Skip to main content

Innowacje, które zmieniły życie narciarzy

Autor: |
Jandri - w 30 minut na lodowiec (foto: PB Narty.pl)
Jandri - w 30 minut na lodowiec (foto: PB Narty.pl)

Jazda na nartach to stara historia. Chodzenie i przesuwanie z wyposażeniem typu "deska i łata" ma ponad 5000 lat! Narciarstwo jako sport i rozrywka, jest nowsze. Pod koniec XIX wieku w Norwegii, w całej Skandynawii, a następnie w Europie, rozwinęło się narciarstwo sportowe i turystyczne. We Francji, Henri Duhamel eksperymentował z parą nart w Chamrousse (Isère) w 1878 roku. Powstające związki i organizacje narciarskie pozwoliły na szybki rozówj narciarstwa, a pierwsze francuskie zawody narciarskie odbywają się w 1907 roku w Montgenèvre (Hautes-Alpes).

Od tego czasu historia narciarstwa pisana jest bardzo szybko i każda pora roku przynosi swój udział w innowacjach. Życie narciarzy, którzy zjeżdżają po stokach jest coraz przyjemniejsze, na coraz bardziej wydajnym sprzęcie, nie ma nic wspólnego z jazdą na nartach naszych dziadków.

Ponieważ musieliśmy dokonać wyboru, wybraliśmy 5 innowacji, które zmieniły życie narciarzy.

1. Wyciąg narciarski

Jeśli myślimy o narciarstwie zjazdowym, "na stoku", to pomysł mechanicznego transportu narciarzy na zaśnieżonym stoku dosłownie zmienił grę. Również tutaj wyciąg narciarski jako pojazd nie jest najnowszym dziełem sztuki: japońskie wydruki z 1200 r. pokazują już „wyciągi transportujące kosze! Ale nie narciarzy!

Prace nad budową pierwszej francuskiej kolejki linowej rozpoczęły się w 1909 roku na stokach Aiguille du Midi. Została otwarta na Zimowe Igrzyska Olimpijskie w 1924 roku. Pierwszy wyciąg narciarski przeznaczony specjalnie do jazdy na nartach został otwarty w Megève (Haute-Savoie) w 1933 roku.

Dzisiaj Francja posiada największą liczbę wyciągów narciarskich na świecie, z flotą 3391 urządzeń. Starzejące się wyciągi są zastępowane przez technologię z najwyższej półki, z coraz mniejszą ilością słupów, coraz większym komfortem i prędkością.

Wysprzęgane wyciągi krzesełkowe, których system mocowania foteli pozwala na spowolnienie podczas wsiadania i wysiadania, są szybsze od wyciągów krzesełkowych ze stałym uchwytem. Aby zmniejszyć narażenie na chłód, tereny narciarskie inwestują również w siedzenia pokryte osłonami od wiatru lub wyciągi gondolowe. Jeśli wyciąg krzesełkowy o stałej przyczepności może przewieźć 2400 osób na godzinę, to odłączany wyciąg krzesełkowy będzie przewoził 3200 osób, a gondola do 3750! Coraz mniej więc czekania, co pozwala na ewolucję i modernizację narciarstwa.

2. Ratrakowanie tras

Jesteśmy przyzwyczajeni do jazdy na nartach na doskonale przygotowanych stokach, nie zauważamy nawet ciężkiej pracy wykonywanej nocą kiedy śpimy.

Aby narciarstwo stało się bezpiecznym i dostępnym dla szerokich rzesz  sposobem spędzania wolnego czasu, śnieg musi być bardzo gładki. Na początkach narciarstwa bardziej doświadczeni narciarze zwykli wygładzać śnieg, jeżdżąc razem jeden po drugim prostopadle, aby wyrównać nierówności.

Potem zaczęto używać dużych rolek, ciągniętych przez dwie lub trzy osoby, potem przez urządzenie zmotoryzowane, Pod koniec lat 50-tych narodził się ratrak.

