Skip to main content

Projekt ustawy o korzystaniu z nieruchomości do celów związanych z narciarstwem

Autor: |

Projekt ustawy wychodzi naprzeciw podnoszonej od wielu lat przez samorządy, przedsiębiorców i organizacje turystyczne konieczności uregulowania kwestii korzystania z cudzej nieruchomości na potrzeby związane z narciarstwem.

<font color="#000000">&nbsp;</font><font face="Tahoma" size="1" style="FONT-SIZE: 11px"><font color="#000000">Klub Parlamentarny <br>Liga Polskich Rodzin <br><br><i>Warszawa, 29 grudnia 2005 r</i>. <br><br><br></font><font color="#000000"><b>Szanowny Pan <br>Marek Jurek <br>Marszałek Sejmu RP</b> <br><br><br>Na podstawie art. 32 Regulaminu Sejmu RP my, niżej podpisani Posłowie na Sejm RP składamy projekt ustawy: <br><br>- <b>o korzystaniu z nieruchomości do celów związanych z narciarstwem</b> <br><br><br>Do reprezentowania wnioskodawców upoważniony jest Poseł Radosław Parda. <br><br><br><br>Projekt <br><br><b>Ustawa z dnia .... o korzystaniu z nieruchomości do celów związanych z narciarstwem</b> <br><br><b>Art. 1.</b> Ustawa określa zasady korzystania z cudzej nieruchomości na potrzeby związane organizacją wyciągów i tras narciarskich. <br><br><b>Art. 2.</b> Ilekroć w ustawie jest mowa o: <br>1). Cudzej nieruchomości, należy przez to rozumieć nieruchomość lub jej część będącą własnością innej osoby niż prowadzący lub zamierzający prowadzić wyciąg narciarski albo posiadającą nie uregulowany stan prawny, <br>2). Wyciągu narciarskiego, należy przez to rozumieć: wyciąg naziemny, wyciąg krzesełkowy, kolej linową, oraz kolej szynową. <br><br><b>Art. 3. </b><br><b>1. </b>Właściciel lub samoistny posiadacz nieruchomości, który prowadzi lub zamierza prowadzić działalność w zakresie organizacji wyciągu narciarskiego może żądać ustanowienia na cudzej, sąsiedniej nieruchomości odpowiednio służebności gruntowej lub osobistej, zwanej dalej prawem śniegu, w zakresie: <br>a) prawa swobodnego przejazdu po pokrywie śnieżnej, niezależnie od tego czy jest ona wynikiem naturalnych opadów, czy też sztucznego zaśnieżania, przez osoby korzystających z wyciągu narciarskiego, <br>b) możliwości posadowienia i dostępu do urządzeń technicznych koniecznych do funkcjonowania wyciągu, oraz zaśnieżania, oświetlenia i zabezpieczenia trasy narciarskiej, <br>c) prowadzenia wyciągu narciarskiego w tym wytyczania i przygotowywania trasy, oraz sztucznego zaśnieżania. <br><br><b>2.</b> Prawo śniegu winno zostać przeprowadzone z uwzględnieniem jak najmniejszych obciążeń gruntów, na których ma zostać ustanowione, a także uwzględniać interes gospodarczy obu stron. <br><br><b>Art. 4.</b> Wynagrodzenie za ustanowienie prawa śniegu strony ustalają w umowie. <br><br><b>Art. 5.</b> <br><b>1.</b> W wypadku braku porozumienia co do zawarcia umowy osoba, o której mowa w art. 1 ust. 3 może żądać ustanowienia prawa śniegu przez sąd, który określi również zakres i warunki służebności. <br><b>2.</b> Ustanowienie prawa śniegu przez sąd może nastąpić jedynie w wypadku, gdy korzystanie z nieruchomości służebnej jest konieczne z uwagi na ukształtowanie terenu i warunki techniczne w tym ciągłość i bezpieczeństwo trasy narciarskiej. <br><b>3. </b>Wynagrodzenie za ustanowienie prawa śniegu ustalone w trybie określonym w ust. 1 winno być wyższe niż wysokość szkód materialnych, jakie mogą powstać w związku z jego wykonywaniem, oraz odpowiadać cenie rynkowej, jaką można by uzyskać w wypadku dzierżawy danej części nieruchomości służebnej na okres zalegania pokrywy śnieżnej. <br><b>4.</b> W wypadku gdyby wysokość szkód faktycznie wyrządzonych w związku z wykonywaniem prawa śniegu przekroczyła wynagrodzenie ustalone przez Sąd, właściciel nieruchomości służebnej może dochodzić wyrównania szkody. <br><b>5.</b>Wysokość wynagrodzenia ustalonego przez Sąd może zostać zmieniona po zakończeniu każdego sezonu narciarskiego w zależności od rozmiaru faktycznie wyrządzonych szkód. <br><b>6.</b> Postępowanie, o którym mowa w ust. 1 i 4 winno zostać zakończone w pierwszej instancji w ciągu 3 miesięcy a w drugiej instancji w ciągu 30 dni od momentu jego rozpoczęcia. <br><br><b>Art. 6.