TPN oraz Rady Naukowej Parku z ówczesnym Dyrektorem TPN dr inż. Wojciechem Gąsienicą-Byrcynem, znanym ekologiem i bezkompromisowym działaczem na rzecz ochrony środowiska. Wynegocjowany wtedy kompromis znalazł swoje odzwierciedlenie w stosownych zapisach m.in. dotyczących zdolności przewozowej kolei po przebudowie, określonej na „360 osób/godz. w okresie zimowym oraz zmniejszanie przewozów poniżej tej wielkości, jeżeli nie dadzą efektu organizacyjne metody regulacji i kontroli ruchu turystycznego w zakresie utrzymania tego ruchu na poziomie nie przekraczającym zimowej i letniej chłonności turystycznej rejonu”. Jak wynika z powyższego, sprawa zdolności przewozowej została rozstrzygnięta na etapie WZiZT i uzgodniona na poziomie 360 osób/godz. a w chwili obecnej chodzi tylko o dopracowanie skutecznych metod kontroli, monitoringu oraz sterowania ruchem turystycznym w okresie letnim. Toczące się obecnie postępowanie o tzw. „środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia” ma za zadanie sprawdzenie, czy dokumentacja budowlana do pozwolenia na budowę jest realizowana zgodnie z WZiZT oraz takie określenie środowiskowych uwarunkowań na czas realizacji przedsięwzięcia, jak również eksploatacji aby przyroda nie poniosła szkody. W żadnym przypadku postępowanie środowiskowe nie może być powodem dalszych dyskusji nad uzgodnioną przepustowością kolei. Taka sytuacja w państwie prawa jest nie do przyjęcia.     Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że kolei linowa na Kasprowy Wierch jest już eksploatowana 70 lat a obszar ten, zachował na tyle walory przyrodnicze, aby spełnić kryteria wspólnotowe i zostać włączony do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 to znaczy, że obecność eksploatowanej kolei nie stanowi zagrożeń dla chronionych tam siedlisk oraz gatunków roślin i zwierząt.    Natomiast konieczność sporządzenia raportu dot. oddziaływania inwestycji na środowisko – w przypadku przedsięwzięcia objętego zakresem załącznika nr II do dyrektywy, wynika tylko i wyłącznie z przepisów Państw Członkowskich. Żadna dyrektywa Unii Europejskiej nie narzuca obowiązku sporządzenia raportu i dlatego twierdzenie, że przepisy unijne obligują nas do sporządzenia raportu albo, że wynikają z tego tytułu duże kary dla Polski jest zwykłą manipulacją lub nieznajomością rzeczy. O konieczności sporządzenia raportu, w tym przypadku, decyduje zgodnie z ustawą „Prawo Ochrony Środowiska” Burmistrz Miasta Zakopane, po zasięgnięciu opinii Starosty Tatrzańskiego, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Wojewody dla Obszaru Europejskiej Sieci Natura 2000. Na podstawie otrzymanych opinii, zgromadzonej wiedzy o przedsięwzięciu, lokalnych uwarunkowaniach środowiskowych, dokumentacji budowlanej zawierającej również bardzo szczegółową Ocenę Oddziaływania Środowiskowego, Burmistrz Miasta Zakopane Postanowieniem z dnia 24.03.2006 r ustalił, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie oddziaływało na środowisko w stopniu wymagającym sporządzenia raportu. Planowane przedsięwzięcie polega na wymianie urządzeń technologicznych kolei wraz z wymianą podpór i wzmocnieniem istniejących fundamentów bez powiększania budynków stacyjnych.    Ponadto pragnę zaznaczyć, że na świecie kolei o przepustowości poniżej 500 osób/godz. w zasadzie się nie buduje, ponieważ jest to ekonomicznie nieuzasadnione. Nasi sąsiedzi – Słowacy, członkowie  UE, w tych samych Tatrach chcą zbudować nowe ośrodki narciarskie w Tatrzańskiej Łomnicy o łącznej zdolności przewozowej ok. 14 500 osób/godz. a w Szczyrbskim Plesie ok. 12 000 osób/godz. Są to miejscowości zlokalizowane kilka kilometrów od Kasprowego Wierchu. Inwestycje te są bardzo realne, ponieważ jest tam społeczne przyzwolenie oraz akceptacja władz słowackich a w br. w Orawicach w Tatrach przy granicy z Polską, została oddana, w obecności Prezydenta Słowacji, do użytkowania kolej krzesełkowa dla 2 400 osób/godz.     Chciałbym jeszcze raz mocno podkreślić, że uwaga wszystkich ekologów jest zwrócona na Kasprowy Wierch, gdzie istnieje dokładna kontrola ilości wchodzących turystów przez służby Parku jak również monitoring wjeżdżających pasażerów koleją, ale nikt nie interesuje się innymi rejonami Tatrzańskiego Parku Narodowego np. Giewont, Morskie Oko, Dolina Kościeliska, Dolina Chochołowska, gdzie wchodzi kilka lub kilkanaście razy więcej turystów niż na Kasprowy Wierch. Dlatego uważam, że wszyscy, którym naprawdę zależy na ochronie tatrzańskiej przyrody winni dołożyć wszelkich starań aby wypracować rozwiązania systemowe, które pozwolą na pełną kontrolę ruchu turystycznego w Tatrach a jednocześnie umożliwią rozwój infrastruktury narciarskiej poza granicami Parków Narodowych, np. Prawo Górskie lub Prawo Szlaku.    