Ewolucja technologii ratrakowana była wtedy bardzo szybka, z coraz bardziej wydajnymi i precyzyjnymi maszynami, pojawieniem się ratraków z wyciągarkami i nowym zawodem: operator ratraka

Pojawiły się specjalne ratraki do snowparków, nowe rozwiązania pozwalają na większą sprawność, a systemy GPS są montowane w maszynach, aby zoptymalizować ich wydajność.

3. Szkoły narciarskie

Od powstania Francuskiej Szkoły Narciarskiej minęło już prawie 75 lat! Było to 13 listopada 1945 roku w Aix-les-Bains, po drugiej wojnie światowej. W tym czasie ludzie jeździli już na nartach, a kiedy wybuchła wojna w 1939 roku, Francja miała pięćdziesięciu wykwalifikowanych instruktorów narciarstwa. Część z nich kontynuowała treningi i po wojnie było ich 166, a szkół narciarskich 41.

Aby zorganizować i uporządkować zawód, Gaston Cathiard zaproponował utworzenie Krajowego Związku Francuskich Instruktorów Narciarstwa. Celem Syndykatu, z siedzibą w Grenoble, jest zgrupowanie instruktorów, zorganizowanie francuskich szkół narciarskich w sposób korporacyjny, zorganizowanie i obrona zawodu. Instruktorzy szybko stają się kluczowymi graczami w ośrodkach.

Zawód ten do dziś przyciąga młodych ludzi - nie tylko mieszkańców gór - którzy marzą o noszeniu emblematycznego czerwonego swetra. 17.000 instruktorów we Francuskiej Szkole Narciarskiej nadal przekazuje swoją pasję oraz inicjuje i doskonali swoich uczniów, od Club Piou Piou do kursów sportowych.

4. Sztuczne naśnieżanie

Jakość i ilość śniegu była zawsze przedmiotem troski profesjonalistów na terenach narciarskich.

W celu poprawy jakości pokrywy śnieżnej, w 1963 r. w Champ du Feu (masyw Bas-Rhin / Wogezy) eksperymentalnie zainstalowano pierwszą armatkę śnieżną. Naśnieżaną nią trasę o długości 550m.  W 1973 r. Flaine (Haute-Savoie) zainstalowano na stałe pierwszą w Europie armatkę śnieżną

5. Cyfrowa reewolucja na trasach

XXI wiek zmienił życie narciarzy, Klienci kurortów chcą pozostać w kontakcie cały czas i wszędzie, a kurorty inwestują coraz więcej w nowe technologie. Wifi jest coraz bardziej rozpowszechnione w ośrodkach, ale także na stokach narciarskich, a aplikacje są coraz bardziej precyzyjne, wzbogacone o coraz to nowsze funkcjonalności i spersonalizowane.

Większość ośrodków narciarskich ma swoją aplikację mobilną oferującą wiele wbudowanych usług: pogoda, kamera internetowa, mapa stoków ... trochę tak, jakby Biuro Turystyczne było w kieszeni 24/24 ...

Nowe aplikacje rewolucjonizują korzystanie z telefonów komórkowych w ośrodkach narciarskich dzięki dostosowanym usługom, które można unowocześnić zgodnie z Państwa życzeniami, geolokalizacją oraz zachowaniem w trybie off i on line: gdzie dziś jeździć na nartach w słońcu? Która trasa dla mojego poziomu? Jakie atrakcje après-ski są dostępne w pobliżu?

Zmodernizowano również sposoby sprzedaży sprzedaży karnetów narciarskich online z wyprzedzeniem, sprzedaż na tabletach i smartfonach na miejscu, a także modernizację punktów sprzedaży z ekranami dotykowymi i terminalami do zakupów.

(Źródła : Wikipedia, Montagnes Leaders, Ministère de l’environnement, de l’énergie et de la mer, Skipass, le Dauphiné Libéré, france-montagnes.com)

Jandri - w 30 minut na lodowiec (foto: PB Narty.pl) Jandri - w 30 minut na lodowiec (foto: PB Narty.pl)