Skip to main content

Nowości Markera

Autor: |

Dziś Rafał Grzesik opisuje dla was nowości w ofercie wiązań firmy MARKER. Dowiesz się wszystkiego o nowych technologiach, ten materiał znajdziesz tylko u nas.

W tym sezonie w produktach firmy Marker zaszły rewolucyjne zmiany. Praktycznie, żaden z poprzednich modeli nie znalazł miejsca w tegorocznej kolekcji. W nowych wiązaniach zastosowano cały szereg nowatorskich rozwiązań, prowadzących, oczywiście głównie do zwiększenia bezpieczeństwa narciarza, ale także do lepszej współpracy układu narta - wiązanie, poprawiającego własności trakcyjne nart karwingowych.

                Najwięcej ciekawych rozwiązań kryje głównie przód wiązania. Jednym z nich jest system Biometric, zmniejszający skutki upadków do tyłu. Jest to system pozwalający na wypięcie się przodu buta w płaszczyźnie pionowej już przy wystąpieniu 4-5mm ruchu bocznego buta. System Biometric powoduje zmniejszenie sił działających na nogi narciarza podczas upadku o wartość 25 do 50%, w zależności od indywidualnych ustawień wiązania.

Wielokierunkowości wypinania się buta z wiązań Markera dopełnia system AFD, ułatwiający boczne wysuwanie się buta z wiązania podczas upadków, w których występują skręcenia buta względem narty. Jest to nic innego, jak tylko ruchoma płytka wykonana z nierdzewnej stali. Rozwiązanie to jest o tyle dobre, że stal nierdzewna ma znacznie lepsze właściwości poślizgowe w porównaniu z powszechnie stosowanymi płytkami z tworzyw sztucznych, a przy tym jest znacznie mniej wrażliwa na zmienne warunki atmosferyczne, zwłaszcza duży mróz. Ponadto takie rozwiązanie zezwala niejako na mniej staranne oczyszczenie buta ze śniegu bądź lodu. System ten bezpośrednio współpracuje z ruchomymi szczękami wiązania  Mechanical Toe Cups, które ułatwiają natychmiastowe opuszczenie wiązania przez but poddany siłom skręcającym.

Dla podniesienia komfortu jazdy oraz polepszenia własności trakcyjnych połączenia narta - wiązanie, zastosowano system antywibracyjny Cosmoschock. Działanie tego systemu opiera się na amortyzatorze znajdującym się w przedniej części wiązania. Tłumi on krótkotrwałe drgania redukując możliwość ich przeniesienia na nogi narciarza przez co jazda staje się mniej męcząca dla stawów.

Rewolucyjną nowością w technologiach Markera są płyty podwyższające. Jak można się było spodziewać współpracują one jedynie z wiązaniami tej firmy. Płyty Markera wykonane są w czterech technologiach. Pierwsza z nich to Piston Control zastosowana w płycie zawodniczej World Cup Piston Control oraz w płycie dla agresywnie jeżdżących amatorów Piston Control. W tym systemie zastosowano w środkowej części płyty mały amortyzator olejowy uruchamiany za pomocą przełącznika. Amortyzator powoduje, że wygięta narta prostuje się wolniej niż miałoby to miejsce w przypadku swobodnego prostowania się  po wygięciu. Dzięki temu krawędzie narty mają dłuższy kontakt ze śniegiem. System ten zwiększa także trzymanie krawędzi na twardym, zlodowaciałym stoku, zwłaszcza przy dużej prędkości.

Drugim systemem stosowanym w płytach Markera jest Glide Control. Płyta skonstruowana w tym systemie posiada poruszającą się przednią część dzięki czemu narta nie jest w żaden sposób usztywniona.

System SC Selective Controll jest najbardziej skomplikowanym systemem występującym w płytach Markera. Jest to trzypozycyjny skomplikowany system współpracujących ze sobą elementów poślizgowych. Dzięki temu każdy narciarz może dostosować właściwości swojej płyty do aktualnych warunków śniegowych, począwszy od puchu skończywszy na twardej zlodowaciałej nawierzchni. System aktywowany jest za pomocą trzypozycyjnego przełącznika.

Ostatnim z systemów występujących w tegorocznej kolekcji płyt jest system Energy Controll. Płyty wykonane w tym systemie z zastosowaniem połączenia dwóch materiałów kompozytowych zapewniają dobrą kontrolę nad krawędziami nart.

Poza  powyższymi  bardziej lub mniej skomplikowanymi systemami podwyższeń, Marker oferuje także 4 mm lifter wykonany z elastomerów nazwany Air Pad, do zastosowania przez narciarzy uprawiających freestyle na halfpipach i przeszkodach terenowych.

                Owocem współpracy firm Marker i Volkl jest system połączenia narty z wiązaniem zwany Motion System. Jest to rozwiązanie pozwalające na ręczne zamontowanie wiązania na narcie i to bez użycia specjalistycznego sprzętu serwisowego. Narty wyposażone są w specjalne szyny na które nasuwa się wiązanie i mocuje je tylko za pomocą jednego bolca. Montaż i regulacja rozstawu wiązania trwa zaledwie kilkanaście sekund a całość na śniegu sprawuje się świetnie z racji całkowitego braku usztywnienia narty przez wiązanie ze względu na brak śrub mocujących.