Skip to main content

Kneissl Black Star - terenówka

Autor: |
Black Star
Black Star

Black Star - narty o pięknej nazwie to produkt pochodzący z grupy cross w nomenklaturze firmy Kneissl. Królem tej grupy jest wybitnie skiercrossowy model Super Moto. Testowane narty występują także w odmianie White Star, różniącej się jedynie szatą graficzną.

Wymiary 113/68/ 96
Długość 158cm
Promień 14m
Wiązania M1200

Black star to zdecydowanie bardziej "męska grafika" w tonacji czarno - szarej, pokrytej przezroczystą powłoką, tworzącą wrażenie trójwymiarowości. Rzut oka na całość ujawnia, że wyglądem zewnętrznym Kneissl chciał ten model upodobnić do modeli zawodniczych. Nie ma tu specjalnych wypukłości i przełączeń. Górna powierzchnia jest płaska jak w nartach z komórek sportowych. Ich geometria 113/68/96 pozwala przewidzieć, że cała ich moc powinna tkwić w szerokim czubie, a dość dużych rozmiarów talia zapewniać będzie stabilność i lepsze właściwości w trudnych warunkach. Promień 14m dla testowanej długości 158cm jest wartością można by powiedzieć standartową, pozwalającą na swobodne poruszanie się w dużym zakresie długości łuków. Uwagę zwraca przede wszystkim bardzo niska waga. Nawet testowana para, zaopatrzona w nie najlżejsze rentalowe wiązania Markera, była naprawdę bardzo lekka. Jeżeli zastosować zwykłe wiązania, waga jeszcze się zmniejszy. Twardość badana "na sucho" może zostać określona jako "średnio - twarda". Patrząc ze strony grupy Kneissla czyli cross -można powiedzieć, że są miękkie, z drugiej strony, jako zakwalifikowane w większości testów jako allround reprezentują typ nart twardszych jak na tą kategorię. Generalnie można powiedzieć, że zarówno twardość wzdłużna jak i poprzeczna nie wychyla się w żadną stronę. Dobry standard (cokolwiek to znaczy)
Technologicznie Black Star są bardzo zaawansowane a ich konstrukcja nastawiona jest na maksymalne spożytkowanie energii zgromadzonej w skrętach i dużą sprężystość. Podobnie jak w najbardziej sportowych modelach mamy tu do czynienia z drewniano - tytanową konstrukcją sandwich oraz ze wzmocnionymi ściankami bocznymi ABS Sidewall. Grafitowy ślizg P-tex 2000 Graphite, przy odpowiednim zadbaniu gwarantuje wytrzymałość i dobry poślizg.
Od pierwszych nieśmiałych przejazdów zauważyć można, że Black Star są skore do współpracy. Przy najniższych prędkościach pozwalają się prowadzić ciętym skrętem, nawet na twardym stoku, nie wymagając żadnych zabiegów mających na celu mocniejsze dociążenie krawędzi. Nie trzeba, więc wykorzystywać siły odśrodkowej i nabierać prędkości, aby zmusić ich krawędzie to pracy. Wystarczy po prostu masa narciarza i przechylenie kolan do wewnątrz skrętu. Autokinetyka znakomita, wprowadzenie Black Star w skręt nie wymaga żadnego wysiłku. Pomimo, pozornie samoczynnego rozpoczynania łuku, konstrukcja tych nart jest na tyle wyważona, że nie powoduje efektu myszkowania przy jeździe na wprost. Równowaga ta jest wynikiem znakomitego doboru parametrów taliowania. Przy zwiększeniu prędkości nie obserwujemy, nerwowości. Cały czas spokój i wyważenie, jest to zasługą sandwichowej konstrukcji idealnie tłumiącej wszelkie drgania, powstające przy wyższych prędkościach. Mocne obciążanie krawędzi, przy jeździe na bardziej stromych zboczach nie powoduje obsuwania się i tendencji o odpuszczania promienia. W tej kategorii Black Star możemy uznać za narty znakomicie trzymające zadany tor jazdy. Łuki, jakie najbardziej lubią, to te o średnim i dużym promieniu. Niechętnie poddają się próbom slalomowych katuszy, tym bardziej, że szybkość zmiany krawędzi nie jest ich najmocniejszą stroną. Dodatkowo istotny wpływ na całość właściwości jezdnych Kneissl Black Star ma punkt mocowania wiązań wyraźnie przesunięty w tył w porównaniu z konstrukcjami innych firm. Jadąc na Black Star o długości 158 cm ma się wrażenie, że ujeżdża się deski o 20 cm dłuższe. Ta cecha konstrukcyjna determinuje większość cech, o których była mowa wcześniej. Na plus liczą się  stabilność w jeździe na wprost oraz przy skrętach na dużej prędkości. Na minus - opieszałość przy zmianie krawędzi i niechęć do kręcenia krótkich łuków. Najważniejszym efektem cofnięcia wiązań jest zachowanie podczas ześlizgu. Zatłoczone, wytarte i zamuldzone wąskie fragmenty tras to jest żywioł dla Black Star. Pomiędzy muldami wiją się jak przysłowiowy piskorz, powodując to, że sytuacje, będące normalnie gehenną dla narciarzy zaczynają sprawiać im przyjemność. Dodatkowo niska masa pozwala na bezwysiłkowe manewrowanie w ześlizgach w takich ekstremalnych warunkach. Black Star to prawdziwa terenówka, która woli poruszać się po dziurawych, zniszczonych drogach niż po równych jak stół nowo wybudowanych autostradach.
Firma Kneissl modelem Black Star stworzyła carvingowo - klasyczną hybrydę, sprawdzającą sie w obu stylach równie dobrze. Prawdopodobnie po przemontowaniu wiązań o około 2 cm do przodu uzyskalibyśmy o wiele więcej karwingowych wrażeń przy utracie właściwości przy ześlizgu. Jednak zważywszy na warunki narciarskie w niektórych krajach (na przykład w Polsce) rozwiązanie zaproponowane przez firmę Kneissl wydaje się wręcz idealne. Grupą docelową dla Kneissl Black Star są zaawansowani i średniozaawansowani narciarze poruszający się w zakresie prędkości od minimalnej do dość dużej ceniących sobie stabilność i pewność utrzymywania toru jazdy, oraz narciarze klasycy zmuszeni do jazdy na taliowanych nartach z braku prostych desek na rynku. Znakomicie powinny także sprawdzać się w przypadku narciarzy zmieniających technikę.


Narty udostępniła do testu firma
WARIANT 2
Katowice
Ul. Siemianowicka 9a
Tel. (032) 201 08 91
Bezpośredni importer sprzętu firmy KNEISSL

Black Star Black Star
Black Star Black Star
Black Star Black Star