#
Skip to main content

Narta nowa - przygotowanie ślizgów

Autor: Witold Szczeciński | |   Korbielów ON Pilsko
Ostrzałka 3002

Przedstawiamy opis wszystkich niezbędnych czynności podczas przeprowadzania przygotowania ślizgów.

Ostrzałka 3002
Ostrzałka 3002
Ostrzałka 3002
Ostrzałka 3002
Ostrzałka Speed
Ostrzałka Speed
Ostrzałka Speed
Ostrzałka Speed

Przygotowanie ślizgu. 

1. Zmycie smaru zabezpieczającego

a) Umocować nartę w imadle narciarskim w pozycji poziomej, zabezpieczyć skistopy za pomocą gumki, lub trzymaka skistopów, gdy imadło nie realizuje tej funkcji. W przypadku braku imadła uznać to za niewybaczalny błąd, a do czasu jego zakupu, nartę oprzeć pewnie ukośnie o ścianę blokując na jakiejś nierówności podłoża.

b) Za pomocą cykliny z tworzywa, poprzez uchwyt dwuręczny tak, że lekko można ją naginać do w środku kciukami, zdejmować nadmiar smaru poprzez odwarstwienie smaru krawędzią cykliny. Cyklina, czym grubsza i o równiejszej krawędzi tym skuteczniejsza. Czynność powtarzać, aż do braku pojawiania się parafinowego wióra z pod cykliny. Nie zaleca się wykonywania tego cyklinami metalowymi, gdyż trudno wyczuć czy się zbiera smar, czy już tworzywo ślizgu. Jeżeli cyklina ma wyszczerbioną krawędź to należy ją wyrównać na urządzeniu do regeneracji cyklin.

c) Przy pomocy zmywacza do ślizgów należy umyć szmatką ślizg. Nie należy używać zmywaczy do farb ani acetonu, bo zbytnio wysuszają ślizg, co powoduje jego przyspieszone utlenianie. Użyć małej ilości zmywacza.

2. Sprawdzenie stanu ślizgów pod względem ewentualnych ubytków miejscowych, oraz ewentualnego braku płaskości ślizgu

a) Po przyłożeniu prostopadle do długości, od strony ślizgu, linijki lub innej prostej krawędzi nieprzeźroczystej należy pod światło sprawdzić czy nie ma prześwitu, co by wskazywało, że ślizg się wytarł przy cyklinowaniu i wystają z niego krawędzie lub czy nie jest garbem w stosunku do krawędzi. Najlepsze jest używanie przeznaczonej do tego specjalnie krawędzi kontrolnej stalowej cykliny profesjonalnej. Czynność należy powtórzyć w kilku miejscach na długości narty czy deski.

b) Trzymając nartę pod światło patrząc wzdłuż ślizgu sprawdzić ślizg na obecność podłużnych zarysowań, które znacząco zmniejszają skrętność nart.

3. Uzupełnienie drobnych ubytków poprzez wtapianie pasków kofiksowych

Ubytek ślizgu, który nie sięga do metalu można samodzielnie uzupełnić poprzez nakapanie kropel z palonej świeczki kofiksowej lub wtopienie paska kofiksowego w ubytek. Lepsze jest wtapianie, bo materiał wtapiany nie zmienia tak drastycznie struktury cząsteczkowej polimeru jak palony. Dziury do metalu szczególnie przy krawędzi należy załatać poprzez wklejkę, którą jednak zalecam wykonać w warsztacie, który dysponuje specjalnymi wycinakami.

a) Oczyścić dokładnie miejsce ubytku zmywaczem i wytrzeć do sucha miękką szmatką.

b) Cykliną metalową, ukośnie do ślizgu, ściąć wystające krawędzie uszkodzenia, które kamień lub inna przeszkoda wyciska przeważnie ponad powierzchnię ślizgu.

c) Kapanie: zapalić świeczkę kofiksową nad jakąś podkładką i gdy zacznie paląc się równomiernie kapać smugą roztopionego tworzywa nakierować ją na ubytek, aby z pewnym naddatkiem go wypełnił. Dobrze jest rozgrzać przed tym okolice ubytku suszarką lub suchym żelazkiem.

d) Wtapianie: Lutownicą dekarską lub specjalną gazową do ślizgów wtopić pasek kofiksowy z naddatkiem w ubytek wstępnie rozgrzany suchą lutownicą. Lepiej zachować większy naddatek i za mocno nie przyciskać płaskiej końcówki lutownicy, aby nie nadtapiać za głęboko materiału ślizgu.

e) Wystający nadłożony nowy materiał należy zbierać za pomocą metalowej ostrej cykliny. Poprzez jej uchwyt dwuręczny tak, że lekko można ją naginać w środku kciukami, pod kątem 70-80o cienkimi warstwami zdzierać nadłożony materiał, aż do całkowitego zrównania jego poziomu ze ślizgiem. Wygładzić cały rejon naprawy cykliną metalową pod kątem 30-40 stopni.

f) Odtworzyć strukturę powierzchni naprawianego miejsca po jego nasmarowaniu strukturatorem stosując równomierny duży nacisk  przeciągnąć po ślizgu w kierunku od dzioba do piętki narty. Nóż w strukturatorze ustawić tak, aby nie zahaczał o krawędzie.

4. Planowanie ślizgu w przypadku jego całościowej wklęsłości lub wypukłości w stosunku do krawędzi.

a) Umocować nartę w imadle narciarskim lub innym w pozycji poziomej w bardzo solidny sposób. Nie zalecam wykonywania tej czynności bez imadła, bo można narobić więcej szkód niż pożytku.

b) Przy pomocy raszpli trzymanej ukośnie, ruchami od siebie, delikatnie zgrubnie wyrównywać ślizg na całej długości narty, ruchami od dzioba do stopki. Raszplę przyciskać kciukami do ślizgu, a palcami wskazującymi prowadzić po płaszczyznach bocznych narty.
właśnie tak!!

a nie tak!!!!

c) Przy pomocy cykliny stalowej trzymanej ukośnie, ruchami od siebie, delikatnie wygładzić ślizg na całej długości narty, ruchami do siebie, od dzioba do stopki.

