Skip to main content

Jazda po puchu

Autor: |

Jazda na nartach to nie tylko nartostrady, trasy ubite ratrakami.

Są miejsca gdzie śnieg nie jest tknięty przez cokolwiek innego niż wiatr i słońce. Tutaj widać czym jest jazda w świeżym puszystym kopnym śniegu ... coś wspaniałego !

Jednak aby uzyskać takie efekty trzeba stosować się do pewnych zasad obowiązujących w jeździe w kopnym śniegu . Technika jazdy w takich warunkach zależy od grubości puchu.
Jeżeli jest to warstwa kilkucentymetrowa (3-4)
to styl jazdy nie różni się specjalnie od normalnego na trasie ubitej. Trzeba tylko jechać bardziej "od stoku" , a przy zakrętach stosować minimalną rotacje w kierunku skrętu.

Jeżeli mamy głęboki śnieg styl jazdy różni się znacznie.
Skręty wymagają większej rotacji i stopniowego zwiększania krawędziowania , podczas skrętu staramy się obie narty obciążać równomiernie .Uzyskujemy je przez nieznaczne pochylenie kolan do wewnątrz skrętu W puszystym śniegu wystepuje "efekt narty wodnej" im większa prędkość tym łatwiej wykonywać skręty . Przed wykonaniem rotacji należy odciążyć przody nart tak aby wydostały się na powierzchnię śniegu . Skręt odstokowy wymaga dużego odciążenia nart, które uzyskujemy przez wykonanie drobnego zasymulowania skrętu dostokowego zaniechanego w momencie ,kiedy poczujemy odciążenie nart oraz wyjścia nogami w górę. Natychmiast po tym należy wykonać rotację. Aby jazda była płynna należy wykonywać krótkie nieobszerne skręty i dostosować zakrawędziowanie ,tak aby nie szarpać nartami. Po małym treningu jazda ta będzie dawała wiele przyjemności . Narty dociążamy w środku skrętu natomiast odciążamy pomiędzy nimi. Ten styl jazdy wymaga od narciarza doskonałej koordynacji i wyczucia w jeździe dynamicznej . Jednak warto poznać tą technikę, ponieważ jazda w puszystym śniegu z charakterystycznym pióropuszem puchu daje ogromną satysfakcję i poczucie wolności...
(c) Inwektyw