#
Skip to main content

PFC Free – wymusza nowe oznaczenia smarów narciarskich

Autor: |
Co zastąpi nie lubiący wody fluor (foto: Shirley Smits z FreeImages)

PFC, całkowicie syntetyczne i niewystępujące w naturze związki chemiczne z  rodziny perfluorowęglowodorów były przez lata podstawowym składnikiem większości powłok zabezpieczających przed wodą. Stosowano je szeroko by nadać wodo odporności tkaninom, z których powstawała odzież narciarska, buty i inne, narażone na wodę elementy. Drugim wielkim polem zastosowania PFC były smary narciarskie i to im poświęcimy dziś chwilę Twojego czasu.

Każdy narciarz to wie: narty należy smarować, tylko dobrze posmarowana narta dobrze jedzie. Nie zagłębiając się w szczegóły: smarowanie nart to walka z tarciem i wodą a właściwie przyklejaniem się cząsteczek wody do ślizgu nart. Zainteresowanych odsyłamy do artykułów w naszym dziale porad, w szczególności do tekstu z 2006 roku: Smarowanie współczesnych ślizgów w nartach i snowboardach.

Autor zdziwił się pisząc ten tekst — jak diametralnie zmieniło się  podejście do smarów fluorowych w ciągu ostatnich 14 lat, jak „fluory” z najbardziej pożądanego składnika stały się wrogiem.

Związki fluoru przez lata wspomagały walkę z przyklejaniem się cząsteczek wody do ślizgu dzięki swojemu wodowstrętowi dając na stoku zdecydowaną przewagę nartom smarowanym smarami fluorowymi.

W 2020 nadeszła prawna rewolucja, w życie weszły przepisy zabraniające stosowania związków PFC. Producenci smarów narciarskich wycofali z produkcji smary zawierające fluor i zastąpili go tylko sobie znanym mieszankom związków chemicznych.

UWAGA: smary fluorowe będą dostępne w sprzedaży do wyczerpania zapasów.

By was ustrzec przed błędami w doborze smarów przygotowaliśmy tabele z dzisiejszymi nazwami do niedawna kryjącymi się pod znanymi skrótami:

CH – hydro carbon, LF – niski fluor, HF – wysoki fluor i 100% Fluor.

Oznacznie smarów PFC free i ich dawnych fluorowych odpowiedników

Stare oznaczeniaTokoSWIXVola
CHBase performanceCHMX
LHPerformancePerformance Speed (PS)Low Mach (LM)
HFHigh performanceHigh Speed (HS)High Mach (HS)
Top FinishTop FinishTop Speed (TS)Top Finish (LL)