#
Skip to main content

Przygotowanie narty nowej i dobrze utrzymanej do sezonu.

Autor: Witold Szczeciński | |   Newsy z Polski
Poradnik samodzielnego ostrzenia i smarowania nart

Jednoznaczną odpowiedź na to pytanie daje praktyka stosowana przez największych dostawców nart przy dostawie nart dla zawodników czołówki światowej i krajowej tzw. serwisów. Dostarczają tak zwaną nartę surową bez założonej struktury ślizgu, bez wyostrzenia i utwardzenia krawędzi i tylko ze wstępnym wyprofilowaniem ich kąta bocznego ciecia Dlaczego tak?!!! Bo są świadomi, że każdy zawodnik jeździ na nartach przygotowanych ręcznie.

Poradnik samodzielnego ostrzenia i smarowania nart
Poradnik samodzielnego ostrzenia i smarowania nart
Poradnik samodzielnego ostrzenia i smarowania nart
Poradnik samodzielnego ostrzenia i smarowania nart

Wielu zawodników ze światowej czołówki, mimo posiadania do dyspozycji serwisów firmowych samodzielnie uczestniczy w procesie ręcznego przygotowania narty. Praktyki te stosowane są również przez czołówkę snowbordu. Dzięki spopularyzowaniu ręcznych technik przygotowania krawędzi i ślizgu, oraz wyjścia producentów z ofertą specjalistycznych narzędzi za rozsądną cenę do szerokiej publiczności, dzisiaj, każdy narciarz może samodzielnie utrzymać narty w stanie fabrycznym lub poprawić ich parametry stosując techniki tuningu nart.

Przedstawię tryb postępowania przy regeneracji narty pozwalającej na jej powrót do stanu fabrycznego.

<content>19112</content>

Zdefiniuję tuning czyli czynności uczynienia narty lepszą od tzw. standardu handlowego, a związanych głównie ze zmianą kątów krawędzi, co powoduje łatwiejsze wchodzenie i utrzymanie zakrętu carvingowego czyli ułatwia jazdę na krawędzi i założenia zaawansowanych struktur powierzchni ślizgu. Posługiwać się przy tym będę nazwami narzędzi, które przedstawiłem w artykule poświęconym doborowi sprzętu.

Tryb postępowania przy przygotowaniu narty nowej i dobrze utrzymanej do sezonu.

Gdy wyjmujemy narty lub deskę z suchego pomieszczenia po lecie lub dłuższej przerwie, to niezbędne są czynności przygotowania ich do jazdy.

Musimy zdjąć zawsze nieodzowne zabezpieczenie na czas przechowywania i dostosować sprzęt do użytku.

Zabezpieczeniem tym jest gruba warstwa smaru parafinowego nałożona na gorąco na ślizg.To samo dotyczy desek nowych.

Niewskazana jest jazda na narcie nowej na smarze fabrycznym zabezpieczającym. Wymyślony on jest głownie po to, aby narta nie uległa utlenieniu, a nie specjalnie do jazdy.

Dobre modele są fabrycznie w tym celu dodatkowo foliowane.

Pierwsze dokładne napuszczenie ślizgów przed pierwszą jazdą jest jak dobre ułożenie akumulatora.

Im lepiej to zrobimy tym lepiej i dłużej będzie nam służył. Im dokładniej wypełnimy pory pomiędzy wielkimi molekułami polimeru ślizgu, pozostałe po kompresji jego tworzywa, parafiną podkładową, tym większą wykaże on odporność na ścieranie i elastyczność przy spotkaniu z kamieniami.

Użytkownicy nart carvingowych i zawodniczych powinni sprawdzić ustawienie kątów bocznych i podniesienia krawędzi, utracone być może podczas doraźnych napraw lub tzw. szybkich serwisów, i w razie potrzeby odtworzyć je przy pomocy prostych narzędzi do tuningu. 

Dodaj komentarz