</b> W wypadku gdy nieruchomość, na której może być ustanowione prawo śniegu posiada nieuregulowany stan prawny, albo brak jest decyzji wszystkich współwłaścicieli lub zastępującego ją orzeczenia Sądu, albo też porozumienie z nimi napotyka na trudne do przezwyciężenia przeszkody sąd właściwy dla rozpatrzenia sprawy, na wniosek uprawnionego do żądania ustanowienia prawa śniegu, ustala kuratora do reprezentowania właścicieli w postępowaniu sądowym. <br><br><b>Art.7</b> Do prawa śniegu stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące służebności. <br><br><b>Art. 8. </b>Ustawa wchodzi w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia. <br><br><br><br><br><b>Uzasadnienie</b> <br><br>Projekt ustawy wychodzi naprzeciw podnoszonej od wielu lat przez samorządy, przedsiębiorców i organizacje turystyczne konieczności uregulowania kwestii korzystania z cudzej nieruchomości na potrzeby związane z narciarstwem. <br><br>Wyciągi narciarskie są z reguły posadowione na łąkach i nieużytkach, które nie mogą być w inny sposób wykorzystywane w okresie zalegania pokrywy śnieżnej. Brak ustawowych uregulowań paraliżował wcześniej działanie nawet bardzo dużych stacji narciarskich, oraz blokował tworzenie nowych. <br><br>Kodeks cywilny stanowi, iż prawo własności winno być wykonywane z uwzględnieniem społeczno-gospodarczego przeznaczenia rzeczy. Gospodarcze (rolnicze) wykorzystanie przez właściciela gruntów w okresie zalegania pokrywy śnieżnej jest praktycznie niemożliwe, nie ma zatem przeszkód, aby wykorzystać go na potrzeby związane z organizacją wyciągu narciarskiego. Pewnym problemem jest fakt, iż sztuczne zaśnieżanie (prowadzone w chwili obecnej w ogromnej większości wyciągów) przedłuża okres zalegania pokrywy śnieżnej, co ogranicza czasowo zakres korzystania z gruntu przez właściciela. Projektodawcy zdecydowali się rozstrzygnąć tę kolizję dóbr na korzyść narciarstwa, które jest ważną częścią przemysłu turystycznego, istotnej części gospodarki Polski. W sytuacji, kiedy występuje duża nadprodukcja rolna i preferowane jest odłogowanie pól, nie ma uzasadnienia dla preferowania rolniczego wykorzystywania gruntów przed turystyką. Zresztą skala zysków ekonomicznych i społecznych jest nieporównywalna. <br><br>Wprowadzenie instytucji służebności, pozwala na wykorzystanie wieloletniego dorobku doktryny Prawa cywilnego i orzecznictwa w tym zakresie np. co do definicji „gruntów sąsiednich”, zakresu służebności, rozważenia interesów stron. W opinii wnioskodawców nie jest uzasadniona głębsza ingerencja w strukturę własnościową, postulowane niekiedy wywłaszczenie gruntów pod wyciągi nie jest uzasadnione zarówno społecznie, jak i aksjologiczne, zresztą wywłaszczenie na rzecz jednostek samorządu lub Skarbu Państwa pociągałoby za sobą udział tych podmiotów w przedsiębiorstwach turystycznych, co nie wydaje się wskazane. <br><br>Zakres służebności został określony w oparciu o faktyczne potrzeby organizatorów wyciągów. Instalacje podziemne i naziemne mogą zostać wybudowane na stałe, bez konieczności ich demontażu po sezonie narciarskim. <br><br>Co do zasady, ustanowienie prawa śniegu powinno nastąpić w drodze umowy, dopiero w wypadku, gdy strony nie dojdą do porozumienia w grę wejdzie przymus sądowy, oczywiście po rozważeniu argumentów obu stron. Zasadnym wydaje się ustalenie stosunkowo krótkiego, instrukcyjnego terminu na rozpatrzenie sprawy. <br><br>Wynagrodzenie ustalane przez sąd może być jednorazowe, roczne, miesięczne lub określone w inny sposób, jego wysokość powinna się mieścić pomiędzy wysokością szkód wyrządzonych przez korzystanie z wyciągu (minimum) i ceną rynkową, jaką można by uzyskać w wypadku dzierżawy gruntu (maksimum). <br><br>Projektodawcy wprowadzili szereg rozwiązań podyktowanych względami praktycznymi głównie, brakiem uregulowania stanu prawnego gruntu i trudnością z podjęciem decyzji przez właścicieli z powodu rozdrobnienia udziałów w nieruchomości. <br><br>Projektodawcy nie widzą potrzeby ograniczania obowiązywania ustawy na jakimś wydzielonym obszarze Polski, stosunkowa jednolitość klimatu i zwiększające się możliwości techniczne sprawiają, że organizowanie wyciągów jest teoretycznie możliwe na terenie całego kraju, choć oczywiście dominować będzie południowa część Polski. <br><br>Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. <br>Projekt nie pociąga za sobą kosztów dla budżetu Państwa. </font></font>