Skip to main content

Nowe inwestycje na stokach Słowacji i Czech w sezonie 2016 / 17

Autor: |
Jasna Chopok - dolna stacja Krupowa (źródło: jasna.sk)
Jasna Chopok - dolna stacja Krupowa (źródło: jasna.sk)

Jak co roku, tuz przed sezonem zimowym prezentujemy najważniejsze nowości, które narciarze spotkają na stokach u naszych południowych sąsiadów. W tym roku inwestycji jest dużo mniej niż w latach ubiegłych, zwłaszcza gdy się porówna z pracami, które toczą się w Polsce. Jednak i te mogą być bardzo ważne dla narciarzy, którzy wybiorą się tam na narty w nadchodzącym sezonie.

W naszej części Europy ruch inwestycyjny na stokach nieco opadł – liderem pozostaje w tym roku Polska, w której powstanie aż pięć nowoczesnych kolei linowych – pisaliśmy o tym w osobnym artykule - Inwestycje w polskich ośrodkach narciarskich 2016/17. Na Słowacji powstaną w tym roku tylko dwie nowe kolej – a w Czechach ani jednej, jednak i tam prowadzi się prace, które mają na celu poprawę jakości jazdy w największych ośrodkach.

Największą inwestycją za południową granicą, jest bez wątpienia budowa nowej kolei gondolowej w na południowych stokach Chopoka. Od czasu kiedy połączono obie strony ośrodka za pomocą sprawnej i odpornej na wiatr kolei Funitel, a także szybkiej gondoli wyprowadzającej na szczyt od hotelu Kosodrevina po południowej stronie góry, znacznie zwiększyło się zainteresowanie tym ośrodkiem także od strony południowej. Dlatego też nastąpiła konieczność udrożnienia dojazdu na górę z tej właśnie strony. Zapewnić ma to nowa gondola budowana od parkingów na Krupovej do hotelu Kosodrevina.

<content>19112</content>

Nowa kolejka to nowoczesny produkt firmy Doppelmayr – 15-osobowe wagoniki będą wywozić narciarzy w czasie niecałych 5 minut. Długość nowego wyciągu wyniesie 1200 metrów a różnica pokonywanej wysokości – ponad 400 metrów. Wagoniki mknące z prędkością około 6 m/s będą w stanie w ciągu godziny przewieźć ponad 2800 osób. Wbrew pozorom budowa tej kolei ma znaczenie także dla polskich narciarzy, którzy na Chopok wjeżdżają od strony północnej. Po pierwsze – będzie można teraz korzystać z całego zjazdu po południowej stronie góry, bez obaw, że utkniemy na dole długiej kolejce, jak się tam dotychczas ustawiała z powodu mało przepustowego wyciągu. Dostępny więc będzie kolejny długi zjazd, sięgający prawie 1000 metrów różnicy wysokości – a więc już o alpejskich parametrach. Warto też wspomnieć, że trasa ta jest trudniejsza – zadowoleni będą więc także bardziej wymagający narciarze. Z pewnością pozwoli to tez spopularyzować kolejny piękny region Słowacji – Horehronie, rzadko na razie odwiedzany przez Polaków, a z pewnością warty poznania.

<content>41222</content>

Druga nowa kolejka linowa na terenie Słowacji powstanie w położnym bliżej granicy z Polską ośrodku w Orawskiej Leśnej – Orawa Snow. Trwa tutaj budowa nowego krzesełka, który zastąpi dotychczasowy wyciąg Tatrapoma H-130. Będzie to 4-osobowa kanapa produkcji Doppelmayra, o przepustowości 2400 osób na godzinę. Nowy wyciąg będzie miał 790 metrów długości i pokonywał różnicę poziomów 150 metrów. Będzie to już druga kolej linowa w tym ośrodku, co z pewnością przyczyni się do wzrostu jego popularności także wśród Polaków. Przypomnijmy tylko, że Orawska Lesna słynie z bardzo dobrych warunków śniegowych – jest to jedno z najzimniejszych miejsc w całej Słowacji, a śnieg utrzymuje się tu zazwyczaj od listopada do kwietnia.