Załącznik nr 1
Wykaz działań Polskich Kolei Linowych Sp. z o.o. na rzecz ochrony przyrody w Tatrach:

1. Rekultywacja i restytucja szaty roślinnej i regeneracja szlaków.            W latach 1990 - 94 r. z inicjatywy i środków PKL Sp. z o.o. zostały wykonane prace, których podstawą była „Ekspertyza rekultywacji i restytucji szaty roślinnej oraz organizacji ruchu turystycznego w obrębie kopuły Kasprowego Wierchu oraz Beskidu w granicach wysokościowych 1850-1987 m. npm”.Projekt i zakres prac zatwierdzony został przez TPN i zaopiniowany przez RN TPN po dwóch latach od przedłożenia.

 

Powyższe prace realizowane były w dwóch kierunkach:a/ minimalizacja zniszczeń poprzez :- organizację ruchu turystycznego letniego i zimowego ruchu narciarskiego tzn.: budowa i konserwacja szlaków turystycznych, murów oporowych oraz punktów zatrzymań.- zabudowa przeciw erozyjna i biologiczna zerodowanych stoków. - wykonanie tablic informacyjnych na trasach widokowo – poznawczych.

 

b/ regeneracja roślinności i gleby poprzez :- stabilizację pokrywy glebowej / wprowadzenie roślinności poprzez zasiew, układanie darni/

- zabezpieczenia przeciwerozyjne,

 

W ramach projektu wykonano następujący zakres prac:1. Konserwacja nawierzchni szlaku „ czerwonego” od Przełęczy Suchej do połączenia ze szlakiem „zielonym” na Przełęcz Pod Zakosy,2. Budowa murów oporowych od stacji Kasprowy Wierch do Suchej Przełęczy.3. Konserwacja murów oporowych od stacji Kasprowy Wierch w kierunku Suchej Przełęczy i na szlaku „zielonym” do stacji PIM na szczycie Kasprowego Wierchu.4. Budowa nawierzchni brukowej istniejącego szlaku od stacji kolei linowych na Kasprowym Wierchu w kierunku Suchej Przełęczy.5. Odtworzenie nawierzchni brukowej szlaku „Sucha Przełęcz” do szlaku „czerwonego” z „zielonym”.6. Punkt widokowy na Przełęczy Suchej 7. Budowa nowego szlaku – Przełęcz Nad Zakosy – połączenie szlaku „czerwonego” z „zielonym”8. Platforma widokowa na południowo-zachodnim ramieniu Kasprowego Wierchu.9. Punkt widokowy na szczycie Kasprowego Wierchu.10. Powierzchnia do aktywnych zabiegów regeneracyjnych do zabudowy żerdziami w rejonie szczytu Kasprowego wierchu.PKL Sp. z o.o. poniósł w związku realizacją powyższych działań koszty wynoszące 462 000 000 ówczesnych zł.