5. Kilkukrotne napuszczenie ślizgu smarem podkładowym uniwersalnym na gorąco na przemian ze zdejmowaniem zewnętrznego nadmiaru smaru.

a) Umocować nartę w imadle narciarskim w pozycji poziomej, zabezpieczyć skistopy za pomocą gumki, lub trzymaka skistopów, gdy imadło nie realizuje tej funkcji. W przypadku braku imadła uznać to za niewybaczalny błąd, a do czasu jego zakupu, nartę oprzeć pewnie poziomo blokując na jakiejś nierówności podłoża jak np. ustawione książki.

b) Nakrapiać kroplami parafinę podkładową na ślizg poprzez jej roztapianie na narożu lub szpicu ukośnie trzymanego nagrzanego żelazka narciarskiego lub turystycznego (najlepiej regulowanego) nad ślizgiem. Krople w rozproszeniu od 2 do 4 cm powinny dać ekonomiczne smarowanie.

c) Nakropioną na ślizg narty lub snowbordu parafinę rozprowadzić po ślizgu lekkim ruchem prasowania, ale pod groźbą zniszczenia ślizgu nie można dopuścić do miejscowego przegrzania ślizgu, np., aby żelazko dotykało go nieruchomo w jednym miejscu. Nie używać również za gorącego żelazka. Poznaje się to po powierzchniowym bieleniu rozprowadzanej parafiny. Smar rozprowadzany powinien momentalnie tężeć na ślizgu w cienkiej warstwie. Jeżeli pozostaje dłużej w płynie w pewnych strefach ślizgu to bezwzględnie należy dać im ostygnąć, po czym dokończyć jego rozprowadzanie. Parafina cienką warstwą powinna pokryć cały ślizg wraz z krawędziami. Zbytnia oszczędność i wcieranie suchego żelazka nie są zalecane, bo nadtapiamy nim wystające elementy struktury ślizgu, przez co zmniejszamy jej skuteczność.

d) Rozprowadzoną parafinę zdzieramy cykliną plastikową, aż do uzyskania pełnej gładkości ślizgu.

e) Ślizg szczotkujemy wzdłuż szczotką nylonową, aż do odkrycia jego struktury. Poznamy to po przestaniu pojawiania się białego proszku parafiny przy szczotkowaniu.

f) Powtórzyć kilkakrotnie czynność smarowania i cyklinowania cykliną z tworzywa, aż ślizg będzie pozwalał na łatwe rozsmarowanie kilku kropel na dużej powierzchni, co będzie oznaczać jego nasycenie. Można używać powtórnie zeskrobanej parafiny pod warunkiem, że nie będzie zanieczyszczona.

6. Nałożenie smaru zwykłego lub fluorowego dopasowanego do spodziewanych warunków, zebranie nadmiaru, odkrycie struktury

a) Umocować nartę w imadle narciarskim w pozycji poziomej, zabezpieczyć skistopy za pomocą gumki, lub trzymaka skistopów, gdy imadło nie realizuje tej funkcji. W przypadku braku imadła uznać to za niewybaczalny błąd, a do czasu jego zakupu, nartę oprzeć pewnie poziomo blokując na jakiejś nierówności podłoża jak np. ustawione książki.

b) Nakrapiać kroplami parafinę dobraną do warunków śniegowych na ślizg poprzez jej roztapianie na narożu lub szpicu ukośnie trzymanego nagrzanego żelazka narciarskiego lub turystycznego (najlepiej regulowanego) nad ślizgiem. Krople w rozproszeniu ok. 4 cm powinny dać ekonomiczne smarowanie.( Przy dobrze zagruntowanym ślizgu).

c) Nakropioną na ślizg narty lub snowbordu parafinę rozprowadzić po ślizgu lekkim ruchem prasowania, ale pod groźbą zniszczenia ślizgu nie można dopuścić do miejscowego przegrzania ślizgu, np., aby żelazko dotykało go nieruchomo w jednym miejscu. Nie używać również za gorącego żelazka. Poznaje się to po powierzchniowym bieleniu rozprowadzanej parafiny. Smar rozprowadzany powinien momentalnie tężeć na ślizgu w cienkiej warstwie. Jeżeli pozostaje dłużej w płynie w pewnych strefach ślizgu to bezwzględnie należy dać im ostygnąć, po czym dokończyć jego rozprowadzanie. Parafina cienką warstwą powinna pokryć cały ślizg wraz z krawędziami. Zbytnia oszczędność i wcieranie suchego żelazka nie są zalecane, bo nadtapiamy nim wystające elementy struktury ślizgu, przez co zmniejszamy jej skuteczność.

d) Rozprowadzoną parafinę zdzieramy cykliną plastikową, aż do uzyskania pełnej gładkości ślizgu.

e) Ślizg szczotkujemy wzdłuż szczotką z włosia nylonowego, aż do odkrycia jego struktury.

7. Polerowanie ślizgu

Szmatką polerującą, szczotką z włosia naturalnego lub szczotką obrotową z miękkiego włosia wypolerować ślizgi. Poznamy to po przestaniu pojawiania się białego proszku parafiny przy szczotkowaniu.
 


Ostrzałka Speed
Ostrzałka Speed
Kątownik 3120
Kątownik 3120
Kątownik 3120
Kątownik 3120
Kątownik 3120
Kątownik 3120

Dodaj komentarz