Skip to main content

Nie odwołuj wyjazdu - zmień termin - turystyka w czasach koronawirusa

Autor: |
Na trasie
Na trasie

Ostatnie dwa tygodnie przyniosły same złe wiadomości, kolejne ośrodki ogłaszały przedwczesne zakończenie sezonu zimowego. Z dnia na dzień zamykane były hotele a tłumy wracających narciarzy blokowały drogi wyjazdowe z dolin. W wielu miejscach zapanował chaos organizacyjny i informacyjny

Dziś, gdy Europa poddaje się kwarantannie, nadchodzi pora na próbę odpowiedzi na kilka pytań, które zadajecie nam przez media społecznościowe.

Najczęściej pytacie o los swoich wykupionych wyjazdów na drugą połowę marca i kwiecień. Zebraliśmy na ich podstawie kilka porad, które mamy nadzieję, będą pomocne:

  • Zgodnie z ogłoszonym dziś planem pomocy dla branży turystycznej, touroperatorzy będą mogli wydłużyć do 180 dni czas na zwrot środków za niezrealizowane imprezy turystyczne. Źródło: waszaturystyka.pl  - dotyczy to umów, których realizacja była niemożliwa bezpośrednio z powodu epidemi COVID-19.
  • Klient będzie mógł ubiegać się o zwrot wpłaty lub odebrać voucher na inną imprezę.
  • WAŻNE: voucher będzie zabezpieczony obowiązkową gwarancją ubezpieczeniową, a w razie jej wyczerpania środkami z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego - zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności biura podróży.
  • Kupiłeś wyjazd: biuro podróży, właściciel kwatery proponuje zmianę terminu – zgódź się, jeśli to tylko możliwe.
  • Jeśli kupiłeś wyjazd w biurze podróży lub u agenta i niepokoisz się brakiem odpowiedzi – daj im jeszcze kilka dni, pamiętaj - nie jesteś jedyny.
  • Wynająłeś pokój, apartament bezpośrednio u zagranicznego właściciela – dziś nie odpowiada na maile – być może czeka na szczegóły planu pomocowego ogłoszonego przez swój rząd. Gdy próby kontaktu zawiodą – kontaktuj się  z miejscowymi władzami i regionalnymi biurami informacji turystycznej.

Na obecną sytuację nikt nie mógł być przygotowany, szczególnie branża turystyczna – uzależniona od otwartych granic i bardzo podatna na wszelkie klęski naturalne. Nikt, kupując zimowe wakacje, sprzedając wycieczkę, otwierając hotel na początku zimy, nie brał pod uwagę, że nagle wirus przerwie z dnia na dzień sezon narciarski.

Dlaczego o tym piszę? Powód jest prosty - problem dotyczy wszystkich: hotelarzy, pośredników, biur podróży, firm transportowe i nas, zwykłych turystów wszyscy w równym stopniu zostaliśmy atakiem COVID-19.  By wyjść z tej bezprecedensowej sytuacji, musimy stanąć po jednej stronie. Tu nie ma podziału na biednego turystę, złego hotelarza czy złodziejskie biuro podróży. We współczesnym, żyjącym na kredyt społeczeństwie, nikt w świecie turystyki nie dysponuje takimi zapasami gotówki, by z dnia na dzień oddać Wam wpłacone środki.

"Źródłem wielu problemów dla organizatorów turystyki jest art. 47 Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, będącej transpozycją Dyrektywy 2015/2302. Konieczność zwrotu środków za imprezy turystyczne, które nie doszły do skutku, stawia pod znakiem zapytania płynność finansową biur podróży. Te bowiem przedpłaty oraz zaliczki przekazały już kontrahentom: hotelarzom i przewoźnikom. W zdecydowanej większości przypadków nie są w stanie ich odzyskać, muszą więc zwracać środki z własnej kieszeni." - pisze Marzena Markowska na portalu WaszaTurystyka.pl. Zwraca uwagę na to, że przepisy nie uwzględniają tak rozległej klęski żywiołowej, jak ta, która mamy dzisiaj. Biura podróży kalkulując ryzyko odwołania imprezy, nie mogły przewidzieć, że odwołać trzeba będzie wszystko na nie wiadomo ile czasu. Klienci powinni czuć się bezpiecznie, wpłacone pieniądze do nich wrócą, w gotówce czy w formie vouchera na inny wyjazd, nawet jeśli biuro zbankrutuje.

 

 

Najlepszym dla wszystkich rozwiązaniem będzie ustalenie z biurem podróży czy hotelem nowego terminu.

Gdy zmiana terminu nie wchodzi w grę, rozmawiajmy z biurem, hotelem – dajmy im czas na przygotowanie odpowiedzi. Pamiętajcie, w  biurach pracują tacy sami ludzie jak wy, z tymi samymi lękami o przyszłość.

W zaistniałej sytuacji jedynie synergia nas turystów z organizatorami turystyki może pomóc uratować nasze wspólne pieniądze.

 

Ciąg dalszy pod galerią
Na trasie Na trasie

Nie odwołuj podróży. Zmień termin – wspieraj turystykę #ZmienTerminNieOdwoluj

Więcej o akcji przeczytasz w artykule Marzeny Markowskiej z portalu WaszaTurystyka.pl : "Akcja #ZmienTerminNieOdwoluj daje branży turystycznej nadzieję"