 

2. Ograniczenie emisji szkodliwych substancji.            PKL Sp. z o.o. przez cały czas prowadzenia swojej działalności podejmował działania mające na celu ograniczenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery, czego dowodem jest wymiana z początkiem lat 90 – tych, ogrzewania z węglowego na elektryczne, z czym wiązała się także przebudowa elektroenergetycznej kablowej linii zasilającej biegnącej ze stacji Kuźnice na Myślenickie Turnie i z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch.PKL pierwszy na terenie TPN wykonał oczyszczalnie ścieków. Zmodernizowano oczyszczalnie ścieków na stacji Myślenickie Turnie Kasprowy Wierch i zastąpiono je nowoczesnymi instalacjami biologicznej oczyszczalni ścieków typu BIOVAC SBR.W ramach modernizacji kolei krzesełkowej na Hali Gąsienicowej poprowadzona została z Kasprowego Wierchu na dolną stację nowej kolei energetyczna linia kablowa oraz wykonano stację transformatorową. PKL Sp. z o.o. deklaruje gotowość udostępnienia (I etapu) wykonanego zasilania elektroenergetycznego w postaci kabla SN doprowadzonego do stacji dolnej KL-Gąsienicowa z możliwością jego przedłużenia do zasilania obiektów PTTK i TPN na Hali Gąsienicowej.Działanie to zdecydowanie ograniczy, a nawet wyeliminuje ilość emisji szkodliwych substancji wprowadzanych do atmosfery a wytwarzanych obecnie przy spalaniu ok.160 ton węgla i koksu w tym rejonie.Działania prowadzone przez PKL Sp. z o.o. mające na celu ograniczenie szkodliwego oddziaływania na środowisko z których tylko nieliczne wymieniam powyżej, kosztowały firmę wiele wysiłku i nakładów finansowych liczonych w milionach złotych. Ponadto należy zaznaczyć, że „funkcjonuje” umowa zawarta pomiędzy PKL Sp. z o.o. a TPN, w sprawie zasad udostępnienia narciarskiego i turystycznego terenów w rejonie Kasprowego Wierchu, na podstawie której PKL Sp. z o.o. przekazuje część swoich wpływów z przeznaczeniem na regeneracje i rekultywację przez TPN terenów w tym rejonie.Obecnie przygotowujemy się do przebudowy wyeksploatowanej i zużytej technologicznie kolei linowej na Kasprowy Wierch.Docelowo nowa kolej będzie technologicznie najnowocześniejszą instalacją. Jej oddziaływanie na środowisko będzie znikome a wręcz przyczyni się do poprawy jego stanu obecnego w rejonach trasy tj. podpór trasowych gdzie zostanie wyeliminowane zjawisko zanieczyszczenia olejami. Efektem naszych działań jest uzyskanie w 2004 r certyfikatów ISO 9001 i ISO 14001.

PREZES ZARZĄDU
Polskich Kolei Linowych Sp. z o.o.
mgr inż. Jerzy Laszczyk

1936 wagon kolei w Kuźnicach (www.pkl.pl) 1936 wagon kolei w Kuźnicach (www.pkl.pl)
1936 wagon kolei w Kuźnicach (www.pkl.pl) 1936 wagon kolei w Kuźnicach (www.pkl.pl)
1936 wagon kolei w Kuźnicach (www.pkl.pl) 1936 wagon kolei w Kuźnicach (www.pkl.pl)