 

U naszych drugich południowych sąsiadów – w Czechach – ruch budowlany dużo mniejszy, jednak i tu w tym roku wydano kilkaset milionów koron na poprawę jakości tras. Największe kwoty przeznaczono na budowę nowych instalacji zaśnieżających – widać tu wyraźnie wpływ kilku ciepłych ostatnich sezonów. Jest to podejście dość logiczne – po co nowe kolejki, skoro nie ma po czym jeździć?

Oto krótki przegląd nowych inwestycji w największych ośrodkach, oraz tych, które leżą bliżej Polski i mogą zainteresować naszych narciarzy.

SkiResort Černá hora – Pec - największy czeski kompleks narciarski:

W tym sezonie powstanie tu nowa szkółka narciarska, wypożyczalnia  i serwis sprzętu; duże nakłady zostały przeznaczone na przyciągnięcie rodzin z dziećmi – powstaną 4 nowe tereny narciarskie dla dzieci, wyposażone w wyciągi taśmowe. Oprócz tego otwarty zostanie sklep sportowy i centrum testowe Salomon Atomic. Ogólna wartość inwestycji wyniesie ogółem 40 mln CZK (około 6 mln zł).

Klínovec w Rudawach

W tym roku nastąpiło tu poszerzanie tras zjazdowych na południowym stoku, a także zmodernizowan system zaśnieżania. Unowocześnieno także systemu sprzedaży skipassów on-line. Wartość inwestycji ogółem wyniosła około 5 mln CZK (około 750 tys. zł)

Lipno

W tym roku zainwestowano tu około 34 mln CZK (około 5 mln zł) w rozszerzenie i modernizację systemu zaśnieżania. Wykonano także nowe połączenia między trasami  Promenádní i Lišáka Foxe. Także tutaj ośrodek stawi ana rodziny z dziećmi, stąd w ofercie animacje dla dzieci z Liskiem Foxem.

Herlíkovice - Bubákov

W tym roku nastąpiła wymiana i modernizacja ratraków, a także modernizacja systemu zaśnieżania. Wartość inwestycji ogółem 5 mln CZK (około 750 tys. zł).

SKIMU Malá Úpa

W tym najbliżej Polski położnym ośrodku narciarskim w tym roku nastapi modernizacja i powiększenie areału zaśnieżania w całym ośrodku. Powstanie tez nowy wyciąg taśmowy dla najmłodszych w parku dziecięcym. Narciarzy przywita także nowa restauracja i hotel -  Pivovar Trautenberk. Wartość inwestycji ogółem około 7 mln CZK (około 1 mln zł)

Tanvaldský Špičák

W tym mało znanym, a blisko granicy położonym ośrodku w Górach Izerskich nastąpi rozbudowa systemu zaśnieżania, zakupiono w tym celu kilkanaście  nowych armatek śnieżnych. Powiększono także pojemność parkingu, a na szczycie góry czeka na narciarzy przebudowana restauracja. Wartość inwestycji ogółem około 3,5 mln CZK (około 525 tys. zł).

Jasna Chopok - dolna stacja Krupowa (źródło: jasna.sk) Jasna Chopok - dolna stacja Krupowa (źródło: jasna.sk)
Jasna Chopok - pośrednia stacja Kosodrevina (źródło: jasna.sk) Jasna Chopok - pośrednia stacja Kosodrevina (źródło: jasna.sk)
Jasna Chopok - pośrednia stacja Kosodrevina (źródło: jasna.sk) Jasna Chopok - pośrednia stacja Kosodrevina (źródło: jasna.sk)
Jasna Chopok - dolna stacja Krupowa (źródło: jasna.sk) Jasna Chopok - dolna stacja Krupowa (źródło: jasna.sk)
Przebieg trasy nowej gondoli (źródło: jasna.sk) Przebieg trasy nowej gondoli (źródło: jasna.sk)